2218
Sök

kicker comp 12

10 Inlägg
17 november 2005
Trådstartare
Jag har byggt en basportlåda på ca 93l med två kicker comp 12, dubbla 4" basrör, litermåtten stämmer ganska bra med vad kicker rekomenderade men när jag skulle testspela skitet första gången så lät det inget vidare basarna slog bra men avsaknadet av bastoner var imponerande. drivar lådan med ett crunch v2800 så effekten finns där, kopplar jag om steget och bara spelar på en bas så låter det bra men kör jag 2 så ja...... jag har inte byggt en skiljeväg inuti lådan så det finns bara en kammare frågan är om det är där problemet ligger? Tacksam för svar André

859 Inlägg
17 november 2005
Hur många ohm är spolarna? Hur har du delat basarna lågpass? Är det tydligt att steget inte orkar när du kör båda så är det väl för klent då?

/Theo

39 Inlägg
18 november 2005
Kolla så att båda baselementen är rätt fasade om ett  baselement är felkopplat ligger det 180 gr ur fas vilket innebär att elementen motarbetar varandra på ett mycket effektivt sätt.Att elemeten rör sig mycket (fladdrar) är ingen bra egenskap , detta innebär att steget har en låg dämpfaktor dvs har en dåligt kapacitet att hantera den ström som elementet skapar när det rör på sig . Mitt tips är hur som helst att kolla så elementen är kopplade lika till + och minus pol på steget mycket sannolikt fel .Enklast att kolla detta är att ta ett 1,5V batteri lossa kabeln/kablarna från steget och koppla kabeln på batteriet båda konerna skall då röra sig åt samma håll.
Mvh John.
Senast redigerat av joppe-z28 (18 november 2005)

6 851 Inlägg
18 november 2005
Jag skulle nog gjort så att jag byggde om lådan till ca:70L sluten ist. för portad. Kicker Comp, serien mår bättre av att spelas i sluten låda och låter även bättre i dessa.
Senast redigerat av Tiaz (18 november 2005)

Hewi
571 Inlägg
18 november 2005
Låter helt klart som om du fasvänt en av basarna , kolla detta först!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 Inlägg
19 november 2005
Trådstartare
Tack för alla svaren mycket uppskattat, har nu skrvat isär lådan men allt var rätt kopplat hade inte vänt några faser fattar inte var problemet ligger, steget ligger på 2x340 watt rms i 4ohm så det borde räcka men det blir till att bygga ny låda suger fett

494 Inlägg
20 november 2005
okej jag känner igen problemet!
hade exakt samma när jag hade min låda med två 12" i
men ja trixade runt med sladdarna så tillslut vart de bra.
men hur har du kopplat dem   
sitter de så här     bas 1+ sitter med bas 2+   till samma kanal
och minus på basarna sitter på samma .

för om de kopplas pallalelt så ska de bli mer lätt drivna än en bas!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 761 Inlägg
20 november 2005
Håller med er andra, om det lät bra med en högtalare men inte med båda då borde det vara fasvänt.

Det har garanterat inget med skiljevägg att göra, det ända som kan hända då är att lådan vibrerar och basen blir lite otydlig.

Fast om basarna är kopplade parallellt och steget är bryggat så blir det för låg last men då ska väl protectionlampan lysa eller?

6 Inlägg
28 november 2005
jag har en lite fråga vem säljer kicker nu?

719 Inlägg
29 november 2005
testa lira en bas på en kanal (om du inte gjort det) låter det bra då så är det garanterat att den andra är felfasad mot andra basen. Jag har gjort så och den dom spelar ut varann något fruktansvärt!

live free, die young.

21 761 Inlägg
29 november 2005
vw_joCCe skrev:
jag har en lite fråga vem säljer kicker nu?

dbakuten.

10 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
har byggt ny låda nu blev grymt bra fattar inte vad felet var på den gammla har kopplar allt lika dant nu med skumt som fan

36 Inlägg
1 december 2005
koppla basarna i 2ohm... (mono)

6 851 Inlägg
1 december 2005
puff_kryll skrev:
har byggt ny låda nu blev grymt bra fattar inte vad felet var på den gammla har kopplar allt lika dant nu med skumt som fan

Vad blev det för låda denna gång då? lika stor eller va den sluten portad??

10 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
puff_kryll skrev:

Vad blev det för låda denna gång då? lika stor eller va den sluten portad??

stängd låda 68l med skiljevägg basar och steg kopplade likadant som sist

6 851 Inlägg
13 december 2005
Sa ju att de spelar bättre i sluten låda wink

781 Inlägg
16 december 2005
du har inte ändrat instälningarna på steget? sen du byggde ny låda?:Pfelet borde alvarlig talat inte ligga i lådan:P

Mr
267 Inlägg
16 december 2005
kan mycket väl ha varit lådan... två 4" är inte bara att slänga på hursomhelst.. basreflexrören ska räknas fram vilka mått de ska ha.. annars så spelar basen inte rätt..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

6 851 Inlägg
16 december 2005
timpan_87 skrev:
felet borde alvarlig talat inte ligga i lådan:P

Det gör väldigt stor skillnad på lådor. har du tex en bas som spelar bäst i sluten låda så blir det väldig skillnad i portad..
Du måste oxå tänka på vad du har för bil, vissa portade lådor kan låta skit i en viss bil även om lådan och basen är "rätt" för varandra.

Sök