3574
Sök

Sjuuuukt skoltrött.

Trendsetter
21 december 2007
Trådstartare
Hoppa av skolan och börja med onda sprutor och lite andra sinnesförvrängande substanser

1 311 Inlägg
21 december 2007
jag saknar fan skolan jag haha... gå upp kl 5 å jobba... nej då sitter jag hellre i en bänk och läser en bok haha... kan tillägga att jag har haft MYCKET nytta av det jag läste i skolan (ekonomi) och jobbar nu som montör på volvo i arvika, vid sidan om det jobbar jag även som problem solver och att leda förbättringsteam! även detta på volvo, utan mina betyg hade jag nog inte fått den chansen! kämpa på, tiden går fortare än vad man tror!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2007
Jag saknar skolan sad Va så skönt tongue Inget ofrivilligt ansvar, men gick dit, läste sin bok, skruvae ihop en motor eller bakaxel och sen gick man hem.
Saknar alla svartjobb man gjorde åt lärarna under skoltid mest tongue va fan kul tongue

Nu sitter jag här å letar jobb, och det är inte roligare än att gå i skolan smile dyker nog upp nått till mig snart smile Gick Lastbils/Maskiniriktning på fordon, så... Kan nog komma in på lastbilsverkstad om jag vill, men det är skitigt och luktar illa, så jag tänkte försöka på bil och däckverkstäder big_smile

Men leta på du. En polare till mig hoppade av, sen bodde han hemma hos sin avhoppade syster och sin mor, sen dog hon av rökning (och annat? ingen vet) och då blev dom ensamma. Två arbetslösa i en lägehet med 7000 i månadshyra. han tog skitjobb för att försörja sig och sin syster, sen hittade hon makalöst nog ett jobb, och då flyttade han innan hon ångrade sig.

Nu gick han och letade jobb, utan utbildning, men med käften på rätt ställe. Lyckades med kontakter och käften komma in på et lärlingsjobb hos NCC, den delen som jobbar med vägar. Han köpte sig en bil och en lägenhet och nu jobbar han fast som asfaltläggare och tjänar skapligt. Så allt behöver inte vara emot dig.

En annan f.d polare gick IV, påstod sig vara bäst på allt trots att han hade dåliga betyg, sa att betygen inte bedömde riktigt begåvning. Han talade visst flytande engelska sa han sjäv, men kunde inte navigera sig i ett engelskspråkigt windows. Nu går han och gör ingenting. Vill inte jobba, vill inte plugga. Lever på sin mor.
Gör inte som han bara...
Senast redigerat av twin_cam (21 december 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
21 december 2007
Ta inte det här på fel sätt, men du kanske borde kolla upp om du har en uppmärksamhetsstörning? 5-10% av alla i skolan har det. Oftast klagar bara
lärarna och kallar dom för skoltrötta, när problemet är något helt annat.

Tell me, I know...
Jag har fått kämpa mig igenom skolgången.
Nu, först i efterhand, så har jag fått diagnos och medicin. Grymt skönt.
Det är faktiskt en ganska så skön känsla att kunna sitta still och läsa en
bok, eller göra något mentalt utan att det kliar i fingrarna och utan att
jag dör av tristess.

Skulle tippa på att du är grymt duktig på någonting och att du kan ta åt
dig allting inom just det ämnet?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

137 Inlägg
21 december 2007
Som någon annan skrev, jag menar du går första året på gymnasiet. Det är aldrig försent för att börja plugga. Sen när alla ens polare är klara och du ska börja om från början när du är 25 år kanske inte är det roligaste. Men möjligheten finns alltid!
Hoppade själv av gymnasiet och började om 1an när jag var 18 år, sen hoppade jag av igen, men det är annan historia.
Nu är man 23 år, har egen lägenhet, bil och ett fast jobb sen ett år tillbaka o längtar inte ett dugg tillbaka till skoltiden. Är nog mer för arbeta.

Nu säger jag inte att du ska hoppa av skolan, för det är väl aldrig att rekomendera. Men du kan i alla fall tämka på att du kan ju faktiskt jobba ett tag o känns hur det känns. Sen kanske du längtar tillbaka till skolan, eller inte. Bara man trivs med det man gör så. smile

"Shackle-razzle-futzal-craz"

Truck/Bil mekaniker
159 Inlägg
21 december 2007
Fimpha skrev:
Jag var själv otroligt skoltrött efter 9an och hade dåliga betyg så jag läste 1 år på IV.
Jag sökte in till Fordonsprogramet och kom in där. Asså jag måste säga att efter mina 1,5 år på Fordonsprogramet så har allt bara blivit bättre. Jag trivs bra i skolan, jag tycker det är extremt intressant och kan inte tänka mig nått annat liv än att få stå hela dagarna och skruva på en Volvo smile

