2435
Sök

bromsok ligger på

29 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#1
hej!

idag var jag på besiktningen av min Passat 1.8T, 2001 års modell.

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning, dock hade bilen ett fel som både jag och herr besiktaren såg måste åtgärdas.

Bromsok på båda bakhjulen "ligger på" och gör att båda hjulen inte rullar som de ska. När han lyfte på bilen var bakhjulen väldigt tröga och han fick ta i med båda armarna för att få hjulen ska snurra.

Vad kan det kosta att åtgärda detta fel och är det enkelt åtgärdat? Jag vill helst inte lämna bilen hos Din Bil för varje gång jag gjort har felet återkommit 2 veckor senare.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 december 2007
#2
Brukar inte vara några problem att plocka bort bromsoket och göra rent det.
Vet dock inte hur det ser ut på en Passat, men kan inte tänka mig att det är så mycket svårare än de flesta andra bilar..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

53 Inlägg
10 december 2007
#3
kebabturken skrev:
hej!

idag var jag på besiktningen av min Passat 1.8T, 2001 års modell.

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning, dock hade bilen ett fel som både jag och herr besiktaren såg måste åtgärdas.

Bromsok på båda bakhjulen "ligger på" och gör att båda hjulen inte rullar som de ska. När han lyfte på bilen var bakhjulen väldigt tröga och han fick ta i med båda armarna för att få hjulen ska snurra.

Vad kan det kosta att åtgärda detta fel och är det enkelt åtgärdat? Jag vill helst inte lämna bilen hos Din Bil för varje gång jag gjort har felet återkommit 2 veckor senare.

Hur långt många mil har du på mätaren. När bytte du bromsar sist?

MED[liten]LEM
226 Inlägg
10 december 2007
#4
Det ska inte vara några problem att "motionera" igång oken. Lossa bara oken , skruva eller tryck in kolvarna med något lämpligt verktyg (en stor polygrip t.ex.), lägg en träbit mellan (tjock som en bromsskiva ungefär), och gå in i bilen och trampa utav helvete på bromsen så att kolvarna går ut igen, tryck sedan in dom igen och upprepa några gånger, du lär nog behöva smörja kolvarna åxå, ATF-olja i en vanlig sjukhus-spruta är helt suverän till det. Får du tag på en kanyl till den så kan du fuska lite genom gummiskydden och fylla med AFT-olja, låt det helst stå så till nästa dag, då har oljan verkat och du kan garanterat få igång oken. Byt sedan belägg också så att kolvarna får ett nytt läge annars är det tillbaka på nån månad igen.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

3 120 Inlägg
10 december 2007
#5
spj skrev:
Det ska inte vara några problem att "motionera" igång oken. Lossa bara oken , skruva eller tryck in kolvarna med något lämpligt verktyg (en stor polygrip t.ex.), lägg en träbit mellan (tjock som en bromsskiva ungefär), och gå in i bilen och trampa utav helvete på bromsen så att kolvarna går ut igen, tryck sedan in dom igen och upprepa några gånger, du lär nog behöva smörja kolvarna åxå, ATF-olja i en vanlig sjukhus-spruta är helt suverän till det. Får du tag på en kanyl till den så kan du fuska lite genom gummiskydden och fylla med AFT-olja, låt det helst stå så till nästa dag, då har oljan verkat och du kan garanterat få igång oken. Byt sedan belägg också så att kolvarna får ett nytt läge annars är det tillbaka på nån månad igen.

Tänk på att trycka in kolven SAKTA i oket bara, på vissa nyare bilar (vet ej om det gäller passat) löser en varnare i ABS systemet ut annars och på vissa bilar måste man riva halva motorrummet för att byta den.


29 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#6
grabbar, tack för förklaringen.

Passaten har gått 10 000 mil och det enda jag bytt runt hjulen är bromsbelägg. Det gjordes för 3 år sedan.

Jag använder i princip aldrig handbromsen och det kan hända kanske att de få gånger jag använder den och släpper handbromsen, så släpper inte vajern som den ska utan bakhjulen är fortfarande delvis låsta.

Jag kan inte mycket om bilar och kan inte fixa problemet med att bromsoken "ligger på".

Är det dyrt att lämna in på verkstad?

