2568
Sök

Audiotop eller JL-audio?

90 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Hejsan!
Håller på att bygga om bilen med ljud, framsystem (Radical Audio) och en huvudenhet (Alpine 9887) är inbyggt.
Nu till saken, bas och slutsteg skall inhandlas snart. System är åt finlir hållet eftersom jag har funderingar på att bröja tävla i EMMA klassen.
Fick från början rekommendation om Focal FP800.1 steg och 12" JLw3v3 bas.
Men har nu hittat ett Audiotop DX600.1 steg som sägs ha enormt fin kontroll och ljud.
Bättre än focal steget??

Frågan är den att ska jag fortfarande välja JL basen eller en audiotop WF12.4?
Vilken kommer lira bäst kontroll, MEN! jag vill utanför tävlingar ibland kunna ställa in ljudet åt lite mer "party" hållet och då få lite mer tryck i basen. Vilket av de här basarna, samt steg. kommer då vara bäst att kunna spela båda kontrollerat och fint och dessutom ha lite egenskaper för "party" med rätt inställningar?

MVH Freddy!

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
7 december 2007
Jag kör med WF12.4 och e helnöjd, poppar på bra för pengarna och dom går att plåga ganska bra oxå, kan tillägga att det funkar bra med DX600.1 steget oxå....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

tokfrans
982 Inlägg
7 december 2007
i EMMA skulle ja köra på JL basen. har själv haft en sådan och dom spelar grymt korrekt!
så i SQ slår den audiotop basen med flera penislängder..

Mvh

med lem
1 925 Inlägg
7 december 2007
jag hade valt JL basen,, fina basar...tycker audiotop är lite mer åt budget hållet

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
7 december 2007
Om du vill få lite riktmärke vilken bas du har bäst kontroll över så ska du kolla på känsligheten. Ju lägre känslighet desto bättre kontroll brukar man få, dock är det så att ju mindre känsliga de är desto mer strömstyrka behöver du. Kolla inte på effekten stegen lämnar utan rikta dig efter hur strömstarkt steget är. Basar (eller för den delen alla element) med högre känslighet är lätt att få rörelse i, spelar du däremot på lite så tappar du lätt kontrollen då elementet rör sig enklare.

Hoppas jag gjorde detta lilla inlägg tydligt nog och att du nu lite lättare kan välja vad du vill ha.
Som sagts ovan så hade jag också valt JL-basen. Gedigna element. De väger dock mycket men är det ingen banracer så gör det ju inget.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
7 december 2007
_fillan_ skrev:
jag hade valt JL basen,, fina basar...tycker audiotop är lite mer åt budget hållet

Hhhhmmm......tycker nog snarare att Audiotop är mera prisvärt än JL....

www.ljudbyggaren.se

tokfrans
982 Inlägg
7 december 2007
busfabror skrev:
_fillan_ skrev:

när du säger det,, ad prioriterar du då?

åka runt på stan och skaka mest plåt?

eller den basen som spelar mest korrekt?

i skaka plåt så vinner säkert audiotop men i finlir.. noway.

så prisvärdhet? beror på vad man skall använda det till, i detta fallet att spela snyggt.

Tyskstuk.se
630 Inlägg
7 december 2007
busfabror skrev:
_fillan_ skrev:

ja audiotop är säkert mest prisvärt av dessa 2 märken, men frågan va vilket som spelade bäst (finast) av audiotop och JL.
Och jag får hålla med resten med att JL låter bättre. mer finlir

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
7 december 2007
k1mm0 skrev:
busfabror skrev:
_fillan_ skrev:

så prisvärdhet? beror på vad man skall använda det till, i detta fallet att spela snyggt.

Om du räknar finlir så e de ju bara att köpa en annan serie av basar, Nemesis serien spelar fint och högt....

www.ljudbyggaren.se

tokfrans
982 Inlägg
7 december 2007
busfabror skrev:
k1mm0 skrev:
busfabror skrev:

Om du räknar finlir så e de ju bara att köpa en annan serie av basar, Nemesis serien spelar fint och högt....

men den basen fanns inte med i diskussionen nu.. då kan han ju lika gärna oxå kolla på 12w6

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
7 december 2007
Åhh dessa fanboys. Vidga ditt sinne och inse att det finns annat än Audiotop, som förövrigt är rena smörjan.

Blir så trött på folk som bara kan förespråka ett fabrikat. Du skulle inte kunna säga något positivt om bägge märkena? Jag kna det inte för jag ser inget positivt med audiotop men eftersom du håller på det sämre laget både du kunna ge någon positiv feedback på JL-basen också.

1 631 Inlägg
7 december 2007
Jag har lyssnat mycket på båda två. Båda två har sina fördelar. Som lättdriven partybas för nästan inga pengar är Audiotopen svårslagen. Funkar väldigt bra för den som inte har så mycket effekt.

