3702
Sök

Vänstersväng: körde mot grön pil, nästa rött?

576 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Kom till en liknande väg:
http://img155.imageshack.us/my.php?imag … 961tb0.gif

Svängde till vänster. Märker att bilarna till höger står stilla. Sedan när svängen var utförd visar det rött att köra rakt fram?
http://img155.imageshack.us/my.php?imag … 449eh9.gif

Vilka gäller den signalen? Får man passera den röda om man åkte på en "grön pil" vid vänstersväng?

137 Inlägg
6 december 2007
Ja det får du. Den gröna visar bara att det är en skyddad vänstersväng. Ingen kan komma framifrån om de inte kör mot rött vill säga. Sen att det visar rött gäller ju bara för de till höger om dig när du kommer in i korsningen.

576 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
jens skrev:
Ja det får du. Den gröna visar bara att det är en skyddad vänstersväng. Ingen kan komma framifrån om de inte kör mot rött vill säga. Sen att det visar rött gäller ju bara för de till höger om dig när du kommer in i korsningen.

Känns nästan som att man "åker på rött" när man passerar det. Är du helt säker?

137 Inlägg
6 december 2007
Ja jag är ganska säker på det. Om du kommer i en korsning och ska till höger och du har grönt och det är rött för de som kommer ifrån vänster så är det ju ungefär samma situation förut att du inte har en grön pil utan vanligt grönt. Då kommer ju deras lysen på andra sidan gatan vara rött, åt det hållet du ska svänga. Hoppas du förstår vad jag menar. Vet inte hur jag ska förklara det bättre.

SLK
610 Inlägg
6 december 2007

137 Inlägg
6 december 2007
lol Den där var rolig. Tror du de är någon som kört fel där?

* Voff voff *
10 653 Inlägg
6 december 2007
Om du svänger vänster på grön pil och där bara är ett rödljus på din vänstra sida på vägen du svänger in på får du fortsätta!

Är det däremot ett på höger sida oxå ska du egentligen stanna! Antingen har då Vägverket placerat ut rödljusen fel i den korsningen eller så SKA du faktiskt stanna!

Tanken är iaf att du aldrig ska få ett rödljus på din högra (dvs den gällande, vänster är bara förstärkning) och skulle du få det är det stanna som gäller!

Lite rörigt blev det men ni hajar nog...

Nu kommer förstås iofs folk berätta om alla gånger dom minsann sett rödljus på felaktigt sätt men grundtanken är iaf som jag beskrivit den här ovanför och självklart förekommer undantag eller misstag!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

576 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Brådhis skrev:
Om du svänger vänster på grön pil och där bara är ett rödljus på din vänstra sida på vägen du svänger in på får du fortsätta!

Är det däremot ett på höger sida oxå ska du egentligen stanna! Antingen har då Vägverket placerat ut rödljusen fel i den korsningen eller så SKA du faktiskt stanna!

Tanken är iaf att du aldrig ska få ett rödljus på din högra (dvs den gällande, vänster är bara förstärkning) och skulle du få det är det stanna som gäller!

Lite rörigt blev det men ni hajar nog...

Nu kommer förstås iofs folk berätta om alla gånger dom minsann sett rödljus på felaktigt sätt men grundtanken är iaf som jag beskrivit den här ovanför och självklart förekommer undantag eller misstag!

//Brådhis

Så man stannar då MITT i korsningen?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
6 december 2007
De där händer mej varje gång ja kör lastbil i ö-vik... Å oftast så är de dessutom grön gubbe vid de där rödljuset, å vem har företräde då? Ja som ju hade grönt för å svänga vänster eller gående som ju också har grönt?   
De måste ju vara som gjort för olyckor tycker ja iaf, men vad säjjer ni som har bättre koll på trafikljus än mej? 
Ös på med svar, å helst svar från dom som vet, inte från dom som gissar...

Låter ju urdumt om man ska stanna mitt i en fyrvägskorsning, men men...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

IT-Tekniker
376 Inlägg
7 december 2007
I vänster sväng som du beskrev så skulle jag bara kört.. den gröna pilen indikerar väl på att bara jag har grönt och inga korsande fordon blablabla.. jag skulle iaf kört..

men för gående som går över ett övergångsställe där et finns rödljus ska man stanna, även mitt i korsningen..

561 Inlägg
7 december 2007
Eftersom det inte är någon linje markerad i marken så gäller inte det ljuset du passerar.. Det ihop med lite sunt förnuft så fattar man väl att det gör ju varken till eller från om man passerar det ljuset. det är ju inte direkt någon korsande trafik där...

Sök