Jag tycker du ska hålla ut, byter du linje kmr du garanterat inte att gå kvar där heller då det blir extra lång tid i skolan. är själv 20 år och går i skolan med 16 åringar  smile

kan säga de va samma här   7-9 va de segaste ja vatt med om hela mitt liv  förutom fars bortgång men men sen när man kommer till gymnasiet då va de lite roligare (1an ) sen nu i tvåan som ja går nu då vill man inte vara borta från skolan  mycket roligare när man för göra de man vill göra   
du som började tråden tycker du ska försöka gå vidare skolan  de är bara o bita ihop o gå o se intresserad ut för lärarn   vet de suger men vill man få bra jobb så får man lida pin med tyvär   Mvh Bill

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 december 2007
viccoA skrev:
Om du vill jobba och tjäna lite pengar och är skoltrött, börja jobba vid sidan av plugget.

Om man går i skolan 7 timmar om dagen kan man ju lätt jobba en 3-4 till big_smile Då får du både utbildning och får känna på arbetslivet lite.

Jag måste säga att jag med var skoltrött men så här i efterhand är det inte så mycket roligare att jobba...med rätt utbildning kan du ju jobba med något du tycker är kul och inte bara första bästa!

'Exakt !, jag går nu Maskin och lastbils teknik -06 jäävligt chill inriktning på Fp då de bara är 6pers i våran klass, och som ovan nänmt, så skaffa ett sido jobb eller ta praktik från linjen, jag kör själv en del hjulare efter skolan osv, jäävligt bra avkoppling från skolan !, testa med ett sido jobb säger jag bara, o de underlättar jävligt mycket att ha en examen, men de kvittar i vad så länge han ser på dig att du kan bara att de är en examen så ser han att du redan har en bevisad vilja.., men de går att göra karriär utan examen, men blir lite hårdare...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
21 december 2007
Jag började få de jobbigt i skolan redan i 7an.. sen så kämpade ja mig igenom 8an sen så dog farsan i 9an men ja klarade mina betyg wink Började 1an som bilmekaniker, gick första terminen orkade inte... låg hemma o deppade, tror ja praktiserade nån stans kommer inte ihåg vart.. började om 1an hehe men de sket sig.. samma veva igen! sen tänkte jag Aldrig att ja går om 1an igen... sen gick de en sommar blev 18 o tog körkortet på 1a försöket, samma me teorin big_smile konstigt att man kan brinna för vissa saker tongue köpte en bil o nu har man ett jobb också! Men jag läser upp till Gymnasiekompitens.. Men rekomenderar di varmt att fullfölja studierna! men det går ju att ta ett sabbatsår..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 december 2007
MarcusL skrev:
Man måste ha en utbildning i dagens samhälle.

Ja, det måste man. Även om alla verkligen inte är lämpade för att plugga vidare, så är gymnasiet en slags grundläggande motsvarighet idag för vad realskolan var på gamla dar.
En "lägsta-nivå", om man så vill.

Tänk dig för riktigt noga.. det kan bli ett väldigt avgörande steg för din framtid - på gott och ont. Ingen vet innan, men man vet riktigt säkert efter.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

590 Inlägg
21 december 2007
Förbannat skoltrött jag med.. men går i 3:an nu och är 20år, så klarar mej väl ut sista termin nu=)

NoFuckNoRide
474 Inlägg
21 december 2007
Arto skrev:
God dag. Går nu första året i gymnasiet, fyfan så tråkigt det är.

Tar det från början. Var så otroligt less på skolan redan i nian och sen dess har det gått utför på skolfronten. Gick IV för att fixa G i matte, svenska och engelska. Efter det så kom jag då in på nån totalt värdelös linje. Visst det som är bra är väl att det är lite "industristuk" på den, svetsa, svarva osv.. Det mindre bra är att det bara är en gång i veckan, resten är samma gamla vanliga skit. Dvs. sitta i skolan, läsa en bok, skriva en recension, räkna matte, och lära sig vad diskmaskin heter på engelska.

Funderar STARKT på att hoppa av skolan, men vad gör man sen? Måste väl vara nån här som har hoppat av och fått jobb, menar, det kan väl inte vara helt omöjligt att få jobb bara för att man inte har gått gymnasiet?

Och nej felet är inte att jag är slö. Jag VILL jobba. Felet är att jag är så grymt less på att sitta och läsa böcker.

låter precis som mej antar att du med är 17 och fyller 18?
hade också i matte,sv,eng och nu kom jag in på transport och trivs mkt bra

Sug Performance Club

Gangsta medlem
59 Inlägg
21 december 2007
Arto skrev:
God dag. Går nu första året i gymnasiet, fyfan så tråkigt det är.

