3820
Sök

Hur mycket kostar det att äga en hund?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Hej hej, nu är det såhär att min syster är väldigt intresserad av att köpa en hund, det är en blanding mellan labrador och dobbermann, åt labradorhållet i utseendet..

Nu verkar hon inte riktigt förstå vad det kostar att äga en hund, och det vet inte jag heller, så jag tänkte att kanske ngn här kan ge ett hum om vad det kostar. Finns ju mer än ett inköpspris att ta hänsyn till förstås.

Tydligen ligger försäkringen kring 2200kr per år i snitt (vad jag sett), men om ngn har en liknande hund så säg gärna smile Foder, blir ingen hund som kommer vara ute på landet och springa hela dagarna, bor ju i "storstad" men kommer ändå vara ute, påverkar ju maten detta.

Tacksam för all hjälp!

326 Inlägg
27 november 2007
Att äga hund är inte gratis, räkna med 6-700:-/mån och försäkring, om något händer (vilket det gör för alla djurägare så småningom), och inte försäkringen täcker p.g.a ålder eller sjukdom svindyrt. Vi var ute på svampletning med tjejens dotters hund (Rottis) och hon skulle självklart smaka röd flugsvamp, den tuggan kostade över 1000:-.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 november 2007
hon kan ju tänka på att det är djurplågeri att låta hunden vara ensam mkt också enligt mig smile... så hon borde ju ha mkt tid för hunden som sagt smile

enligt mig då alltså som sagt smile
Senast redigerat av _Glenne_ (27 november 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
ILarsaI skrev:
Att äga hund är inte gratis, räkna med 6-700:-/mån och försäkring, om något händer (vilket det gör för alla djurägare så småningom), och inte försäkringen täcker p.g.a ålder eller sjukdom svindyrt. Vi var ute på svampletning med tjejens dotters hund (Rottis) och hon skulle självklart smaka röd flugsvamp, den tuggan kostade över 1000:-.

Till att börja med, tid är inga problem, det har hon gott om tongue Hemma mycket och barnen är i den åldern att de inte slår ihjäl djur å grejer hehe. Så det är mest kostnadsmässigt.

6-700+ försäkring blir ganska mkt pengar då med andra ord. Finns ju en del olika försäkringar att välja på såg jag via t.e.x länsförsäkringars djurförsäkringsbolag, ett par med tillägg som täckte lite operationer, medicin och så, men man måste väl betala vaccinationer och sådant själv ur egen ficka iaf? Och om det är många/kostar mycket? :S

1 Inlägg
27 november 2007
Såg en uträknig i en hundtidning för några år sedan; kanske dyrare i dag
140.000 Kr under hundens livstid om man räknar med att hunden blir 12 år
dvs ca 1000 Kr i månaden
Foder, försäkringar, vetrinärskostnader, resor till vet, leksaker, uppätna prylar, mm.

Stämmer hyggligt tycker jag efter ha haft 3 hundar under 30 år.

Jag har valt att bortse ifrån att vi köpte en ny Colt CZT året innan vi skaffade
sista hunden. Sen blev det att byta till en kombi Octavia RS - mellanskillnad 150 000 ;-)

Sen bör man avsätta minst 2 timmar om dagen för aktiviteter ute med jycken.
Kostar inget men kan kosta på

Ni hittar vår vita Bruno på hemsidan

PS. Glömde att vi skulle till Nordnorge i sommras........350mil..........
Bokning av av vandrarhem där man kunde ha hund; lite knepig att få det att fungera.
Det blev en husvagn; 100 000.

Nu börjar jycken bli dyr; 9000 i inköp + ovanstående kostnader.
Sen kan ju hävda att både jag och frun har glädje av både bil och husvagn.

Sen trivs vi med vår Bruno och han med oss.
Senast redigerat av helgestahill (27 november 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 november 2007
Att skaffa hund är ungefär som att få barn.
Tar ungefär lika mycket tid och pengar (en liten överdrift såklart, men du förstår tanken).

