Vi Bilägares begagnattest om Passat 97-01:
Plus
Köregenskaper, rostskydd, utrustning
Minus
Kvalitetsbrister, baksäteskomfort
Bilprovningens omdöme:
Yngre årsmodeller klarar sig bättre än medelbilen. Spindelleder och bromsledningar ger upphov till många anmärkningar för årsmodellerna 97-99. Kombiversionen får sämre resultat, i synnerhet dieselmodellen. Bland de ägarelatarede felen dominerar bristfälliga huvudstrålkastare.
Att tänka på med Passat:
Årsmodellerna 1997–2000 hade många kvalitetsbrister. Från 2001 håller Passat något bättre. Bilprovningen anmärker främst på trasiga strålkastare och spindelleder. I övrigt klarar sig Passat något bättre än medelbilen på besiktningen.
Framvagnsproblem som glapp i bärarmar och styrlänkar förekommer, men är inte lika vanligt som tidigare. Även bromsproblemen vid slaskigt väder är till viss del kvar.
Krånglande lås och nycklar är ett vanligt fel. Ofta behöver själva låskistan bytas, till en kostnad av 2 500–3 000 kr. Om bilen går ryckigt beror det oftast på fel på luftmassemätaren. Ett byte kostar runt 2 000 kr.
Tändspolarna har precis som på Audi och andra VW-modeller varit dåliga, och många har bytts på garanti eller så kallad goodwill. På senare exemplar tycks bekymren med trasiga tändspolar i stort sett ha upphört.
På kombimodellen har bakrutetorkaren gått sönder på en del exemplar. Instrumentbelysning som slocknar är ett annat förekommande fel. Krånglande startspärr och trasig strålkastarspolning är andra problem på Passat.
Det allvarligaste felet gäller slarv med oljebytena på vissa exemplar. Då är det inte ovanligt att oljan koksar ihop och täpper till oljepumpen.
I värsta fall kan vevlager och cylindertoppar behöva bytas. Då blir det en affär på 20 000–25 000 kr. Även turboaggregat som skurit beror ofta på slarv med oljebyte. Undersök hur ofta bilen har servats tidigare och håll ett öga på oljetryckslampan.
VW Bora baseras ju på Golf så kan ju ta dess information också:
Plus:
Köregenskpar, komfort, utbud, rostskydd
Minus:
Trångt baksäte, höga begpriser (kan ju bortse från detta då Bora är billigare)
Bilprovningen säger:
Besiktningsresultaten är något bättre än för medelbilen. När Golfarna prickas handlar det ofast om fel på bromsarna. Trots höga körssträckor med dieslarna klarar sig Golf relativt bra. De ägarrelaterade felen ligger också klart över snittet.
Att tänka på med Golf:
Äldre Golf har haft problem med lackskador. Detta är inte lika vanligt på Golf IV. Däremot finns det andra fel att se upp med. Krånglande centrallås till exempel. Det är microbrytarna i dörrarna som kan vara känsliga för kyla och fukt. Det är inte särskilt dyrt att åtgärda, men mycket irriterande för den som blir drabbad.
Trasiga tändspolar har varit ett bekymmer för många ägare av bilar från Volkswagenkoncernen, och Golf är inget undantag. Det var tillverkningsfel på en stor serie tändspolar och Volkswagen hade svårigheter att få fram ersättningsdelar. Därför byttes tändspolarna en i taget i början. Då hände det att kunder fick komma tillbaka flera gånger till verkstaden. Kolla så att alla fyra tändspolarna är bytta innan du köper!
På de fyrhjulsdrivna bilarna med Haldex-koppling är det viktigt att se till att det finns olja i kopplingen. Om den körts torr blir garanterat problem.
Några turbobilar har haft problem med oljesmörjningen, även om det inte är något direkt vanligt fel.
Läckande styrservopump är ett annat fel som förekommit.
Spolarmotorn, främst till bakrutan, har också varit ett bekymmer på vissa exemplar. På en del Golf med motorvärmare har det uppstått kylarläckage.
VW Golf har ett mycket bra rostskydd, högsta betyg enligt Vi Bilägares test. Däremot är VW-ägarna ofta mindre nöjda med verkstäderna.
Duger det?