Det såg kanske avancerat ut det jag skrev, men som andreas_gbg_ skriver så är det egentligen inte svårt. Man ser helt enket till att generator och batteri verkligen får fram sin ström på ett bra sätt utan förluster.
Om det är dålig kontakt i olika kablar inom strömförsörjningen så hjälper det ju inte att sätta dit "värstinggenerator" och "värstingbatteri", strömmen kommer inte fram ändå
. Man får försöka tänka hur bilens strömförsörjning fungerar, då blir det lite enklare att förstå varför man bör kolla upp vissa saker. På ett enkelt sätt så funkar det så här:
Batteriet ger ström till all elektronik i bilen, alla saker behöver plus och minus för att kunna fungera. Pluspolen är kopplad dels till startmotorn och dels till andra kopplingspunkter (tex säkringsdosa och tändlås).
Batteriets minuspol (jorden, lite felaktigt sagt) är kopplad ner till karossen och sedan kan det även gå en kabel till motorblocket i vissa fall, annars går det en kabel/fläta mellan kaross och motorblock.
Generatorn är ju en sorts batteriladdare som drivs av motorn, för att den ska kunna ladda batteriet så måste det finnas både plus och minus. Pluskabeln som ska ladda batteriet kan ha två olika kopplingspunkter, antingen är den kopplad direkt på batteripluspolen eller så är den kopplad till startmotorn. Eftersom batteriets pluspol är kopplad ner till startmotorn med en grov kabel så går laddströmmen raka vägen upp till batteriet utan förluster.
Minus på generatorn kan antingen vara via ett uttag eller via generatorns chassie. För att minus ska få kontakt med batteriet så måste det alltså antingen gå en kabel från minusuttaget till batteriets minuspol/karossen (batteriminus var ju kopplad till karossen) eller att generatorns chassie har kontakt med motorblocket (motorblocket var kopplad antingen till batteriminus eller kaross).
Då ser man varför det är så viktigt att de olika minuskablarna, dels ner till kaross och dels till motorblocket, har en bra kontakt. Annars kan inte generatorn ge bra laddning till batteriet och batteriet kan inte ge bra ström ut till all elektronik i bilen heller.
Man tycker att eftersom karossen är en enda stor "plåtbit" så ska det bli bra kontakt vart man än sätter en kabel, men så enkelt är det inte. Det blir väldigt lätt rost och oxid på alla kabelskor som sitter fastskruvade i karossen, fukt och smuts lägger sig där. Efter ett tag så tränger fukten in mellan kabelskorna och karossytan, då börjar det bli dålig kontakt.
På en ganska ny bil så har det ofta inte börjat bli dålig kontakt, men en gammal bil har antagligen en hel del oxiderade kontaktytor som ger ganska konstiga fel ibland. Därför skadar det inte att se över just minusanslutningarna, speciellt från batteri-kaross och batteri-motor/kaross-motor.
En annan sak som man får tänka på är att en del ställen på karossen har lite klenare material och dessutom kanske en del plåtytor bara är fastsvetsade med några få punktsvetsningar, då är det inte säkert att den plåtytan klara av att det går stora strömmar utan förluster eftersom de punktsvetsningarna ger för liten kontaktyta med övriga karossen.