Sedan är det ju ofta inget man binder sig till i en månad eller två, utan ganska mycket längre.

Har hon tiden, pengarna (mindre viktigt i sammanhanget) och orken/lusten så kör på smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Teddan
2 495 Inlägg
27 november 2007
John87 skrev:
Tar ungefär lika mycket tid och pengar (en liten överdrift såklart, men du förstår tanken).

Sedan är det ju ofta inget man binder sig till i en månad eller två, utan ganska mycket längre.

Har hon tiden, pengarna (mindre viktigt i sammanhanget) och orken/lusten så kör på smile

en hund kräver ingen cross, Ps3,X-box, nintedo Wii, plasma-tv, sol-semestrar, körkort, bil, moped osv...big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

326 Inlägg
27 november 2007
John87 skrev:
Tar ungefär lika mycket tid och pengar (en liten överdrift såklart, men du förstår tanken).smile

Hundar tar nästan mer tid än barn, som valpar då. smile

Mr.RoadRage
428 Inlägg
27 november 2007
Vi, (jag o min sambo) har en Golden/shäfer blandras, 1år gammal, väger cirkus 50kilo, äter väl upp en 15kilo hundmatsäck på en.......... 2veckor...... kanske 3, den kostar 299:- på Ica, Pedigry Pal <--- felstavat, jag vet!
Försäkringen med den billiga sjävrisken (finns 2 olika steg beroende på hur många procent av ev. skada du vill betala själv) kostar oss 1400:-/halvår på Agria!

Sen är det godis, ben, leksaker, hundbur till bilen, nån filt, eller hundsäng åt den, koppel, halsband........ det blir fort pengar av det! :-)

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

187 Inlägg
27 november 2007
Faktiskt mitt första inlägg! smile Visst kostar det pengar med hundar,själv har jag 2st Engelska settrar..en som är 14 veckor och en som är 2,5år.Dom är försäkrade som dom jakthundar dom är och kostar 1200:-/år per hund.
Vi ger nu den äldre hunden ett "färskfoder" som är fryst kött i fyrkantiga block,lite omständigt men riktigt bra för hunden och kostar ca 250:-/månad...sen är det precis som dom andra skrev...allt som kommer till!!!
Men att ta sig tiden är nog så viktigt..

Men kan man avvara dom slantarna och leva med att dom är riktigt riktigt hemska som valpar så får man ändå en underbar vän..har haft min hund som värmekälla svinkalla nätter i tält på fjället! smile
Dom kallas ju inte människans bäste vän för inget... smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

The one and only ;) Take it or live it :P
327 Inlägg
27 november 2007
Ja, detta med hundar är ingen billig hobby.
Har själv 2 st.

Foder 380:-/ månaden
Vaccinering ca 500:-/  1 gång per år
Avmaskning 2 ggr/ år/ca 250:-
Koppel & Halsband  600:-
Försäkring 2000 :-/ år
Kurs 1000:-/ per kurs
Leksaker & Tuggben 1500:-/ år
Bilbur fr 900- 6000:-
Medicin ??? kan bli hur mycket som helst.

+ Sådana saker som försäkringen inte täcker.

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 november 2007
lite väl överdriva siffror ni skriver här tycker jag
vetrinärvård som alla säger är inte så farligt dyrt
försäkringen täcker vetrinär vård upp till 50k och självrisken ligger på 3000
maten finns olika man behöver inte köpa den bästa maten till en blandras
det dyrsate är nog att gå på lydnads kurser efter som det inte är världens bästa blandning
själv tycker jag du ska köpa en renrasig hund med stamtavla då vet man hur hunden är i lynnet och då är det lättare att lita på den
den bästa hund du kan köpa är en grandis dock dyra i matkostnader och försäkring men riktigt underbara hundar
sen finns ju storpudel dom är billiga i försäkring och inte så farligt i matkostnader heller

men lita inte på alla siffror du får här heller för beror helt och hållet på vilket försäkringbolag ni ska ha
det bästa just nu är sveland det går morsan på (hon har kennel)
samt köper axess hundfoder det är riktigt biligt smile

