2394
Sök

kräver en bensinchock

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
MilleN skrev:
alain skrev:
Åter ingen med bensin prishöjning.
----------------------------
Regeringens klimatberedning tittar på möjligheten att minska utsläppen med upp till 40% till 2020
Det skulle bland annat kräva en chockhöjning av bensinpriset och sänkta fartgränsen.
Dom börja redan nu att vi ska blir hjärntvättad för kunna klara av en kraftig höjning utan att vi reagerar så mycket.
Det verkar som att dom kan gå hur lång som helst.
Många har skrivit på protest listan, undrar hur det ska till med den. MVH.

Vart läste du detta? Hatar att läsa sånt här utan att få reda på källan för man har ingen aning om det är påhitt eller sanning.

källa: (www.gp.se)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 november 2007
De kommer att höjas under vinter halvåret, men jävlar sen till  försommaren och sommaren kommer nej då kommer priset sjunkas, just p.g.a att dom har sina båtar på sommrarna o inte vill betala allt för dyra pengar för deras hobbys, men jävlar när dom inte har nån hobby på vintern som är bensin krävande, nä då kan man höja priserna hut löst...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

874 Inlägg
30 november 2007
John87 skrev:
Izual skrev:
Det är sinnessjukt hur mkt vi betalar för bensinen.

Spelar ingen roll om lilla sverige så betalar 30kr/l sålänge som hela usa förbrukar mer bensin per månad än vad hela sverige gör på flera år.

Hade inte Sverige förbrukat ungefär lika mycket om vi varit lika många som dom och bensinen kostat lika lite?

Orka så kan man inte resonera!

Vi måste ju se till den verklighet VI lever i och detta är faktiskt löjligt jag bor i Sverige inte i USA. Men visst OM vi var lika många och OM bensinpriset var lika lågt här då hade vi säker gjort av med lika mycket bensin kanske till och med mer, MEN nu är det inte så...eller hur?

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 november 2007
TBOC_Razor skrev:
Hur stor del av bensinpriset är egentligen skatt ??

Är det inte typ minst 70-75% av totalpriset ??

jajjomen, själva Bensinen kostar i sig bara nu ca 5 kr, resten är energi skatt, miljoskatt, bensin skatt, moms på energi skatten, moms på miljo skatten, moms på bensin skattem och sen sista momsen, som är för hela totala bensinpriset, alltså moms på alla skatter och momser...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 201 Inlägg
30 november 2007
men staten är inte så jävla begåvade. vill dom att man ska köra miljövänligt, tillåt en att konvertera till bla E 85, men det får man ju inte. det är, vad jag vet, ingen stor kostnad att låta en verkstad bygga om.
dom vill att vi ska köra miljövänligt, men är dom själv så jävla miljömedvetna, med sina stora mercor bmw, o volvo (som inte är så miljövänliga), åker sina privatplan. varför kan dom inte åka tåg, miljöbilar mm.
jag hörde på radion häromdagen att ssu (eller vad dom heter) vill förbjuda bensindrivna bilar om typ 10 år eller nåt.
idioter hela högen!!

allt för att punga ut pengar

Opelfreak
431 Inlägg
30 november 2007
"men om man vänder på det, och säger att man ska bygga om sin bensinbil till miljöbil då får man betala det drygt 15000:- ist. det är lixom inte riktigt igenomtänkt det där, det är för genomskinligt. det handlar bara om pengar."

Men vad är det som kostar om man bygger om en bil till miljöbil? en btr och lite slangar är väll inte så dyrt? (E85)
Senast redigerat av johan89 (30 november 2007)

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
30 november 2007
Problemet är att vi borde minska vår förbrukning av icke förnyelsebara energislag. Jag gillar inte heller höga bensinpriser, men hur ska det då uppnås? Någon?

874 Inlägg
30 november 2007
pUs skrev:
Problemet är att vi borde minska vår förbrukning av icke förnyelsebara energislag. Jag gillar inte heller höga bensinpriser, men hur ska det då uppnås? Någon?

tja t.ex så kan man ju börja med att förändra saker och ting från toppen, alla har inte råd att köpa nya fina miljöbilar på stört.. det är en process som tar tid.
Får lägga mer börda på bilföretagen t.ex utveckla bättre effektivare motorer, och t.ex utveckling av el teknologin, och samtidigt fasa ut det gamla allteftersom.

Kan inte börja med att straffa de som inte har pengar, ok nu funkar det ju uppenbarligen eftersom ingen gör nåt åt det men i grunden anser jag det är väldigt fel, sådana här saker tar tid de kan ju inte lägga upp massa nya töntiga lagar och tidbegränsningar som i praktiken inte funkar för någon(utom dem själva i deras lilla fantasi värld), man undrar hur de resonerar. Men om man har T-bane station i varje gathörn och tjänstebil med betald bensin kanske man blir sån?

