3170
Sök

Fick böter idag, snälla hjälp någon.

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Idag blev jag stoppad av polisen som hade fångat mig på en såndär hastighets-laser-kamera de riktar mot bilarna. Detta var första gången jag någonsin blev stoppad, är 19år och fortfarande prövotid på kortet.

Jag körde på en 50-väg och de visade på kameran att min hastighet var 60km/h, vilket jag inte ska ljuga om, jag körde mer än 50.
Hursomhelst, jag skrev på och allt, fick inbetalningskort m.m. (2000kr tycker jag är skandal förresten, idiotiskt att höja böterna så)

Vad jag undrar är;

1) om det förs någon notering på bilen jag körde? Den är farsans och jag vill helst betala utan att han märker det, är detta möjligt? Finns det något som helst sätt för honom att märka detta i framtiden?

2) Och för de någon notering på mig? vad gäller här vid prövotid?

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack i förhand!

1 062 Inlägg
7 december 2007
Hastighetsöverträdelse är en ordningsbot, i detta fall där överträdelsen är någolunda ringa. På bilen görs ingen "notering".

maila gärna tex "Trafikjuristen" o fråga

"You Go, we go!"

11 Inlägg
7 december 2007
så vitt jag vet är det ingen fara.
man har väl minst 3 prickar på sig innan det blir att göra omprov ?
Jag tror dessutom det inte är sant om dessa prickar att göra om körkortet.
men vad som är sant kör du såpas fort att du utan prövotid får det indraget.
en viss tid. så får du det indraget fullständigt och måste ta om det.
men du har ju bara kört 10kmh för fort så det är ingen fara för dig.

tja är du och kollar brevlådan före din far varje dag för det kommer väl ett brev från polismyndigheten om du åkt på böter förmodar jag.
man får ju brev för alla möjliga skit saker av dem. min far öppnar allt som det står polisen på om jag inte lyckas roffa åt mig det innan han kollar brevlådan hmm

Planta
46 Inlägg
7 december 2007
Polisen kommer antagligen kontakta länsstyrelsen som gör en utredning. Om du inte finns med i brottsregistret så borde du få behålla kortet men man vet ju aldrig hur de bedömmer saken.

Autotech Steg 4 = Vänstertrafik

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
TLO skrev:
Hastighetsöverträdelse är en ordningsbot, i detta fall där överträdelsen är någolunda ringa. På bilen görs ingen "notering".

maila gärna tex "Trafikjuristen" o fråga

Hmm okej, är du absolut säker på detta, att farsan aldrig kan se det? För de noterade registreringsnumret på lappen ja fick (antar att de har en kopia, vad gör de med den?)

eak skrev:
så vitt jag vet är det ingen fara.
man har väl minst 3 prickar på sig innan det blir att göra omprov ?
Jag tror dessutom det inte är sant om dessa prickar att göra om körkortet.
men vad som är sant kör du såpas fort att du utan prövotid får det indraget.
en viss tid. så får du det indraget fullständigt och måste ta om det.
men du har ju bara kört 10kmh för fort så det är ingen fara för dig.

tja är du och kollar brevlådan före din far varje dag för det kommer väl ett brev från polismyndigheten om du åkt på böter förmodar jag.
man får ju brev för alla möjliga skit saker av dem. min far öppnar allt som det står polisen på om jag inte lyckas roffa åt mig det innan han kollar brevlådan hmm

Va, skickar dem hem något också? yikes De skrev iofs min adress på lappen ja fick med mig därifrån, men varför skickar dem hem ett brev och vad står det på det?

11 Inlägg
7 december 2007
Tja att du har begått ett brott och att du har fått böter. om du intefick ett inbetalningskort direkt kommer det på posten.

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
eak skrev:
Tja att du har begått ett brott och att du har fått böter. om du intefick ett inbetalningskort direkt kommer det på posten.

Jag fick inbetalningskort på platsen. Får jag hem ett brev ändå?

