j0haN88 skrev:
tjo ..har börjat bygga på ljudet nu ...har då 4a infinity 5.25 å 2 jbl 6'9er som jag kör på ett netonnet steg.(komer ej ihåg vad det heter men e det billigaste 4kanals steget dom har typ) ..funkar iaf bra å spelar utöver förväntat ..men nu ska jag ha i ett steg te å en bas ...har inte detta än men hade tänkt att köpa typ de billigaste dom har på tex brl ..lilla gas steget å en gas 12a ... å med detta kalaset så antar jag att en kondensator behövs? ... 1 f eller räker det med 0.5a ?
peeeewwss
Jag brukar hellre rekommendera extra batteri än en konding, men innan du köper något av de sakerna så tycker jag att du bör se över den nuvarande strömförsörjningen. MrCalle har redan skrivit en del, men jag lägger till lite info rent allmänt om just 240 också.
Jag törs nästan lova att om du tar bort batterijordkabeln ner till karossen så finns det kvar färg på kontaktytan där kabelskon sitter, om inte du eller någon tidigare ägare har fixat det förstås. Ta bort kabeln och slipa plåtrent, rengör även kabelskon innan du skruvar tillbaka den.
Av egen erfarenhet vet jag att det kan se ut så där på tex 240 och dessutom kan gängorna, som kabelskon sitter skruvad i, vara rostiga så att kontakten blir mycket dålig. Jordkabeln till motorblocket kan du också fixa till, kan vara mycket olja och smuts där.
Generatorladdkabeln som går till startmotorn kan du kika på, den kan vara i dåligt skick och kanske några trådar har börjat gå av eller så. Den kabeln borde ligga inuti ett kabelskydd tillsammans med andra kablar, kolla även upp dessa kablar eftersom de kan ha trasiga höljen. På min 240-86 så är iaf höljena trasiga, har isolerat dem försäkerhets skull.
Nästa steg är jordningen av generatorn, på min bil så jordar inte generatorhöljet i motorblocket eftersom båda fästena har gummibussningar. Därför måste en separat kabel gå till motorblock eller kaross. Det borde sitta en liten jordkabel från någon chassieskruv som går till tex motorkuddsfästet eller liknande, så är det på min.
Kolla upp den kabeln och se till att den är i bra skick och har bra kontakt, annars fungerar inte laddningen som den ska. Min kabel har inte riktigt bra kontakt, det blir aningen spänningsfall när jag belastar generatorn mycket. Kommer att byta ut generatorn till en 100A från Biltema (ett tips till dig?), den passar rakt av utan moddningar. Då byter jag även laddkabeln till en grövre.
Nu ser det kanske krångligt ut, det som jag har skrivit, men i själva verket handlar det bara om att se till att den ordinarie strömförsörjningen verkligen kan utnyttjas maximalt utan en massa spänningsfall.
Om det är dålig kontakt lite här och var, speciellt vid batterijordkabeln ner till karossen, så kommer det ju inte att hjälpa speciellt mycket med extra batteri eller konding. Strömmen "fastnar" redan vid batteriet.
Är lite osäker på vilken generatorstorlek det är på din bil, min har iaf 55A som original men det sitter en 80A just nu. Ifall det sitter 55A så kommer den inte att orka ladda ordentligt om du spelar högt och samtidigt har fläkten+en massa extraljus påslagna.
När det gäller batteriet så har jag och en polare satt ett 100Ah batteri i en 245:a som vi bygger ljud i, vi har tagit bort ordinarie luftfilter och ska sätt ett sportluftfilter istället. Battrihyllan är borttagen och det kommer att bli en vanlig spännrem istället. Då går det att få dit ett så stort batteri
.