En annan sak som tagits upp i denna diskussion är varför man straffas om man tänker miljömedvetet jag menar betala 10-15 tusen för en etanol konvertering.. löjligt om dom hade subventionerat det istället för miljöbils bonus för dem som köper nytt så hade nog betydligt större del av våran bilpark rullat runt på etanol om bara ett par år.. jag kan mycket väl tänka mig en.. men knappast för de pengarna!!

Bensin och bilägande är på god väg att bli en klassfråga som så mycket annat..verkligheten är den att snart, mycket snart kommer långt ifrån alla att ha råd att äga/driva sin bil. Så garaget.org blir nog en kortlivad sajt sad

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

609 Inlägg
30 november 2007
The_Mechanic skrev:
TBOC_Razor skrev:
Hur stor del av bensinpriset är egentligen skatt ??

Är det inte typ minst 70-75% av totalpriset ??

jajjomen, själva Bensinen kostar i sig bara nu ca 5 kr, resten är energi skatt, miljoskatt, bensin skatt, moms på energi skatten, moms på miljo skatten, moms på bensin skattem och sen sista momsen, som är för hela totala bensinpriset, alltså moms på alla skatter och momser...

haha

EDIT: alla ni som kör Shells V-power betalar väl 15 spänn litern redan nu väl?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Det 1a)
Varför bygger man till folk bilar som kan köra upp till 300 när det är knapp tillåtet att köra mer än 140 någonstans.
Det 2a)
Bygg ALLA bilar med hastighet på max 150, man kommer att vänja sig till det och det blir bättre luft,
Det 3a)
Idag folk är inte så mycket på bilar som kör fort, de vill har säkerhet, konfort, mycket utrysning, snåla motorer, bra kör egenskap.
Men! det ska vara likadant för alla och där är vi inte på många år fram över.
Om de bygger en sånt bil som är överkomligt i pris då skrota jag min bil och köper en sådan.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
30 november 2007
Vem bryr sig ... sålänge det fins deg i byxfikan rullar mina bilar sen blir det väll att kapa en Tankbil å gräva ner å ha egen bensin gömma ... då e det ej endast bank bilarna som råkar illa ut smile

Tja staten kommer attt köra runt med oss så länge gemene man knyter näven i fickan istället för att göra sin ilska hörd ... så som Fransoserna m,m ett nytt Ådalen röstar jag på ......

//SWIH

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
30 november 2007
inom några år kommer det ju komma bilar som kör mestadels på el.. 10-15 mil går den på el.. sen tar en hybridmotor över.. och det är om ett par år dom kommer...

ett par år till efter det och vi har en bil som går 80-100 mil på el...

och ett par år efter det.. cirkus år 2020 kommer de flesta ha en bil som inte förbrukar någon bensin..  så vi får nog stå ut med en del höjningar till sen slipper vi dom med våra elbilar...

undrar bara hur staten ska få ihop pengar då? all skatt de tjänar av oss som betalar bensin.. vart skall dom pengarna komma ifrån sen?

på elräkningen?  lol
helsjukt... undrar hur detta skall gå... kanske blir lite mer rättvist sen att alla ska betala massa skatt istället för att bil-ägare ska betala mkt mer skatt än de utan bil..

ja-ja.. vi får se hur de går...  men man kan inte bara säga att "dom" skall fixa bränslefria bilar.. utan man måste gå till tex: volvo och köpa en miljöbil så volvo fattar.. AHA! detta är vad folket vill ha .. detta tjänar vi pengar på!  då skall det satsas ordentligt på miljöbilar i fortsättningen.. "renaste bil - krig" kommer det att bli mellan de olika bilmärkena och .. det betyder..  billigare och bättre för oss i framtiden/bättre miljö....

men att säga att regeringen skall sköta detta är ungefär lika dumt som att gå till sin chef och fråga om han kan uppfinna en avgasrenare till din bil.. ^^
Senast redigerat av richardoo290 (30 november 2007)

Yellow bug!
1 640 Inlägg
30 november 2007
"jag hörde på radion häromdagen att ssu (eller vad dom heter) vill förbjuda bensindrivna bilar om typ 10 år eller nåt.
idioter hela högen!!"

Våran lärare sa häromdagen att runt 2020 kommer oljan vara slut. Så då står du där med din bensinbil och kan inte tanka ändå, så lika bra att förbjuda dem. Tror inte många kör bensinbilar om 10 år heller. Min nästa bil kommer då inte bli någon bensinare. 740in är den första, och sista bensinaren. Lika bra att börja vänja sig av med bensinen i tid.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 268 Inlägg
30 november 2007
Edil_ skrev:
"jag hörde på radion häromdagen att ssu (eller vad dom heter) vill förbjuda bensindrivna bilar om typ 10 år eller nåt.
idioter hela högen!!"

