Eisenhut skrev:
TCG skrev:
Eisenhut skrev:
Största myten i rättshistorian?
Du kan bli dömd utan bevis för vafan som helst, bara det är utom allt "rimligt" tvivel att det är dom som gjort gärningarna. Tro mig när jag säger att åklagare och domare har hårdnat, dom har tröttnat på systemet och det är många stora skurkar som åker dit nu på mycket tvivelaktiga grunder. Skönt att se att det börjar finnas rättvisa i Sverige också.
Eller hur... därför det finns granskande TV-program där personer filmat inbrottstjuvar och polisen anser det vara bristande bevisning ändå.
Den enda gren i polismyndigheten som sätter dit folk är trafikpolisen, där behövs dock inte mycket bevismaterial. Räcker med polismans ord, behövs varken film, foto och vittnen som säger emot polisen har ingen betydelse.
Jasså? Satt i hovrätten senast idag och fick se ett par busar åka dit ganska ordentligt, i måndags samma sak fast i tingsrätten...
Häktena i Sverige är överfulla, Anstalterna likaså. Är det bara fartsyndare som fyller våra fängelsen månntro?
Jag kan på rak arm rada upp minst 10 fall där erkänt kriminella åkt fast med många år utan teknisk bevisning.
När min granne hade inbrott för några år sedan där de slagit sönder rutor och skurit sig så fanns både blod och fingeravtryck på rutor. Han vaknade av oljudet och såg reg.plåt samt kunde beskriva personerna. Polisens svar "Ja, dem känner vi till sedan tidigare, de är utplacerade "problemmänniskor". Det är ingen idé att vi tar in dem, de åker bara in och ut igen."
Försvarar man sin egendom så slipper angriparen fri och man åker själv dit. Så visst finns det folk i fängelser, bl.a. dem som inte får hjälp av polisen utan tvingas försvara sig själva. Det gav ju Blacken exempel på:
blacken skrev:
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/botkyrka.html
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nehe skrev:
När du ser bilar köra för fort utanför dig så blir du förbannad för de jävlarna aldrig står där, sen den dagen just du kör för snabbt så står de där och tar dig och då är de dumma i huvudet som inte fokuserar på grövre brott än fortkörning.
Jag har aldrig klagat på någon som kör för snabbt. Polisen tar in mig som har en välskött bil, bra däck, uppgraderade bromsar, innehar racinglicens osv. då jag kör något för snabbt på lågt trafikerad motorväg.
Då börjar jag fundera på om tiden de lägger på hastighetskontroller är missriktade(fel typer av vägar), inte sker med mänskligt omdöme(tror jag skulle undvika en olycka bättre även i högre hastighet(inom rimliga gränser) än en ointresserad förare i en 240 som knappt gick igenom sista besiktningen).
Kanske kunde den tiden läggas på alkoholkontroller på vardagar eller på att finnas tillgängliga för utryckning när man ser ett pågående brott eller ungefär vad som helst...?