11 Inlägg
7 december 2007
du får säkert en delgivning hemskickad på posten.
brukar man få om man begått brott.

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
eak skrev:

När brukar denna komma? (i dagar efter brottet)..UNGEFÄR

*BECE**
334 Inlägg
7 december 2007
De tror jag säkerligen att han INTE får. Jag har fått ett par böter, bilen står på farsan, de e bara att betala in så kommer de inte hem något på posten. Du behöver nog inte vara orolig

66 Inlägg
7 december 2007
va nu inte en sån kvinna och säg till farsan att du åkt dit. då löser sig alla dina problem!

987 Inlägg
7 december 2007
Hmm, det förs väl ändå notering om reg nr och liknande, men när jag åkte på olovlig körning i morsans bil fick hon inte veta något iaf.. nog för att jag berättade.. men ja.. hmm

i like it load

DFFL
9 020 Inlägg
7 december 2007
Och vad många inte verkar veta är att man INTE blir av med kortet för att man kört 10km/h för fort när man har prövotid.

Prövotid är inget annat än att man måste ta om allting ifall man blir av med kortet, till skillnad från att man helt enkelt får tillbaka det efter spärrtiden när man inte har prövotid.

Det är INTE "lättare" för polisen att ta ens körkort när man har prövotid kvar.

EDIT:
Jag fick inte hem någon lapp när jag åkte fast för fortkörning i somras.
Bara betala det som står på inbetalningskortet du fick av polisen så är allt frid och fröjd.
Senast redigerat av FireTraXX (7 december 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

987 Inlägg
7 december 2007
p3trus skrev:
eak skrev:

När brukar denna komma? (i dagar efter brottet)..UNGEFÄR

ganska säker på att du inte får det, jag fick också det. betalade bara in det, så blev de inget mer av det hela..

i like it load

DFFL
9 020 Inlägg
7 december 2007
En delgivning får man bara hemskickad när misstanke om brott håller på att utredas om en.
Och eftersom att du redan fått ditt straff, så finns det ingen mening med att skicka ut det till dig.
Jag har fått hem sådana för såväl rån som misshandel, men aldrig för trafikbrott.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Ok, skönt, hoppas jag inte får hem något.
Dethär med att bilen jag körde blir noterad, de skrev ju upp registreringsnumret på lappen jag fick och det har de kopia på. vad gör de med den? meddelas inte ägaren till fordonet att det varit inblandat i brottet eller på NÅGOT sätt noteras så ägaren får/kan få reda på det?

DFFL
9 020 Inlägg
7 december 2007
Nej, det är lugnt.
Min bil står på min pappa, och han fick inte reda på något förräns jag berättade det.
(Flera månader senare)

Russel Crowe, Gladiator.

*BECE**
334 Inlägg
7 december 2007
dem skriver alltid upp regnummret. Som någon annan sa så har du redan fått ditt straff. Betala bara in inom 30 dagar som de står på lappen och som polisen säkert sa så behöver du inte oroa dig att pappsen får reda på de:)

33 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
hampa87 skrev:
dem skriver alltid upp regnummret. Som någon annan sa så har du redan fått ditt straff. Betala bara in inom 30 dagar som de står på lappen och som polisen säkert sa så behöver du inte oroa dig att pappsen får reda på de:)

haha ok, men det hade varit 1000ggr värre om han får reda på det om typ 1vecka till 3månader framåt..att jag undanhöll det.menmen, får se om jag säger det eller betalar in skiten och hoppas jag inte AVSLÖJAS!

IT-Tekniker
376 Inlägg
7 december 2007
Jag har fått böter, och jag körde inte min bil vid ett tillfälle, självklart kom det ingen "lapp" hem till ägaren av bilen och ingen "notering" görs på bilen.. hur skulle de då gå om man säljer bilen ? tongue då skulle de vara tvunga att ta bort "noteringen" wink

Sök