3123
Sök

VW Passat 1.6/1.8 98-99 VS VW Bora 1.6/1.8 99-00 Ändrade Motoralternativ/Kombi/Köpråd!

1 582 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#1
Tjenare.

Nu är jag igång med mina köpråd-trådar igen wink gjorde en tråd för ett bra tag sen då var jag inne på att köpa mig en S40 T4, 850 T5 och S70 2.5t var även inne på en Golf 1.8t

Nu har det dock skett lite ekonomiska problem när de gäller bilköp så min budget har minskat en del. Har nu bara 60000kr att köpa bil för.

Bilköpet kommer att ske i maj månad ungefär, lika bra att vara ute i god tid tycker jag.
Bilarna som jag är inne på nu, eller jag kommer att köpa mig någon av VW Passat 1.6/1.8 98-99 eller en VW Bora 1.6/1.8 99-00

Lite konstigt att välja en sugmotor när jag var inne på en turbo förut fast det är jag fortfarande men har inte råd för tillfället därför så vill jag ha en sugmotor då de inte dricker så mycket bensin och de är billigare att äga och försäkra än en turbo.

Så vad hade ni gjort i mitt läge när de gäller bilköp?
Hade du valt en VW Passat 1.6/1.8 98-99 eller en VW Bora 1.6/1.8 99-00

Vill inte ha några tips på andra bilar då det är klart att jag ska köpa någon av dessa två.
Vill däremot gärna ha tips på vad för bil jag ska välja och varför.
Vilka är fördelarna samt nackdelarna med båda bilarna?
Gärna andra tips och trix när det gäller bilköpet?

Tack på förhand.

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (8 december 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#2
Bora då den inte ser lika tråkig ut som Passaten.

Min åsikt då jag inte kan så mycket om dom här bilarna tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 december 2007
#3
Boran hade jag tagit av en enkel anledning, den baseras på Golf, är egentligen exakt samma bil men för mindre pengar eftersom de oftast är pensionärsräsers och lite doldis. Alltså jag tycker inte att det är nåt pensionär över att äga en Bora, men det var mest den äldre befolkningen som köpte den i Sverige smile
Så du lär hitta mkt mer välbehållna ex, prutmånen e enormt mycket bättre på Bora än Passat.
Vanliga fel på Passat är ju de här med bromsarna, bromsledningar som måste bytas, min granne gjorde det titt som tätt på sin 98 har jag för mig att det var.

Sen är Bora en mkt mindre bil, så med en sugmotor på lika mkt hästar blir naturligtvis Boran lite mer pigg än Passaten. Vill du ha utrymmen skall du självfallet gå på Passaten.
Boran går att göra riktigt riktigt snygg också wink


1 582 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#4
John87 skrev:
Bora då den inte ser lika tråkig ut som Passaten.

Min åsikt då jag inte kan så mycket om dom här bilarna tongue

Tycker inte någon av bilarna ser direkt tråkig ut big_smile
Sen så om man tycker det så kan man förändra ganska lätt utseendet då det finns otroligt mycket styling till båda wink

Jag kan inte heller så mycket därför frågar jag här, iförsig har min morbror en Bora men ändå han kan inte heller nåt direkt haha!

1 582 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#5
Mortalis skrev:
Boran hade jag tagit av en enkel anledning, den baseras på Golf, är egentligen exakt samma bil men för mindre pengar eftersom de oftast är pensionärsräsers och lite doldis. Alltså jag tycker inte att det är nåt pensionär över att äga en Bora, men det var mest den äldre befolkningen som köpte den i Sverige smile
Så du lär hitta mkt mer välbehållna ex, prutmånen e enormt mycket bättre på Bora än Passat.
Vanliga fel på Passat är ju de här med bromsarna, bromsledningar som måste bytas, min granne gjorde det titt som tätt på sin 98 har jag för mig att det var.

Sen är Bora en mkt mindre bil, så med en sugmotor på lika mkt hästar blir naturligtvis Boran lite mer pigg än Passaten. Vill du ha utrymmen skall du självfallet gå på Passaten.
Boran går att göra riktigt riktigt snygg också wink

Jo det vet jag när de gäller Bora att den är basserad på Golf och att det är exakt samma bil bara att den är en sedan modell då wink haha så Bora är en pensionär bil, fast det är väl både positivt och negativt.

Ok det var tråkigt att höra det, enda jag hört är att de kan ha lite problem med framvagnen bara. Fast Bora har jag inte hört något alls negativt om, min morbror har en och har haft den i ett år eller mer och den har aldrig krånglat.

Ja sugmotor är de jag är ute efter för tillfället, och den lär ju vara piggare än passaten då den väger mindre. Sen går de ju att göra Bora skitsnygg även Passaten då.

Tackar för hjälpen hitils.

