3712
Sök

frisuren blev för mycket för chefen

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Får man ha vilken hårfärg som helst på jobbet eller vara klädd hur som helst?
Markus skikades hem utan lön från sitt arbetet på ett företag utanför Helsingborg. Anledningen var att han hade färgat halva håret i rött.
Han fick uppmaningen att komma tillbaka först när håret åter är enfärgat och inte "står åt alla håll" .
vad tycker ni själva? rätt eller fel från företaget?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

med lem
1 925 Inlägg
29 november 2007
så mycket fel det bara kan bli,,man ska ju få ha håret hur man vill

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 november 2007
För den som vill veta mer kan ju en länk till källan vara bra?

http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article1356679.ab

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

498 Inlägg
29 november 2007
Med tanke på att han representerade företaget när han var ute hos kunderna så tycker jag chefen gjorde helt rätt.
Sedan att man vill se ut så vid en ålder av 26 är bara pinsamt!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 november 2007
andreas_940 skrev:
Med tanke på att han representerade företaget när han var ute hos kunderna så tycker jag chefen gjorde helt rätt.

Mja, jag håller med till hälften.

Att han representerar företaget gör att han inte kan klä sig / bete sig hur han vill.

Sen att han ser ut så trots att han är 26 tycker jag inte är pinsamt.
Det är ju ändå hans val smile

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
29 november 2007
Löjligt man ska få se ut hur man vill tycker jag.

I do it my way

406 Inlägg
29 november 2007
Jag håller helt klart med föregående. Om man har ett arbete där man representerar sitt företag då ska man inte se ut hur som helst.
Sen vad han gör på fritiden det har ingen annan med att göra

My way or the highway? I take both sideways

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 november 2007
BadGirl_854T5 skrev:
Löjligt man ska få se ut hur man vill tycker jag.

Till vardags ja.

Men i detta fallet så gav hans utseende ett negativt intryck av företaget och eftersom han var en representant av företaget mot kunder så tycker jag att chefen gjorde rätt.

Vi får inte klä oss eller se ut hur vi vill på mitt jobb heller.

Sidledesförare
268 Inlägg
29 november 2007
andreas_940 skrev:

Ja, ska man klara sig som företag i vilken branch som helst där man har flitig visuell kundkontakt så är det nog bäst om man ser proper ut. Det handlar inte om chefens inställning till den anställdes frisyr, det handlar om den övriga världens inställning till den anställdes frisyr. Det finns helt enkelt fortfarande dom som inte uppskattar det, man får helt enkelt anpassa sig efter det om man ska jobba på ett sådant företag. Man måste se proper ut för man vill ju inte förlora kunder.

Men sedan kan man ju fråga sig om det är själva inställningen hos den anställde eller om det är frisyren som folk tar illa upp. Det påverkar mer än frisyren, men det står det faktiskt ingenting om.
Senast redigerat av Wezzli (29 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

DFFL
9 020 Inlägg
29 november 2007
Jag hade inte anställt honom till att börja med.

Av samma anledning som att någon med tatueringar upp till nacken och ut på armarna inte hade fått jobb hos mig.

Har man med kunder att göra eller på något sätt representerar företaget för utomstående så ska man se ordentlig ut.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 120 Inlägg
29 november 2007
Man är ju trots allt företagets ansikte utåt, sen beror det väl på vilken branch man är i. Säljer man styling till bil är det nog positivt med färgat hår som står åt alla håll.
Är man i mer konservativa brancher så ses kanske t.o.m. tatueringar och piercings som något lite "udda".

Rätt eller fel, jag vet inte. Men jag tar det säkra före det osäkra och behåller mitt råttfärgade hår som det är tongue

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
29 november 2007
FireTraXX skrev:

Av samma anledning som att någon med tatueringar upp till nacken och ut på armarna inte hade fått jobb hos mig.

Har man med kunder att göra eller på något sätt representerar företaget för utomstående så ska man se ordentlig ut.

Men röka på/ta droger funkar fint?
(Refererar till drog-tråden)

Självklart finns det gränser om man har "ansiktet utåt".. men jag har nog sett värre hårfärger på tanter med högre positioner än denna filur. Och de blir ej ifrågasatta!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

DFFL
9 020 Inlägg
29 november 2007
jonesono skrev:
FireTraXX skrev:

Självklart finns det gränser om man har "ansiktet utåt".. men jag har nog sett värre hårfärger på tanter med högre positioner än denna filur. Och de blir ej ifrågasatta!

Vad de gör på fritiden struntar jag fullständigt i.
Sålänge det inte påverkar firman negativt, vilket det gjorde i detta fallet eftersom att kunder ringt och klagat.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 703 Inlägg
1 436 Inlägg
29 november 2007
Jag stödjer chefen till 100%. Står det vårdad stil så gäller det, att sedan facket krånglar är väl snarare regel än undantag. Nej, fackrepresetanter har jag inte mycket till övers för.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Fartdåre
378 Inlägg
29 november 2007
finns det nåt jobb där man får se ovårdat ut. Inte för att han kanske direkt gjorde det. Men hans utseende förknippas med lathet och slarv. Skulle aldrig låta en mekaniker med det håret ens få röra bilen.

TICen är till salu säljs billigt.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
För den som vill veta mer kan ju en länk till källan vara bra?

http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article1356679.ab

tack för hjälpen, jag vet inte hur man gör annars det hade jag gjort.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

12 086 Inlägg
29 november 2007
Jag orkar inte ta reda på fakta, men arbetar man med männsikor ska man se human ut, så neutral som möjligt igentligen. Så tycker jag, står man på en industri har ju utseendet inte så mkt med sin presationsförmåga o göra.

En försäljare som ser ut som han i det här fallet skulle skrämma iväg mig.
lr kanske inte skrämma iväg, men jag skulle ju reagera negativt. Kan va för att jag är borgare och associerar honom med kommunism och anarki.

1 703 Inlägg
29 november 2007
RichardC skrev:
finns det nåt jobb där man får se ovårdat ut. Inte för att han kanske direkt gjorde det. Men hans utseende förknippas med lathet och slarv. Skulle aldrig låta en mekaniker med det håret ens få röra bilen.

Sotare? big_smile

Forummoderator
26 341 Inlägg
29 november 2007
volvoh8er skrev:
FireTraXX skrev:
jonesono skrev:

Vad de gör på fritiden struntar jag fullständigt i.
Sålänge det inte påverkar firman negativt, vilket det gjorde i detta fallet eftersom att kunder ringt och klagat.

Asså, ta din Audi och typ försvinn eller nåt? L0l. Min frisyr e emo all night long. Tokio Hotel - Monsoon, bästa låten nånsin. EMO FO LAJF
Jag har jobb och kunderna älskar min freaky frisyr. Så det så. N00b

Inget ont menat men...jag fattade inte ett ord av vad du just sa?
Själv är jag med på arbetsgivarens sida i detta fall. Skulle jag vara arbetsgivare
och jag har att välja på en "normalklippt" eller vad man ska säga, och en sådan
som i artikeln så skulle jag ta den normale.
Den man anställer är ens företags ansikte utåt. Skulle jag färga mitt hår och stöka på
som brevbärare vete tusan om jag skulle ha så mycket jobb kvar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök