3834
Sök

Volvo 850 T5 går konstigt!

97 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Tjenare! jag har en volvo 850 T5 som inte går riktigt som den ska. Den senaste tiden så har den börjat gå mycket sämre. när man kör på 1an och 2an så varvar den ur fint å så. Men när du lägger i 3an och får lite motstånd i motorn så blöddrar den bara och man får inte ur det här riktiga draget. Jag har börjat fundera på om det är Bränsletrycksregulatorn som har gett upp eller nått. Är det någon som kan ha en aning om vad det är för fel??

MVH Johan

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
28 november 2007
Trimmad? Läste att den gav 1.4 bar vid 4k rpm.

Märks det bara vid belastning?
Det finns två kritiska moment för en motor, det är vid tomgång och belastning. Så:
Segar den sig, eller "hänger" den sig vid ett visst varv inann effekt kommer?
Går den lungt på tomgång?

Vad man kan göra är att börja med att kolla efter "mekaniska" fel dvs, tändstift, slangar, komp, missljud mm.
Sedan kollar man styrsytemet (börjar man med om motorlampan lyser) vilket kan vara lite problematiskt om man inte har utrustning, men oftast så ger den "mekaniska" felsökningen en liten vink om vad det kan vara.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

97 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
japp den e trimmad. jo den går lite småsegt på tomgången. du tror inte att det kan vara bränsletryckslegulatorn som krånglar??

MVH Johan

719 Inlägg
29 november 2007
1,4bar är inte bra om du har orginalprylar i motorn, Vad har du för spridare?
Det kan vara soppan som inte räcker till på trean när laddet kommer
Men 1,4bar sänk det genast om du vill ha motorn hel, (om den fortfarande är det)
1,3bar är gränsfall, jag la min på 1,1

vad har du för delar bytta i motorn?
Kolla över alla tryckslangar

*OT  men din 850som du kallar T5R, är det inte en vanlig 2.0Turbo?
Senast redigerat av Vitamin (29 november 2007)

4 822 Inlägg
29 november 2007
Vitamin skrev:

Värkar så för det är ingen T5R iallafall om man kollar på inredningen http://www.garaget.org/?car=59445&image=538504 och så vidare samt att på vägvärketshemsida står det att den är på 155kw

Edit. Såg att det står T5 i rubriken och i första inlägget.
Senast redigerat av Christian S (29 november 2007)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
30 november 2007
850T5R_Persson skrev:
japp den e trimmad. jo den går lite småsegt på tomgången. du tror inte att det kan vara bränsletryckslegulatorn som krånglar??

MVH Johan

Det är ju ett relaterat problem, men det finns ju inget som pekar på det utan att kolla bränsletrycket, Men som nämnt ovan så bör du nog sänka laddet litte. Kan vara så att orginal grejerna inte klara att hålla motorn med bränsle (vilket dom inte borde göra) med 1,4 bars överladd.

Så:
Sänk ladd.
Kolla stiften.
Kolla komp.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

97 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
det blev helt plötsligt när jag var ute å åkte bara. jag har ingen naing vad det sitter för trimm i den. jag köpte den färdigtrimmad. jo det är en vanlig 850 turbo som dom har satt på lite saker från en R.

MVH Johan

97 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
jo jag ska kolla lite nån dag. drygt som fan att åka sådär. Tack för tipsen!

MVH Johan

31 Inlägg
30 november 2007
Hade det felet på min t5a ja hade, det hjälpte med att byta stift.

97 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
låter konstigt. hehe. men tack för hjälpen

MVH Johan

31 Inlägg
30 november 2007
Kan ju säga att det inte va det första ja tänkte på att byta, testade med annan lmm, ändrade laddet, kollade styrboxen. Allt det innan ja bytte stiften. smile

97 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
då ska jag ta å fixa den imorrn då. du ska ha ett stort tack om jag fick det att fungera. bilen började gå sådär när jag åkte från vallåkraträffen i sommras. låt å gasade rätt mycket. oftast full gas på dom där stora vägarna. den gick lite surt ibland så det kanske e den vägen.

MVH Johan

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 december 2007
Christian S skrev:
Vitamin skrev:

Värkar så för det är ingen T5R iallafall om man kollar på inredningen http://www.garaget.org/?car=59445&image=538504 och så vidare samt att på vägvärketshemsida står det att den är på 155kw

Hur ser man på inredningen att de inte är en R som ? vad äre för skillnad ? smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

med lem
1 925 Inlägg
1 december 2007
hade precis samma fel på min saab tongue min kusin sa byt stift o vips smile gick som en klocka sen big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

4 822 Inlägg
1 december 2007
Ellertz skrev:
Christian S skrev:
Vitamin skrev:

Hur ser man på inredningen att de inte är en R som ? vad äre för skillnad ? smile

Till och börja med så har alla T5R & R trä paneler runt radion osv sen har dom skin & alcantara klädsel och lite andra saker som inte är samma och sen är det fel färg på bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

97 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
bytte stift å gjorde rent fördelaren igår. nu går den hur bra som helst igen smile

Sök