1 582 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#6
Ingen VW fantast som har något met att tillägga angående dessa två bilar big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 december 2007
#7
Vi Bilägares begagnattest om Passat 97-01:


Plus
Köregenskaper, rostskydd, utrustning

Minus
Kvalitetsbrister, baksäteskomfort

Bilprovningens omdöme:
Yngre årsmodeller klarar sig bättre än medelbilen. Spindelleder och bromsledningar ger upphov till många anmärkningar för årsmodellerna 97-99. Kombiversionen får sämre resultat, i synnerhet dieselmodellen. Bland de ägarelatarede felen dominerar bristfälliga huvudstrålkastare.

Att tänka på med Passat:
Årsmodellerna 1997–2000 hade många kvalitetsbrister. Från 2001 håller Passat något bättre. Bilprovningen anmärker främst på trasiga strålkastare och spindelleder. I övrigt klarar sig Passat något bättre än medelbilen på besiktningen.
Framvagnsproblem som glapp i bär­armar och styrlänkar förekommer, men är inte lika vanligt som tidigare. Även bromsproblemen vid slaskigt väder är till viss del kvar.
Krånglande lås och nycklar är ett vanligt fel. Ofta behöver själva låskistan bytas, till en kostnad av 2 500–3 000 kr. Om bilen går ryckigt beror det oftast på fel på luftmassemätaren. Ett byte kostar runt 2 000 kr.
Tändspolarna har precis som på Audi och andra VW-modeller varit dåliga, och många har bytts på garanti eller så kallad goodwill. På senare exemplar tycks bekymren med trasiga tändspolar i stort sett ha upphört.

På kombimodellen har bakrutetorkaren gått sönder på en del exemplar. Instrumentbelysning som slocknar är ett annat förekommande fel. Krånglande startspärr och trasig strålkastarspolning är andra problem på Passat.
Det allvarligaste felet gäller slarv med oljebytena på vissa exemplar. Då är det inte ovanligt att oljan koksar ihop och täpper till oljepumpen.
I värsta fall kan vevlager och cylindertoppar behöva bytas. Då blir det en affär på 20 000–25 000 kr. Även turboaggregat som skurit beror ofta på slarv med oljebyte. Undersök hur ofta bilen har servats tidigare och håll ett öga på oljetryckslampan.

VW Bora baseras ju på Golf så kan ju ta dess information också:

Plus:
Köregenskpar, komfort, utbud, rostskydd

Minus:
Trångt baksäte, höga begpriser (kan ju bortse från detta då Bora är billigare)

Bilprovningen säger:
Besiktningsresultaten är något bättre än för medelbilen. När Golfarna prickas handlar det ofast om fel på bromsarna. Trots höga körssträckor med dieslarna klarar sig Golf relativt bra. De ägarrelaterade felen ligger också klart över snittet.


Att tänka på med Golf:
Äldre Golf har haft problem med lackskador. Detta är inte lika vanligt på Golf IV. Däremot finns det andra fel att se upp med. Krånglande centrallås till exempel. Det är microbrytarna i dörrarna som kan vara känsliga för kyla och fukt. Det är inte särskilt dyrt att åtgärda, men mycket irriterande för den som blir drabbad.
Trasiga tändspolar har varit ett bekymmer för många ägare av bilar från Volkswagenkoncernen, och Golf är inget undantag. Det var tillverkningsfel på en stor serie tändspolar och Volkswagen hade svårigheter att få fram ersättningsdelar. Därför byttes tändspolarna en i taget i början. Då hände det att kunder fick komma tillbaka flera gånger till verkstaden. Kolla så att alla fyra tändspolarna är bytta innan du köper!
På de fyrhjulsdrivna bilarna med Haldex-koppling är det viktigt att se till att det finns olja i kopplingen. Om den körts torr blir garanterat problem.
Några turbobilar har haft problem med oljesmörjningen, även om det inte är något direkt vanligt fel.
Läckande styrservopump är ett annat fel som förekommit.
Spolarmotorn, främst till bakrutan, har också varit ett bekymmer på vissa exemplar. På en del Golf med motorvärmare har det uppstått kylarläckage.
VW Golf har ett mycket bra rostskydd, högsta betyg enligt Vi Bilägares test. Däremot är VW-ägarna ofta mindre nöjda med verkstäderna.


Duger det? smile


1 582 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#8
Mortalis skrev:
Vi Bilägares begagnattest om Passat 97-01:


Plus
Köregenskaper, rostskydd, utrustning

Minus
Kvalitetsbrister, baksäteskomfort

Bilprovningens omdöme:
Yngre årsmodeller klarar sig bättre än medelbilen. Spindelleder och bromsledningar ger upphov till många anmärkningar för årsmodellerna 97-99. Kombiversionen får sämre resultat, i synnerhet dieselmodellen. Bland de ägarelatarede felen dominerar bristfälliga huvudstrålkastare.