Men för ett mer korrekt HiFi-ljud så hade jag valt JL:en. Speciellt med så mycket effekt som du har att tillgå.

Till NoXXaN. Vad grundar du ditt utlåtande att "Audiotop är rena smörjan" på? Vad har du för erfarenhet av märket?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
7 december 2007
gurenius skrev:
Jag har lyssnat mycket på båda två. Båda två har sina fördelar. Som lättdriven partybas för nästan inga pengar är Audiotopen svårslagen. Funkar väldigt bra för den som inte har så mycket effekt.

Men för ett mer korrekt HiFi-ljud så hade jag valt JL:en. Speciellt med så mycket effekt som du har att tillgå.

Till NoXXaN. Vad grundar du ditt utlåtande att "Audiotop är rena smörjan" på? Vad har du för erfarenhet av märket?

Jag anser att det är smörjan eftersom han sa att han ville ha finlir. Det spelar inte fint. Thats it.
Den duger säkert att spela högt med men då kan man ju köpa pyramid eller vilket annat billigt lump som.
Som sagt, man får nog mycket tryck för pengarna. Mycket välljud, NEJ!

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
7 december 2007
NoXXaN skrev:
gurenius skrev:

Jag anser att det är smörjan eftersom han sa att han ville ha finlir. Det spelar inte fint. Thats it.
Den duger säkert att spela högt med men då kan man ju köpa pyramid eller vilket annat billigt lump som.

Jag anser nog att AT nemesis serie spelar bra finlir för pengarna, men men....sen att jag även i andra trådar förespråket ett annat märke som jag oxå har erfarenhet av, det anser väl du att det är skit det oxå, om du tolkat mina inlägg som att jag säger att JL är skrot så har du nog missuppfattat det hela....smaken e som baken o killen frågade trots allt vad VI som olika personer tyckte...

I'll rest my case....

www.ljudbyggaren.se

90 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Detta låter lovande, många ger sina åsikter. Men blir nog JL trots allt. Och i fall NoXXaN's första inlägg stämmer, vilket jag tror, så är ju JL basens spec bättre fär mina ändamål +
att har inte hört någon som säger den spelar dåligt. Men som jag frågade också, går det att pumpa på lite med den också? Med ändrade inställningar...
Och vad e skillnaden i 10" och 12" ljudmässigt?
Och sist men inte minst, ingen svarade på vilket av stegen ni anser vara bäst?

MVH Freddy!

Billjudsbyggare
105 Inlägg
7 december 2007
JL basarna spelar klart snyggast

M.V.H Dub Mag

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
7 december 2007
Freedy skrev:
Detta låter lovande, många ger sina åsikter. Men blir nog JL trots allt. Och i fall NoXXaN's första inlägg stämmer, vilket jag tror, så är ju JL basens spec bättre fär mina ändamål +
att har inte hört någon som säger den spelar dåligt. Men som jag frågade också, går det att pumpa på lite med den också? Med ändrade inställningar...

MVH Freddy!

Det har du rätt i....men jag säger inget...så slipper de sk. bildade slänga av sig en massa drövvel...big_smile

Lycka till med ditt bygge...

www.ljudbyggaren.se

1 631 Inlägg
8 december 2007
NoXXaN skrev:

Att döma ut ett helt märke är oseriöst. Vidga ditt eget sinne så upptäcker du att Audiotop har bra grejor också. I prisklassen upp till 1.500 håller jag Audiotops WF12a högt, trots att den kostar betydligt mindre. Detta för både välljud och crank. Har du lyssnat på den i en bra bil?

...och går man sen upp en serie så hittar vi basar för runt 3-4.000. Att kalla dem för "smörja" håller inte. Det är bra basar. Sen kan man alltid diskutera karaktären och om de är värda exakt de pengarna. Men det är inte dåliga basar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 631 Inlägg
8 december 2007
Freedy skrev:

MVH Freddy!

Focal-steget till JL-basen, Audiotop-steget till Audiotop-basen. Trevliga steg båda två.

Båda basar funkar att pumpa på med, var inte orolig. Du har rejält med effekt oavsett vilket steg du väljer.

Jag håller på Focal + JL-kombon.

// Gurra

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
8 december 2007
busfabror skrev:
NoXXaN skrev:
gurenius skrev:

Jag anser nog att AT nemesis serie spelar bra finlir för pengarna, men men....sen att jag även i andra trådar förespråket ett annat märke som jag oxå har erfarenhet av, det anser väl du att det är skit det oxå, om du tolkat mina inlägg som att jag säger att JL är skrot så har du nog missuppfattat det hela....smaken e som baken o killen frågade trots allt vad VI som olika personer tyckte...

I'll rest my case....

Nemesis fanns aldrig med i hans förslag! I REST MY CASE

Sök