Tar det från början. Var så otroligt less på skolan redan i nian och sen dess har det gått utför på skolfronten. Gick IV för att fixa G i matte, svenska och engelska. Efter det så kom jag då in på nån totalt värdelös linje. Visst det som är bra är väl att det är lite "industristuk" på den, svetsa, svarva osv.. Det mindre bra är att det bara är en gång i veckan, resten är samma gamla vanliga skit. Dvs. sitta i skolan, läsa en bok, skriva en recension, räkna matte, och lära sig vad diskmaskin heter på engelska.

Funderar STARKT på att hoppa av skolan, men vad gör man sen? Måste väl vara nån här som har hoppat av och fått jobb, menar, det kan väl inte vara helt omöjligt att få jobb bara för att man inte har gått gymnasiet?

Och nej felet är inte att jag är slö. Jag VILL jobba. Felet är att jag är så grymt less på att sitta och läsa böcker.

Samma här... fy fan va tråkigt plugging är.

360 Inlägg
21 december 2007
Kanske är värt att offra några år av sitt liv till att göra resten bra.

Men fortsätt kämpa, det kommer att löna sig.

2 014 Inlägg
21 december 2007
Var också enormt skoltrött under högstadiet och gymnasiet... I högstadiet var nog den obefogade frånvaron över 50% i snitt, som tur var tog man sig i kragen och pluggade järnet i 9:an trots det. Det hjälpte för att få betyg så man kom in på SP. Sedan slog skoltröttheten till ännu hårdare, och det gick uför igen. Vissa andra omständigheter gjorde att jag tappade motivationen totalt. Efter halva 2:ans första termin åkte jag på körtelfeber och vart sjukskriven resten av det läsåret, med resultatet att jag fick gå om 2:an eller alternativt hoppa av.

Eftersom man redan hade märkt hur svårt det var (tiden efter tillfrisknandet men före hösten) att skaffa arbete utan att kunna visa upp ett betyg, så beslöt jag mig för att ändå gå färdigt skiten. Så man gick ut ett år senare än andra jämnåriga och var fast besluten att aldrig plugga igen. Tji fick man för det, eftersom ett inkomplett gymnasiebetyg troligtvis framstod som brist på beslutsamhet att slutföra det man åtog sig. Efter några år satt man i skolbänken igen och pluggade IT-ekonomi.

Efter den utbildningen, då jag faktiskt fick riktigt schyssta betyg, vart det mycket lättare att få jobb, även om jobben sällan var relaterade till min utbildning.

Senare sadlade jag om till yrkeschaufför, vilket också innebar en del pluggande i något som liknade en skolbänk i något som påminde om ett klassrum, även om det var mer intensivt och under en kortare period.

Självklart ska man inte tvinga sig själv till något som man vet inte fungerar, risken är väl att man går från "skoltrött" till "skolhatisk". Tänk dock efter ett gäng extra gånger innan du kanske eventuellt beslutar dig för att hoppa av. Få beslut har större inverkan på ditt fortsatta liv än det som angår utbildningen i din ungdom.

Lycka till!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 december 2007
Hoppa av du men gå fan inte och gnäll att du inte får några jobb sedan, eller att du tjänar dåligt.
Visst finns det folk som har lyckats utan gymnasialutbildning, men dem räknar du rätt lätt.

Ta tag i ditt liv och ryck upp dig för fan.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

2 600 Inlägg
21 december 2007
vet hur det är jag ha altid hafft special hjälp i skolan och det va inte för att jag va skol trött utan jag hadde problem och sen under alla åren så började jag på gymasiet och gick iv två år sen så pallade jag inte skolan längre då va jag skol trött  men som sagt inte lätt me jobb men jag ska försöka att hitta nått jobb annars så få jag utbilda mig till nått men tvek samt att jag kommer göra de ska försöka att hitta jobb först går inte de så får jag väll plugga vidare =/

gör som jag kör gubba racer=)

Good Girl Gone Bad
607 Inlägg
21 december 2007
Kämpa vidare, de lönar sig i slutet.

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad

517 Inlägg
21 december 2007
Om det är någonting jag ångrar så är det just att jag inte skötte skolan och fick betygen, Satt bara och spelade cs och starcraft hela dagarna i datasalen tongue...kommer få ett rent helvete nu, måste börja plugga och arbeta samtidigt om jag ska få fast anställning sad

Mitt tips är att praktisera lite inom en rad olika yrken och se vilket som passar en själv bäst och sedan kanske utbilda sig därefter om det krävs för man vill ju göra någonting som man trivs med dem kommande 45åren till pension tongue

Bara du fixar grundämnena annars kan det bli tufft att slå sig in på arbetsmarknaden.

455 Inlägg
22 december 2007
Du är inte esam om att va sjuuuukt trött på skolan.. Bara gilla läget!
Själv hatar jag mitt programm, går andra året .
Senast redigerat av Car_Babe (22 december 2007)

399 Inlägg
22 december 2007
jag jobbar som snickare blev anställd för 6 månadersen. å ja har utbildningen så det e ju gött att ha den. för ja va jävligt skol trött.

VOLVO for life

Sök