Goodis skrev:
jag skiter i tidigare diskussioner för jag har inte vart delaktig i dom..
jag anser att man kan sladda under säkra föhållanden men e väl kanske inte heller så nöjd på att folk gör de i stan osv... men de e faktiskt inte min huvudvärk.. än iaf.. men bilar e en hobby å den måste man få ha.. å man e INTE onormal för att man gillar bilar å inte film.. så de så..
Japp, bilar är en hobby. Att vara ute och sladda för sladdandets skull är däremot knappast en
hobby (även om det är jävligt roligt), utan snarare ett
nöje som måhända faller under kategorin hobby eftersom bilar är en sådan.
Ingen hobby är mer onormal än någon annan så länge det inte går till överdrift, är min åsikt. Utöver den tesen blir det en rent sofistisk fråga, och det kan vi diskutera i all evinnerlighet utan att komma fram till något konkret.
Charles skrev:
Vad är då drifting? Är de en hobby eller bara ett "nöje"?
Jag tror att exempel Samuel Hübinette och grabbarna drar in en jäkla massa cash och jag tror inte de började med att direkt gå ut i en 500 hk skyline eller liknande på en bana. Som tidigare sagt i tråden tror jag också att de började leka på parkeringsplatser. Alltså har han blivit så bra på sin hobby att han kan leva på det, då skulle jag inte säga att det var ett nöje..
Bara en tanke från mig.
Kalla mig pantad om jag har fel, men drifting är något annat än gemene man som är ute och sladdar endast när det råkar vara tillfälle för det. Drifting är något man sysslar med för att man har den utrustning och framförallt körsskicklighet som krävs. Det finns de som med hjälp av sin kunskap i fråga om handhavande av sitt fordon och dettas egenskaper driftar på i princip torr asfalt om så är fallet. Det är
inte detsamma som att ge sig ut och sladda runt så snart tillfället visar sig gynnsamt för att det är halt väglag.
Enligt mig är det en väldigt stor skillnad mellan drifting, i synnerhet professionell sådan (som "Hübinette och grabbarna" pysslar med"), och att en genomsnittlig förare i bakhjulsdriven bil ger sig ut en kväll/natt när det är halt ute på grund av regn/snö/is och sladdar runt för att de tycker det är kul.
Allting går att missförstå om man går in för det. Jag har aldrig sagt att det är "fel" eller "inte kul" att åka ut och sladda, men det är en sak som hör en viss fas till när det gäller framförandet av fordon. De flesta av oss med lite innanför pannbenet gör det vid en viss tidpunkt - för att lära sig hur man hanterar en dylik situation eller i alla fall ha ett hum om hur man gör det - men skulle du vid 30 eller 60 års ålder - och väl att märka vid denna ålder ett visst mått av körerfarenhet - ge dig ut på skogsvägar enkom för att "sladda runt" och ovanpå det kalla det "en hobby", så kallar jag det omoget, och det står jag för.
Jag sladdar gärna runt när jag ändå är ute och far, tidigare med bakhjulsdrivet (BMW E30) och numera med framhjulsdrivet (Honda Accord Aerodeck) med hjälp av kryckan, men det ska mycket till för att ge mig ut och göra det enbart för sakens skull. Det är en kul grej, inget mer. Knappast så att jag räknar det till mina fritidsintressen, alltså något jag lägger extra tid, pengar och/eller engagemang på.
Varför i helsike du ska dra in "500 hk skyline" i diskussionen är för mig ett mysterium, då det inte hörde hit från första början. Svårt att se förbi argumenten som hör diskussionen till? Har jag inte rätt till en åsikt i frågan bara för att jag råkar köra en Skyline med en gnutta pulver i?
lonewolf-holm skrev:
Kommer åka brett even när jag fyllt sextioett .............
//SWIH
Samma här hoppas jag, men måhända inte för sakens skull utan snarare för att ta tillfället i akt.
I vilket fall börjar det bli lite OT nu, frågan handlade om ifall bilintresse är omoget eller inte, och inte om sladdandets vara eller icke vara.
Om någon tycker att man är omogen för att man har ett bilintresse, så sällar jag mig glatt och stolt till den skaran som är omogna.
I vilket fall, vad spelar det för roll om någon tycker man är omogen eller inte? Så länge man har kul och inte skadar något annat levande väsen är det väl bara att köra på?