Teddan
2 495 Inlägg
28 november 2007
Team-Adolfsson skrev:
det dyrsate är nog att gå på lydnads kurser efter som det inte är världens bästa blandning
själv tycker jag du ska köpa en renrasig hund med stamtavla då vet man hur hunden är i lynnet och då är det lättare att lita på den
den bästa hund du kan köpa är en grandis dock dyra i matkostnader och försäkring men riktigt underbara hundar
sen finns ju storpudel dom är billiga i försäkring och inte så farligt i matkostnader heller

men lita inte på alla siffror du får här heller för beror helt och hållet på vilket försäkringbolag ni ska ha

varför är en grandis bästa hunden ..... jag tycker amstaff är den bästa smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 november 2007
r-ted skrev:

En annan tycker Schäfer.
Gärna lite längre päls också smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
28 november 2007
Råd tror jag dom flesta har, det man får fråga sig är om man har tid!
Har själv en liten gosig amstaff tik och tycker det kostar inte så mycket...och man får valuta för pengarna ju, oändligt mycket gos och bus big_smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Japs :)
775 Inlägg
28 november 2007
skaffa inte en renrasig hund då de kan vara för hårt drivna utan helt en blandras,
O lär den o äta rester det blir verkligen billigare.
Vi har en gråhund som alltid äter rester, han är 14år o vi har aldrig haft några problem med han eller hans bröder, mamma el far.
Så har vi en golden retriver, Måste äta specialmat annars mår den dåligt,
Båda är väldigt goa hunder men en bland är att rekomendera.
O en hund klarar att vara ensam

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
28 november 2007
Westberg skrev:

Hur länge då? Inne/ute? Helt ensam eller med en annan hund?
Sådana saker spelar roll...

Att lämna en hund ensam hemma (inomhus) mer än 4-5h tycker inte jag är ok...tror t.o.m det finns någon lag som säger hur länge dom får vara ensamma hemma.

Har man dom ute så är det en helt annan sak för då kan dom uträtta sina behov själva. Och har dom dessutom sällskap av en annan hund så är det ju kanon.

Men att lämna sin hund inomhus medans man t ex jobbar i 8-9h är ju ingen höjdare hmm

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 november 2007
Westberg skrev:
skaffa inte en renrasig hund då de kan vara för hårt drivna utan helt en blandras,
O lär den o äta rester det blir verkligen billigare.
Vi har en gråhund som alltid äter rester, han är 14år o vi har aldrig haft några problem med han eller hans bröder, mamma el far.
Så har vi en golden retriver, Måste äta specialmat annars mår den dåligt,
Båda är väldigt goa hunder men en bland är att rekomendera.

va fan snackar du för bullshit ?
varför skulle man inte köpa en renrasig hund ?
å va fan menar du med för hårt drivna ?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 november 2007
r-ted skrev:
Team-Adolfsson skrev:

för det är en hund som man inte behöver gå ut och gå med mycket kanske 2 gånger om dan max och dom får heller inte gå för mycket
jo amstaff är fina hundar vill själv ha en men vet inte om jag klarar av att fostra en sån hund som behöver så mycket tid som ern amstaff smile

Teddan
2 495 Inlägg
28 november 2007
Team-Adolfsson skrev:
r-ted skrev:
Team-Adolfsson skrev:

för det är en hund som man inte behöver gå ut och gå med mycket kanske 2 gånger om dan max och dom får heller inte gå för mycket
jo amstaff är fina hundar vill själv ha en men vet inte om jag klarar av att fostra en sån hund som behöver så mycket tid som ern amstaff smile

ja en amstaff har ju ganska mycket vilja och temprament.
Men tycker inte det är svårt att uppfostra en amstaff, tycker det är en riktigt givande och rolig hund.

Sök