3481
Sök

frågor om trimning av 940 T

Rapidoz
688 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#1
Jag har några frågor angående min 940

1.Jag hade tänkt köpa en ny större turbo men vet inte vad för någon man ska ha ? :s
Vet inte hur man kollar.

2. vad är skillnaden på att köpa 531 top med vx3-kam
    eller att bara skaffa en k-kam

3. när borde man mappa bilen? efter man satt på allt man vill ha på bilen
    eller när man bara chippat?

Kommer säkert på fler frågor senare ^^
tack iaf i förhand för svar

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
4 december 2007
#2
1: Detta beror på vilken effekt du siktar på.

2: Se svaret på fråga ett. Orginal topp (530) med tex VX3 kam är lämplig till typ 250Hkr. Över det kan man börja fundera på 531 topp och tex K kam.

3: Man ställer in (chippar/mappar) när allt är färdigbyggt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#3
Jag har inget mål med effekten riktigt
den får landa där den landar
men grundmål är ju Minst 250hk

så vill  veta vad som bör bytas och vad som kan vara kvar.
Om 530 är orginalblock och klarar med vx3 kamen upp till 250, varför ändrar alla till 531:an då?
och varför vx3 kam istället för k-kam?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

turboabstinens
442 Inlägg
4 december 2007
#4
940turboplus skrev:
Jag har några frågor angående min 940

1.Jag hade tänkt köpa en ny större turbo men vet inte vad för någon man ska ha ? :s
Vet inte hur man kollar.

2. vad är skillnaden på att köpa 531 top med vx3-kam
    eller att bara skaffa en k-kam

3. när borde man mappa bilen? efter man satt på allt man vill ha på bilen
    eller när man bara chippat?
Chippa bilen är som att mappa den men att mappen är anpassad till alla 940s och inte bara just Din motor och kanske för 3" och öppet filter, beror på tillverkare och vilket steg på chip det är. Därför skiter du i att chippa för det blir bara onödiga pengar iom att du ändå "måste" göra en ny mapp när du har gjort klart allting.

Dvs
chip = mapp som ska fungera för alla motorer i samma serie.
Mappning = Anpassar motorstyrsystemet efter precis vad du har för komponenter och efter just Din motor.
Ville bara klargöra det, lät som du inte riktigt visste skillnaden.


Kommer säkert på fler frågor senare ^^
tack iaf i förhand för svar

Vet inget speciellt om just volvomotorer men det du bör satsa på om du ska upp i 250 hk är:

Större intercooler (kanske från en saab 9000)

3" fram till katten sen kan du nästan ha en mjuk övergång till 2,5" om du vill skippa lite extra buller.

Fetare insugsrör och rejält sportluftfilter (K&N kan jag rekommendera, känt märke och är riktigt bra)

Vet inte hur långt man kan gå med originalturbon men det är aldrig fel med en "ny" turbo så då behöver du en ny turbo, överdriv inte storlek (ala lastbilsturbo osv) för då kommer bilen bara bli sjukt seg innan du får upp tryck, bättre på att satsa på en turbo som är anpassad för ditt effektmål och motorvolymen, kan nog nån annan svara på.

Större spridare

Kanske t.o.m finns något paket att köpa med färdigt chip, isf är det smidigaste att köpa ett sådant men knappast roligast.
Senast redigerat av bluelight (4 december 2007)

ocertifierad klåpmekare

10 287 Inlägg
5 december 2007
#5
Vad har du för växellåda i din bil? Har du M46 är det direkt olämpligt att försöka sikta på mer än 250Hkr.

Och resonemanget "landa där den landar" köper jag inte för fem öre. Du måste bygga efter endera ett mål i effekt för att man skall kunna dimensionera grejorna eller ange vilken budget du har så att man ser vad du har råd med.

Och 530/531 är Toppar - inte "block".

Mig veterligt ändrar inte "alla" till 531.

Så om du verkligen vill ha vettiga svar och hjälp: Börja med att berätta vilken växellåda du har och vilken budget du har.

