3708
Sök

Sjuuuukt skoltrött.

Arto
30 november 2007
Trådstartare
Äh
Senast redigerat av Arto (9 april 2008)

Maskinförare
1 163 Inlägg
30 november 2007
Nog finns det dom som inte gått gymnasium och fått jobb.. Men samtidigt, sen om du skulle få kicken då ? om du skulle behöva söka nytt jobb, då kan det ju underlätta en hel del om du har några betyg att visa upp.. jag kan hålla med dig.. nog känns 3 år mycket, för att visa upp för nån viktigt herre i 5min..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 november 2007
Jag har ingen utbildning ( 20 år )
Jag har varken betyg från 8an , 9an , Gick Iv = Intligenta vetenskapare i 1/5 år, Sen hoppa jag av då jag var trött på att plugga till nått som jag aldrig kommer in på.
Men du har ju en bra linje därimot. Du ska veta att det finns GOTT om svetsar jobb & BRA BETALT! Vet detta själv eftersom jag jobbat med pinnsvets i 8 månader.
Men i alla fall efter jag hade hoppat av skolan sparade jag varenda lilla krona jag fick & hade och öppnade ett eget företag inom Städ & Fastigheter ( Då jag vet att det alltid finns jobb )
sen har allting rullat på. Har beräknat att företaget blir ett aktiebolag om ca 6 månader från handelsbolag.
Har egen lägenhet , Haft 3 bilar sen jag starta firma & 1 firma bil , Ny dator , Hund , Förhoppningsvis pappa med snart wink mm. Allt går bra om man kan räkna ekonomin bra!!

C H E V R O L E T <3

Arto
30 november 2007
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Jag har varken betyg från 8an , 9an , Gick Iv = Intligenta vetenskapare i 1/5 år, Sen hoppa jag av då jag var trött på att plugga till nått som jag aldrig kommer in på.
Men du har ju en bra linje därimot. Du ska veta att det finns GOTT om svetsar jobb & BRA BETALT! Vet detta själv eftersom jag jobbat med pinnsvets i 8 månader.
Men i alla fall efter jag hade hoppat av skolan sparade jag varenda lilla krona jag fick & hade och öppnade ett eget företag inom Städ & Fastigheter ( Då jag vet att det alltid finns jobb )
sen har allting rullat på. Har beräknat att företaget blir ett aktiebolag om ca 6 månader från handelsbolag.
Har egen lägenhet , Haft 3 bilar sen jag starta firma & 1 firma bil , Ny dator , Hund , Förhoppningsvis pappa med snart wink mm. Allt går bra om man kan räkna ekonomin bra!!

Hehe ja där ser man, ett bevis på att betyg inte är allt. Bra linje vet jag inte. En B-linje som skolan har snickrat ihop för att kunna slänga in alla lågpoängare.

Hur fick du svetsjobbet då? Var det genom kontakter eller ringde/gick du helt enkelt till ett företag och frågade om jobb? Ska helt klart försöka fixa ett jobb efter jag har tagit körkortet, vilket borde vara lagom till jul smile Blir lite lättare att frakta sig med bil än att cykla/gå runt i -30

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 november 2007
Arto skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Hehe ja där ser man, ett bevis på att betyg inte är allt. Bra linje vet jag inte. En B-linje som skolan har snickrat ihop för att kunna slänga in alla lågpoängare.

Hur fick du svetsjobbet då? Var det genom kontakter eller ringde/gick du helt enkelt till ett företag och frågade om jobb? Ska helt klart försöka fixa ett jobb efter jag har tagit körkortet, vilket borde vara lagom till jul smile Blir lite lättare att frakta sig med bil än att cykla/gå runt i -30

Jag fick svets jobbet via kontakt då jag saknar linsence för pinnsvets.
Men att skaffa körkortet innan är en bra merit också. Större chans att få jobben du söker. Lite + på kanten.
Sen så gör jag ju reklam för mitt företag med så folk ringer ju in om dom vill ha ett jobb gjort. Allt går som smällt smör till slut efter mkt arbetande

C H E V R O L E T <3

1 489 Inlägg
30 november 2007
Jadu ska vi ta det från början wink

Jag gick på en stödgrupp i 7-8-9:an, för jag var så förbannat skoltrött så det var inte klokt. Sysslade med allt annat än vad man skulle göra. Sket fullständigt i allt vad skola hette. Gick där i 3år och sen var det ju dags för gymnasiet. Kom in på Elkunskap, nåt jag egentligen inte ville komma in på. Men vafan? Nåt ska man ju göra..

I början för att bli accepterad så ville man ju spela allan-ballan för polarna och dom hakade ju på och tyckte det var skitkul och kasta suddigummi på varandra och skrika genom rummet, var en riktig sate. Då var man tillbaka på samma ställe som jag var i 7:an..

Slutade med att läraren tröttnade fullständigt och sa rent ut " Det är nog bättre att du hoppar av skolan ", tyckte ju han var dum i huvet förstås, man var ju inte så smart när man var 15-16år. Sagt och gjort. Traskade ner till rektorn och så fick det bli. Hoppade över till linjen IV. Började praktisera på en butik. Men det fanns inget jobb kvar den sen..