Jägermeister
910 Inlägg
10 december 2007
#7
Tror nog inte i så fall att det är själva bromskolvarna eller oken som spökar för dig.

Fick anmärkning på samma sak på min bil, använder man handbromsen för sällan så kan vaijern rosta fast eller armarna som driver ut kolven till handromsen kan börja kärva.

Man måste släppa vajrarna helt nu och smörja upp armarna där vajrarna sitter fästa bak på bromsoken, sen ge dom lite motion/hålla på och röra dom fram och tillbaka lite.

Nya handbromsvajrar kostar ca 100kr styck, det går 2st från handbromsen bakåt.

Inte svårt alls att fixa själv och kan inte tänka mig att det kostar speciellt mkt att fixa på verkstad heller och skulle jag vara du skulle jag hämta ut nya vajrar och byta dom samtidigt.

Jag har tex haft 19" fälgar med breda däck som tog i hanbromsvajrarna så plastskalet hade skavts sönder och på så sätt hade sen själva innerskalet som är i metall rostat sönder och vajrarna hängt sig.




kebabturken skrev:
grabbar, tack för förklaringen.

Passaten har gått 10 000 mil och det enda jag bytt runt hjulen är bromsbelägg. Det gjordes för 3 år sedan.

Jag använder i princip aldrig handbromsen och det kan hända kanske att de få gånger jag använder den och släpper handbromsen, så släpper inte vajern som den ska utan bakhjulen är fortfarande delvis låsta.

Jag kan inte mycket om bilar och kan inte fixa problemet med att bromsoken "ligger på".

Är det dyrt att lämna in på verkstad?
Senast redigerat av gemini78 (10 december 2007)

En gång är ingen gång...

53 Inlägg
10 december 2007
#8
kebabturken skrev:
grabbar, tack för förklaringen.

Passaten har gått 10 000 mil och det enda jag bytt runt hjulen är bromsbelägg. Det gjordes för 3 år sedan.

Jag använder i princip aldrig handbromsen och det kan hända kanske att de få gånger jag använder den och släpper handbromsen, så släpper inte vajern som den ska utan bakhjulen är fortfarande delvis låsta.

Jag kan inte mycket om bilar och kan inte fixa problemet med att bromsoken "ligger på".

Är det dyrt att lämna in på verkstad?

Lämna obsolut inte bilen på märkesverkstad !! Bromsar kan vilken liten firma som helst fixa.  Var i stockholm bor du?Om du vill så kan jag rekommendera några.
Senast redigerat av mash100 (10 december 2007)

MED[liten]LEM
226 Inlägg
10 december 2007
#9
Håller med mash100 ovan!! Märkes- / större verkstäder brukar inte vara så sugna på att "skrämma igång" fastrostade/ kärvande ok, utan säger bara direkt att oken ska bytas ut och då börjar det kosta pengar... oftast helt i onödan dessutom. Så en liten verkstad med lite sunt förnuft bör du anlita i såfall, om du inte känner nån som kan hjälpa dig privat, för det är absolut inget svårt jobb, inte dyrt heller om man gör det själv.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

53 Inlägg
10 december 2007
#10
spj skrev:
Håller med mash100 ovan!! Märkes- / större verkstäder brukar inte vara så sugna på att "skrämma igång" fastrostade/ kärvande ok, utan säger bara direkt att oken ska bytas ut och då börjar det kosta pengar... oftast helt i onödan dessutom. Så en liten verkstad med lite sunt förnuft bör du anlita i såfall, om du inte känner nån som kan hjälpa dig privat, för det är absolut inget svårt jobb, inte dyrt heller om man gör det själv.

Vist, nya utbytes ok kostar 3200:- per axel (mekonomen)så det lönar sig att få igång dom gamla.
Senast redigerat av mash100 (10 december 2007)

53 Inlägg
10 december 2007
#11
Biltema har bromsok till Passat 01 för 600:-

art nr 66-5011 samt 66-5010
mash

29 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#12
har bokat tid på en liten verkstad. De säger att ingenting nog behöver bytas, utan det är bara att motionera igång alla detaljer och kanske smörja lite.

53 Inlägg
11 december 2007
#13
kebabturken skrev:
har bokat tid på en liten verkstad. De säger att ingenting nog behöver bytas, utan det är bara att motionera igång alla detaljer och kanske smörja lite.

lycka till Mash


Sök