/Göran


940turboplus skrev:
Jag har inget mål med effekten riktigt
den får landa där den landar
men grundmål är ju Minst 250hk

så vill  veta vad som bör bytas och vad som kan vara kvar.
Om 530 är orginalblock och klarar med vx3 kamen upp till 250, varför ändrar alla till 531:an då?
och varför vx3 kam istället för k-kam?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
5 december 2007
#6
bluelight skrev:
Vet inget speciellt om just volvomotorer men det du bör satsa på om du ska upp i 250 hk är:

Större intercooler (kanske från en saab 9000)

Behövs ej för 250Hkr.



bluelight skrev:
3" fram till katten sen kan du nästan ha en mjuk övergång till 2,5" om du vill skippa lite extra buller.

Ja. Detta är rekommendabelt.


bluelight skrev:
Fetare insugsrör och rejält sportluftfilter (K&N kan jag rekommendera, känt märke och är riktigt bra)
.

Finns ingen effektmässig anledning till detta för 250Hkr.



bluelight skrev:
Vet inte hur långt man kan gå med originalturbon.

Ca 220-230Hkr.


bluelight skrev:
Större spridare

Behövs ej för 250Hkr.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#7
menade topp när jag skrev block.
det sitter m46 i nu men den lär komma att bytas när jag finner en bra m90.
ja angående budget så har jag inte precis något tidskrav så jag lägger väl ner
så mycket som behövs.

behövs inte större spridare för 250 hk? jag trodde man behövde tex dom gröna spridarna

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#8
En till fråga

om jag ska köpa en k-kam så måste det vara en med fördelarspår i visst?
men hur är det på vx3:an då?
har dom alla fördelarspår eller finns det 2 olika som k-kamen?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
5 december 2007
#9
940 Turbo orginalspridare (som är gröna....) räcker i alla fall till 280Hkr med höjt soppatryck. Det är inte rekommendabelt eftersom dom går nära 100% duty cycle men jag har bromsat och åkt med 280Hkr i min 940 med orginal spridare.

K-kam är trevlig men för att utnyttja den så bör du ha en berabetad topp med större ventiler och bättre förbränningsrum. Kör du obearbetad 530 så räcker en VX3 eller A kam.

Problemet med K-kam är att dom flesta saknar fördelarspår men det kan man fräsa själv. Vi har full maskinpark i vårat garage i Märsta så sånt brukar inte vara några problem.

När det gäller M90 så verkar priset ha gått ner. Finns på blocket för helt acceptabla pengar.

Turbo: För 250Hkr så ger en Mitshu TD04 15G/16T  i kombination med tex en VX3 kam mycket bra köregenskaper och en harmonisk motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#10
jo har också sett flera m90 men man måste ju hitta med kardan till.

skulle en t3/t4 turbo passa ?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

BE*CE
419 Inlägg
5 december 2007
#11
org turbon funkar till 260 häst med

Volvo R racing

10 287 Inlägg
5 december 2007
#12
Nej. Inte på ett vettigt sätt. Du ligger långt ner i ballongen.

/Göran

truckracing_ skrev:
org turbon funkar till 260 häst med

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
5 december 2007
#13
Ja visst passar det men varför överdimensionera turbon? Om du bara har chip, spridare,kam, iC etc för typ 250Hkr - vart ligger finessen men en för stor turbo?
Större turbo är bara trögare att få igång och just kombon med en 15G/16T ger ett mycket bra register. Sätter du på en hyfsat stor T3/04 så pratar vi byggen på 350Hkr och mera.

Och "T3/04" säger egentligen för lite eftersom det finns hundratals sätt att bygga sådana på. Man behöver veta vilken axel, vilka impellerstorlekar på turbin och kompressorsidan och A/R på båda husen samt om det är intern wastegate eller inte samt vilken slags lagring det är. Även inlopp och utloppsstorlekar är intressanta.