Jaha, då stog jag där, utan utbildning, utan jobb, hade hunnit bli 18år och räkningarna strömmade in. Mobiltelefon kostar mer än vad man tro. Man vill ju leva också? Inte en krona hade jag, och har faktiskt inte en krona på banken idag heller. Har 84öre och leva på!

Men iaf! Fick ett jobb förra året, innan dess var jag en proffisionell soffliggare. Låg hemma och gjorde absolut ingenting, sökte jobb hit och dit. Men hur lätt är det utan utbildning? Så fort jag sa att jag inte hade någon så blev det " Okej, vi hör av oss", tror du jag har hört nåt? Men till slut som sagt fixade min bror in mig på hans jobb och där jobbade jag från 0702-0708. Levde ju som en kung, gå från 0:-/mån till 17.000:- helst plötsligt. Då blir man lite galen wink

Fick avgå i Augusti, nu står jag utan jobb, utan utbildning, och räkningarna har blivit ännu högre.. Jobb finns det inte gott om i min stad, och vill absolut inte flytta till lappland och bli renskötare om man säger så.

Kan säga som såhär, den 7:e Januari börjar jag skolan igen. Då får jag gå med 15-åringar när jag själv är 20...! Tjena, cool moped, sån hade jag med för 5år sen, hmm wink. Men nåt måste ju göras. Man måste ha en utbildning i dagens samhälle. Tänkte ju som så att " Skit i utbildning, vad ska man med det till? Jobb finns det ändå".. Men icke, så tänk dig för både 1 och 7 gånger innan du tar några beslut..

Vet i vilken pissig sits du sitter i, satt där själv för 5 år sen. Men ta dig i kragen för helvete rent ut sagt innan det är för sent. Skolan är fan skönt om man jämför med arbetslivet.

Rekommenderar INTE att du hoppar av skolan. Ta hellre kontakt med nån högt uppsatt person på skolan och prata med denna om hur du känner. Det kan hjälpa faktiskt smile

Lycka till!

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

Teddan
2 495 Inlägg
30 november 2007
gå klart skolan om du vill komma nån vart i livet.

Annars är risken stor att du får stå på ett jobb och vara underbetald hela livet.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 489 Inlägg
30 november 2007
r-ted skrev:
gå klart skolan om du vill komma nån vart i livet.

Annars är risken stor att du får stå på ett jobb och vara underbetald hela livet.

Så kunde jag med skrivit, men blev en uppsats istället wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

757 Inlägg
30 november 2007
men om du gillar att svarva o greja då?
läs upp betygen o hitta en industrilinje o gå på då?

3 650 Inlägg
30 november 2007
fyfan skolan e jobbig den! tar studenten i sommar, men betyget jag får är inte värt ett skit hehe..så gåre om man e slacker..får läsa upp lite ämnen via komvux.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
30 november 2007
Det låter som att du går linjen UP?

Killens bror gick UP han blev lovad att få svetsa och så men det var för lite sökande till det så han fick lära sig att laga mat och baka ist..! Han hoppade av och går nu på praktik.

Men jag tycker att du ska gå klart i skolan.

Visst du kanske inte blir svetsare när du gått klart skolan men du har ju ändå något som du kan ha nytta av vid annat jobb om du nu skulle bli uppsagd på ditt första jobb.

Jag gick handel och ja, nu sitter man här och är brevbärare =P

I do it my way

1 174 Inlägg
30 november 2007
Jadu, klart du får jobb om du inte har någon utbildning! se på mig hoppade av mitt gymnasiet efter ett halvår sedan dess har jag jobbat hela tiden först heltid som kuverteringsoperatör men jag sa upp mig pga att det va tråkigt å segt, å efter en vecka så får jag heltidsanställd på KINDWALLS (ford, mitsubitchi,kia subaru) så nu jobbar jag här på lagret å stor trivs!

Som min pappa sa när jag funderad epå att hoppa av: "Det är ditt val ingen annans, å du ska veta att arbetserfarenhet väger oftast mer än vad betyg väger för en anställnings interdjuv"

Okej det är ju svårt i början å få jobb DET ÄR DET! men när du väl har fått ett typ extra eller hel så kommer det bara bli lättare å lättare!

150 Inlägg
30 november 2007
Trodde faktiskt aldrig att jag skulle säga det här för några år sen. Men jag saknar faktiskt skolan, man har det väldigt bra där! Flera veckors lov och sånt tongue Men visst fan är det jobbigt att sitta och läsa böcker som man är 0 intresserad av! Men det lönar sig att gå klart skolan! smile

MissMarilyn
30 november 2007
Trådstartare
Arto skrev:
God dag. Går nu första året i gymnasiet, fyfan så tråkigt det är.

Tar det från början. Var så otroligt less på skolan redan i nian och sen dess har det gått utför på skolfronten. Gick IV för att fixa G i matte, svenska och engelska. Efter det så kom jag då in på nån totalt värdelös linje. Visst det som är bra är väl att det är lite "industristuk" på den, svetsa, svarva osv.. Det mindre bra är att det bara är en gång i veckan, resten är samma gamla vanliga skit. Dvs. sitta i skolan, läsa en bok, skriva en recension, räkna matte, och lära sig vad diskmaskin heter på engelska.

