3450
Sök

GOLF III, 1.9TDI, Problem med fönsterhiss- och låsmotor

2 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
Hej

Har en Golf IV 1.9TDI, 2003 modell. För ett tag sedan slutade min lås och fönster mekanism på vänster bak dörr fungera. Det går inte att låsa dörren centralt och fönsterrutan går inte upp/ner. Som det verkar är det bara fönsterhissmotor som har lagt av. Men är centrallåset och fönster verkligen kopplade till samma motor? Jag har tittat på dörren och motor är enkel att byta. Jag undrar kan det vara något mer som är fel eller är det bara motorn. Läste också att detta är ett vanligt problem med Golf IV. Är det någon mer som har haft samma problem. Välkomnar alla goda råd.

10 287 Inlägg
5 december 2007
Kolla upp om du har kabelbrott ut till dörren.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

550 Inlägg
5 december 2007
Fönsterhissen är dörrstyrdon. Så om hiss styrdonet lägger av så fungerar inte låset. Men det är inte vanligt så kolla att du inte har kabelbrott i dörr genomföringen.

7 Inlägg
5 december 2007
låter nästan som kabelbrott.. kolla genomförningen...

2 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Faktiskt, när det hela började, så såg jag först att låset inte fungerade. Sen upptäckte jag att rutan rörde sig bara någon centimeter. Låspinnen gick inte upp, men den liksom vibrerade lite när man försökte låsa/låsa upp. Efter en vecka slutade fönsterrutan helt att fungera, likaså slutade låset att röra sig. Det verar som om det i början fortfarande fanns någon strömkontakt  som gjorde att rutan rörde sig lite och sedan stannade.
Jag öppnade tapetseringen oh det vi såg att motor inte fungerade. Hittade då ett gammal fönsterhissmotor och testade med den. Man hörde diretk att motorn kom i gång och då fungerade fönsterrutan utan problem, medan låset var fortfarande ur funktion.
Eftersom låset inte fungerade, så satte jag tillbaka orginal motorn och sedan dess har det inte fungerat. Endast manuellt upplåsning från insidan.
Men senaste strulet är att nu fungerar inte ens manuellt öppnande. Det verkar som om hela lås mekanismen har låst sig.

Företagsrepresentant
24 Inlägg
6 december 2007
Kan också vara ett klassiskt fel som sk. kallödningar i styrdonet.

Dock låter det mest som de andra redan har skrivit: kabelbrott.

Sök