Att tänka på med Passat:
Årsmodellerna 1997–2000 hade många kvalitetsbrister. Från 2001 håller Passat något bättre. Bilprovningen anmärker främst på trasiga strålkastare och spindelleder. I övrigt klarar sig Passat något bättre än medelbilen på besiktningen.
Framvagnsproblem som glapp i bär­armar och styrlänkar förekommer, men är inte lika vanligt som tidigare. Även bromsproblemen vid slaskigt väder är till viss del kvar.
Krånglande lås och nycklar är ett vanligt fel. Ofta behöver själva låskistan bytas, till en kostnad av 2 500–3 000 kr. Om bilen går ryckigt beror det oftast på fel på luftmassemätaren. Ett byte kostar runt 2 000 kr.
Tändspolarna har precis som på Audi och andra VW-modeller varit dåliga, och många har bytts på garanti eller så kallad goodwill. På senare exemplar tycks bekymren med trasiga tändspolar i stort sett ha upphört.

På kombimodellen har bakrutetorkaren gått sönder på en del exemplar. Instrumentbelysning som slocknar är ett annat förekommande fel. Krånglande startspärr och trasig strålkastarspolning är andra problem på Passat.
Det allvarligaste felet gäller slarv med oljebytena på vissa exemplar. Då är det inte ovanligt att oljan koksar ihop och täpper till oljepumpen.
I värsta fall kan vevlager och cylindertoppar behöva bytas. Då blir det en affär på 20 000–25 000 kr. Även turboaggregat som skurit beror ofta på slarv med oljebyte. Undersök hur ofta bilen har servats tidigare och håll ett öga på oljetryckslampan.

VW Bora baseras ju på Golf så kan ju ta dess information också:

Plus:
Köregenskpar, komfort, utbud, rostskydd

Minus:
Trångt baksäte, höga begpriser (kan ju bortse från detta då Bora är billigare)

Bilprovningen säger:
Besiktningsresultaten är något bättre än för medelbilen. När Golfarna prickas handlar det ofast om fel på bromsarna. Trots höga körssträckor med dieslarna klarar sig Golf relativt bra. De ägarrelaterade felen ligger också klart över snittet.


Att tänka på med Golf:
Äldre Golf har haft problem med lackskador. Detta är inte lika vanligt på Golf IV. Däremot finns det andra fel att se upp med. Krånglande centrallås till exempel. Det är microbrytarna i dörrarna som kan vara känsliga för kyla och fukt. Det är inte särskilt dyrt att åtgärda, men mycket irriterande för den som blir drabbad.
Trasiga tändspolar har varit ett bekymmer för många ägare av bilar från Volkswagenkoncernen, och Golf är inget undantag. Det var tillverkningsfel på en stor serie tändspolar och Volkswagen hade svårigheter att få fram ersättningsdelar. Därför byttes tändspolarna en i taget i början. Då hände det att kunder fick komma tillbaka flera gånger till verkstaden. Kolla så att alla fyra tändspolarna är bytta innan du köper!
På de fyrhjulsdrivna bilarna med Haldex-koppling är det viktigt att se till att det finns olja i kopplingen. Om den körts torr blir garanterat problem.
Några turbobilar har haft problem med oljesmörjningen, även om det inte är något direkt vanligt fel.
Läckande styrservopump är ett annat fel som förekommit.
Spolarmotorn, främst till bakrutan, har också varit ett bekymmer på vissa exemplar. På en del Golf med motorvärmare har det uppstått kylarläckage.
VW Golf har ett mycket bra rostskydd, högsta betyg enligt Vi Bilägares test. Däremot är VW-ägarna ofta mindre nöjda med verkstäderna.


Duger det? smile

Detta mer än duger wink tackar för informationen, verkar som att Bora fick ett betydligt bättre betyg än Passaten, men det var inga större fel på Passaten heller tycker jag.

Mvh Pappi

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 december 2007
#9
Lugnt smile Som det står, om du skall välja en Passat gå på 01 och nyare, tydligen bättre kvalitet då, men då kostar de väl lite mer.
Åk o kolla bägge två smile Jag tyckte personligen att Passat (ja körde en -99 1.8T) hade lite äldre inredningsstuk än Golfen ja köpte (-00), så den kändes äldre. Men vissa kanske gillar den bättre inredningsmässigt.


1 582 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#10
Mortalis skrev:
Lugnt smile Som det står, om du skall välja en Passat gå på 01 och nyare, tydligen bättre kvalitet då, men då kostar de väl lite mer.
Åk o kolla bägge två smile Jag tyckte personligen att Passat (ja körde en -99 1.8T) hade lite äldre inredningsstuk än Golfen ja köpte (-00), så den kändes äldre. Men vissa kanske gillar den bättre inredningsmässigt.