Funderar STARKT på att hoppa av skolan, men vad gör man sen? Måste väl vara nån här som har hoppat av och fått jobb, menar, det kan väl inte vara helt omöjligt att få jobb bara för att man inte har gått gymnasiet?

Och nej felet är inte att jag är slö. Jag VILL jobba. Felet är att jag är så grymt less på att sitta och läsa böcker.

Hej killen....

Ta det bara lungt och andas lite.
Jag blev avstängd från mitt första gymnasium, det visade sig vara det bästa som kunde hända. Då fick jag jobba nästan ett år för att försörja mig. Man fick ta skit jobb och slita hårt, men det gjorde ju att skolan framstod som en rätt bra plats. Efter det året var jag redo att börja skolan igen, hamnade då på en linje som passade mig väldigt bra.
Gör bara inget förhastat bara...tänk igenom det ordentligt och gör det som känns mest vettigt för dig.
I dag behöver man inte en grymt bra utbildning för att få en bra karriär, och det går ju alltid att börja plugga igen om man skulle vilja.

Lycka till vännen

1 703 Inlägg
30 november 2007
Vill man bara jobba och är framåt brukar det ordna sig. Jag kan tipsa dig om att ta lastbilskörkort efter du fyllt 18. Då brukar man ha lite jobb att välja på.

Tänk på att du inte får någon ersättning, typ studeibidrag och alfakassa och liknande. Men jag antar att du fortfarande for hemma.

Kör hårt mannen!

557 Inlägg
30 november 2007
Jag var själv otroligt skoltrött efter 9an och hade dåliga betyg så jag läste 1 år på IV.
Jag sökte in till Fordonsprogramet och kom in där. Asså jag måste säga att efter mina 1,5 år på Fordonsprogramet så har allt bara blivit bättre. Jag trivs bra i skolan, jag tycker det är extremt intressant och kan inte tänka mig nått annat liv än att få stå hela dagarna och skruva på en Volvo smile

Jag tycker du ska hålla ut, byter du linje kmr du garanterat inte att gå kvar där heller då det blir extra lång tid i skolan. är själv 20 år och går i skolan med 16 åringar  smile

//Jerry

1 174 Inlägg
30 november 2007
CossieMysen skrev:
Arto skrev:
God dag. Går nu första året i gymnasiet, fyfan så tråkigt det är.

Tar det från början. Var så otroligt less på skolan redan i nian och sen dess har det gått utför på skolfronten. Gick IV för att fixa G i matte, svenska och engelska. Efter det så kom jag då in på nån totalt värdelös linje. Visst det som är bra är väl att det är lite "industristuk" på den, svetsa, svarva osv.. Det mindre bra är att det bara är en gång i veckan, resten är samma gamla vanliga skit. Dvs. sitta i skolan, läsa en bok, skriva en recension, räkna matte, och lära sig vad diskmaskin heter på engelska.

Funderar STARKT på att hoppa av skolan, men vad gör man sen? Måste väl vara nån här som har hoppat av och fått jobb, menar, det kan väl inte vara helt omöjligt att få jobb bara för att man inte har gått gymnasiet?

Och nej felet är inte att jag är slö. Jag VILL jobba. Felet är att jag är så grymt less på att sitta och läsa böcker.

Hej killen....

I dag behöver man inte en grymt bra utbildning för att få en bra karriär, och det går ju alltid att börja plugga igen om man skulle vilja.

Lycka till vännen

Nog det bästa som har skrivits på länge... för det är sant man behöver inge utbildning för att göra kariär men det underlättar ju lite!

.......
2 655 Inlägg
30 november 2007
varit i samma sits, gick iv ett år sen hoppade jag av, åkte ner och körde skogsmaskin ett tag nere i stormen gudrun, när ja kom hem igen gick ja hemma typ ett år sen börja ja på en stetsutbildning så nu ska ja bli svetsare, helt klart värt de. behöver inte räkna nån matte utan bara lite ritningsläsning för att fatta hur en ritning ska se ut och sånt sen sitter man bara å svetsar hela dagarna big_smile...

3 124 Inlägg
30 november 2007
Om du vill jobba och tjäna lite pengar och är skoltrött, börja jobba vid sidan av plugget.

Om man går i skolan 7 timmar om dagen kan man ju lätt jobba en 3-4 till big_smile Då får du både utbildning och får känna på arbetslivet lite.

Jag måste säga att jag med var skoltrött men så här i efterhand är det inte så mycket roligare att jobba...med rätt utbildning kan du ju jobba med något du tycker är kul och inte bara första bästa!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
30 november 2007
Du kan ju ta ett sabbatsår. Aka jobba lite eller göra ingenting. Och sen söker du in till gymnasiet igen.
Min flickvän var ju likadan. Alltså extrem skoltrött. O då menar jag extreeeemt. Hade hon vetat att man kunde ta sabbatsår så hade hon gjort det. Men hon fick reda på det för sent tyvärr. :\

Whine whine!

Sök