Våran lärare sa häromdagen att runt 2020 kommer oljan vara slut. Så då står du där med din bensinbil och kan inte tanka ändå, så lika bra att förbjuda dem. Tror inte många kör bensinbilar om 10 år heller. Min nästa bil kommer då inte bli någon bensinare. 740in är den första, och sista bensinaren. Lika bra att börja vänja sig av med bensinen i tid.

lycka till me det säger ja bara då kan inga andra länder komma på besök wink

SSU suger ju

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 december 2007
LazerHawke skrev:
Edil_ skrev:
idioter hela högen!!"

lycka till me det säger ja bara då kan inga andra länder komma på besök wink

SSU suger ju

helt fel att förbjuda bensinbilar helt.. men att i framtiden endast tillverka bensinfria bilar och börja köpa miljöbil är det väll inget fel med?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 december 2007
Edil_ skrev:
idioter hela högen!!"

2020 beräknar forskarna att oljan ska vara slut.. och då räknar dom enbart på den oljan man hittat!  nyligen var det ju nått land som hittade en enorm mängd olja.. (kommer inte ihåg villket land) men ett som inte vart känt för olja iallafall...
så oljan lär finnas till 2050 minst...

men köp mmiljöbilar gott folk och klaga hela tiden på företag som förorenar miljön!
när du tex: ska väla el-bolag så gå inte efter det billigaste utan gå efter det mest miljövänliga! snälla... ok, det svider i plånboken nu men om alla väljer miljö företag framför utsläppsföretag så blir tillslut miljöföretag ledande = billigare för oss kunder... samt en miljö att trivas i.

men det går inte bara att rösta på miljöpartiet... det är DU som kan göra en förändring och INGEN ANNAN!

4 554 Inlägg
1 december 2007
alain skrev:
Åter ingen med bensin prishöjning.
Regeringens klimatberedning tittar på möjligheten att minska utsläppen med upp till 40% till 2020
Det skulle bland annat kräva en chockhöjning av bensinpriset och sänkta fartgränsen.
Dom börja redan nu att vi ska blir hjärntvättad för kunna klara av en kraftig höjning utan att vi reagerar så mycket.
Det verkar som att dom kan gå hur lång som helst.
Många har skrivit på protest listan, undrar hur det ska till med den. MVH.

fick du reda på de nu? de har ju funnits info om de sedan början av 90talet om inte ännu äldre att det finns mål till 2020, vissa är i prinsip omöjliga att uppnå som de ser ut idag

301 Inlägg
1 december 2007
alla som vill ska köpa miljöbilar!! då blir det mera soppa kvar till mina bilar!!! å jag skiter verkligen i om jag ska få betala 20kr/liter jag kör så länge jag har pengar å ingen djävel ska stoppa mig!!!

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

12 086 Inlägg
1 december 2007
Att gnälla på att USA står för mkt mer av utsläppen känns iofs ganska ovässentligt. Sverige får ju dra sitt strå till stacken. Problemet är ju att de gör de till vannsinne så vi som kör bil i Sverige får betala hutlösa priser. Rimligheten är nådd och förbi.

Jag har iofs inget emot att köra på etanol, men de är ju så smidigt att vi samtidigt har lagar i sverige som gör att man knappt får sätta på kromade ventilhattar på bilen.

De skulle fixa så man kunde regga om bilen till etanol och katalysatorfritt för en rimlig peng. Typ 3-4 hundra. Då skulle jag konvertera varenda bil jag har med glädje.

12 086 Inlägg
1 december 2007
alain skrev:
Det 1a)
Varför bygger man till folk bilar som kan köra upp till 300 när det är knapp tillåtet att köra mer än 140 någonstans.
Det 2a)
Bygg ALLA bilar med hastighet på max 150, man kommer att vänja sig till det och det blir bättre luft,
Det 3a)
Idag folk är inte så mycket på bilar som kör fort, de vill har säkerhet, konfort, mycket utrysning, snåla motorer, bra kör egenskap.
Men! det ska vara likadant för alla och där är vi inte på många år fram över.
Om de bygger en sånt bil som är överkomligt i pris då skrota jag min bil och köper en sådan.

Sen när vart du dyslektiker?
Skämt åt sidan, men skriv så man ser vad de står.

Ang snabba bilar, klart de finns.. Men andelen bilar som gör 300 kmh är ganska liten, de utgör nog ingen stor del av utsläppen.

Utan att igentligen veta skulle jag gissa på att bilar med över 250hk utgör kanske 5-8% av alla bilar i världen.

Någon som vore vettigt skulle va att få bort gamla bilar från vägarna. De släpper ut mer och är allmänt osäkra i trafiken. Mer krav på äldre bilar i utbyte mot andra fördelar för bilister.

Sök