Jo jag läste det också, men tyvärr så räcker inte min ekonomi ända dit så hmm
Bora har jag kört då min morbror äger en och jag tyckte den var riktigt trevlig att köra.
Passat har jag själv inte kört så det ska jag ta och göra. Kollade lite försäkringsskillnader på atava och där var Boran dyrare, vilket är konstigt tycker jag big_smile sen så var det inte någon jätte stor skillnad om jag valde en 1.6 eller en V5 men men det blir nu någon sugmotor som inte är törstig.

Mvh Pappi

´76
82 Inlägg
7 december 2007
#11
Är du inte ute efter storleken så välj en Bora, drar klart mindre soppa och dom flesta har nog gått mindre mil än Passaterna men lär nog vara billigare i inköp ändå.

Har inte haft några problem med min Bora som jag ägt sen den var ny!


VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 december 2007
#12
Tycker att Länsförsäkringar har varit klart billigast på alla VW's vi ägt i familjen, aldrig ngn värsting utan normala vanlgia modellerna. Så kolla med Länsis, var bra mkt billigare än Atava iaf vill jag minnas, atava ska ju gynna de med sportbilar eller nåt..mig gynnar de verkligen inte iaf :p


1 582 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#13
Mr.TDI skrev:
Är du inte ute efter storleken så välj en Bora, drar klart mindre soppa och dom flesta har nog gått mindre mil än Passaterna men lär nog vara billigare i inköp ändå.

Har inte haft några problem med min Bora som jag ägt sen den var ny!

Storlek spelar mig ingen roll faktiskt, men Bora ligger som favorit hitils så. Tycker inte någon av bilarna är speciellt dyra när de gäller årsmodellerna jag kollar på så smile

Ok skönt att höra att en till Bora ägare är nöjd med sin bil, riktigt fräsch Bora har du wink

1 582 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#14
Mortalis skrev:
Tycker att Länsförsäkringar har varit klart billigast på alla VW's vi ägt i familjen, aldrig ngn värsting utan normala vanlgia modellerna. Så kolla med Länsis, var bra mkt billigare än Atava iaf vill jag minnas, atava ska ju gynna de med sportbilar eller nåt..mig gynnar de verkligen inte iaf :p

Länsförsäkringar har ingen alls erfarenhet när de gäller dom, har bara haft Folksam och har bara gott att säga om Folksam även big_smile men varför inte testa något nytt om det nu blir billigare för mig och tack för tipset du smile

Lat och helgalkis
61 Inlägg
7 december 2007
#15
Kör på Passat 1.8t och du kommer bli nöjd med resultatet.

Gå gärna in på www.vwpc.se   www.vwpassatclub.se

Kolla in Amazonas passat så ser du vilken potential en bil kan ha.

Jag är inne på min andra när jag får den i februari.

MVH/Levin


1 582 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#16
AppleandCoffe skrev:
Kör på Passat 1.8t och du kommer bli nöjd med resultatet.

Gå gärna in på www.vwpc.se   www.vwpassatclub.se

Kolla in Amazonas passat så ser du vilken potential en bil kan ha.

Jag är inne på min andra när jag får den i februari.

MVH/Levin

1.8t vore inga alls fel faktiskt, men det har jag tyvärr inte råd med hmm har nog råd att köpa bilen men att äga den är en annan sak isåfall.

Trevligt med ett VW Passat bilklubb/forum. Ska testa att söka på användaren och se om jag får upp nåt.

Vad är de för Passat du har beställt då? Tack för tipsen.

Mvh Pappi

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 december 2007
#17
Finns förresten liknande för Golf/Bora, www.vwgolf.se tongue


1 582 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#18
Mortalis skrev:
Finns förresten liknande för Golf/Bora, www.vwgolf.se tongue

Tackar Mortalis tänkte precis fråga om de fanns något forum för Bora big_smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 december 2007
#19
Som sagts tidigare, köp 1,8T!!!   
Kollade blocket nyss å dom står inte nå högt i pris dom heller. Har svårt å tro att 1,8t skulle dra nå mycke mer soppa heller, pappa körde en sån förut å småkörning på vintern så tog den ganska precis 1l/mil, minns inte exakt på långkörning, men har för mej de var runt 0,7 å då körde dom me 2 pers, packning å mellan 120-150km/h ungefär... 

Å angående inköpspris, så kan du köpa en passat kombi  me v6 på 193 hkr å fyrhjulsdrift för under 60... Å då äre nog skapöigt me utrustning å tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

´76
82 Inlägg
7 december 2007
#20
Men 1,8T tycker jag drar omotiverat mycket med soppa, verkar ju helt omöjlig att köra under 0,9-0,95 med ganska lugn körning dock rätt trevlig gång i den, Men den motorn har ju en del potential om man vill gå vidare... Så det är ju både minus och plus



Sök