/Göran

940turboplus skrev:
skulle en t3/t4 turbo passa ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
5 december 2007
#14
Volvo 940 är förövrigt jävligt bra bilar har jag hört smile

Rapidoz
688 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Ja visst passar det men varför överdimensionera turbon? Om du bara har chip, spridare,kam, iC etc för typ 250Hkr - vart ligger finessen men en för stor turbo?
Större turbo är bara trögare att få igång och just kombon med en 15G/16T ger ett mycket bra register. Sätter du på en hyfsat stor T3/04 så pratar vi byggen på 350Hkr och mera.

Och "T3/04" säger egentligen för lite eftersom det finns hundratals sätt att bygga sådana på. Man behöver veta vilken axel, vilka impellerstorlekar på turbin och kompressorsidan och A/R på båda husen samt om det är intern wastegate eller inte samt vilken slags lagring det är. Även inlopp och utloppsstorlekar är intressanta.

/Göran

940turboplus skrev:
skulle en t3/t4 turbo passa ?


Ah men som jag sa tidigare så vet jag nästan inget om turbo´s
vet bara hur dom fungerar inte vad man ska ha för någon när man kollar
och liknande..därför jag frågar.
Detta är första gången jag trimmar en bil så jag vet inte speciellt mycket

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 december 2007
#16
JapMax skrev:
Volvo 940 är förövrigt jävligt bra bilar har jag hört smile

Att motormästaren Sharky väljer att trimma en 940 säger mig mycket om bilmodellen.
Väljer en sån människa en sån bil så tror jag det är av en anledning smile

Hör väl inte till tråden riktigt dock?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

948 Inlägg
5 december 2007
#17
Som Göran säger satsa på ett mitsubitchi 16t aggregat eller ett 15g dock så passar dom inte direkt på du måste "vrida" kompressor delen har jag för mig så det hamnar "rätt" mot grenrör och för olja in/ut och vatten in/ut rör så är det lättast du mäter vad lång slang du behöver och drar till nån slangfirma typ hydroscand där dom fixar det åt dig iom det blir mkt värme så är metallomspunnet att föredra så gjorde jag på min 940 iallaf kanske kan vara nått rör som passar..
Kan ju vara värt att kolla ordenligt om det är nån som har "färdiga" 16t eller 15g som är rättvridna och anpassat för din motor

10 287 Inlägg
5 december 2007
#18
Helt enkelt för att jag inte klarar av något mera komplicerat än så....

Jag är sladdbarn, inte mektroll...big_smile

/Göran

John87 skrev:
Att motormästaren Sharky väljer att trimma en 940 säger mig mycket om bilmodellen.
Väljer en sån människa en sån bil så tror jag det är av en anledning smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

turboabstinens
442 Inlägg
5 december 2007
#19
Sharky skrev:
bluelight skrev:
Vet inget speciellt om just volvomotorer men det du bör satsa på om du ska upp i 250 hk är:

Större intercooler (kanske från en saab 9000)

Behövs ej för 250Hkr.
alltid bra med kallare luft och en sådan IC kan man fåtag i förhållandevis billigt, iofs vet jag inte alls hur 940s originalIC ser ut men antar att saabs kyler lite mer.

bluelight skrev:
3" fram till katten sen kan du nästan ha en mjuk övergång till 2,5" om du vill skippa lite extra buller.

Ja. Detta är rekommendabelt.


bluelight skrev:
Fetare insugsrör och rejält sportluftfilter (K&N kan jag rekommendera, känt märke och är riktigt bra)
.

Finns ingen effektmässig anledning till detta för 250Hkr.
Har som sagt ingen egen erfarenhet av 940 men har för mig insugsrören ser ut som sugrör på volvoturbospisar original.

bluelight skrev:
Vet inte hur långt man kan gå med originalturbon.

Ca 220-230Hkr.
Mja då kan ju en ny behövas om han inte verkligen vill pressa turbon till max..

bluelight skrev:
Större spridare

Behövs ej för 250Hkr.

/Göran

ocertifierad klåpmekare

Rapidoz
688 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#20
vad vill man satsa på med en turbo bil?
en som drar mer på högre varvtal som K-kam
eller en A-kam som ger mer vid bottendrag?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök