4408
Sök

regler om störtbur

63 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#1
hej jag håller på att bygga bur i min projektbil, men ad finns det för regler, tex hur den ska se ut hur den ska svetsas mm

MVH // Andre


Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 december 2007
#2
svenska bilsport förbundet kanske har synpunkter

Jonas

16 197 Inlägg
10 december 2007
#3
aandy_n skrev:
hej jag håller på att bygga bur i min projektbil, men ad finns det för regler, tex hur den ska se ut hur den ska svetsas mm

MVH // Andre

de bereor väl på va du ska ha bilen till?? tävla seriös me elle??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Volvoskadad
6 017 Inlägg
Bilmekaniker
199 Inlägg
10 december 2007
#5
Sfro?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 827 Inlägg
10 december 2007
#7
Svensk bilprovning bryr sig inte alls om hur buren ser ut förutom rent säkerhetsmässigt. Du måste med andra ord vaddera samtliga ställen där du kan komma åt från förarstolen, du får inte kunna få in några fingrar mellan de övre framåtbågarna och A-stolpen samt att du måste ha ett "kasskydd" för den övre tvärgående strävan så du inte slår i huvudet i den vid en krock, där räcker inte vaddering.

Bygger du halvbur så är det bara att vaddera lite så blir dom nöjda, men kom ihåg att du måste regbesiktiga när du monterat buren.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

486 Inlägg
10 december 2007
#8
Eisenhut skrev:
Bygger du halvbur så är det bara att vaddera lite så blir dom nöjda, men kom ihåg att du måste regbesiktiga när du monterat buren.

E det någon som gjort detta och vet hur det går till? Jag menar, kollar dom bara bågen då? Vad kostar det? Blir bilen reggad med 1 passagerare sedan? Osv.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 827 Inlägg
11 december 2007
#9
Öhh, ja jag har förstås gjort detta.

Dom kontrollerar hela bilen, så bilen måste vara i orginalskick. Det är precis som vilken regbes som helst (fast ibland har man tur med lata besmän som bara kollar bågen).

Besiktningen kostar 900 om du inte gör en vanlig bes samtidigt. 650 för regbes och 250 för vägning.

Bilen blir samtidigt reggad för en passagerare.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 december 2007
#10
å vad är ett "kasskydd"?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 827 Inlägg
11 december 2007
#11
Kasskydd är en bit plåt som går från taket ner till undre delen av främre tvärsträvan. Den är till för att man ska kasa på den ner under strävan istället för att slå huvudet i den.

Svårt att beskriva men jag ska se om jag hittar en bild.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 december 2007
#12
Eisenhut skrev:
Kasskydd är en bit plåt som går från taket ner till undre delen av främre tvärsträvan. Den är till för att man ska kasa på den ner under strävan istället för att slå huvudet i den.

Svårt att beskriva men jag ska se om jag hittar en bild.

ne det är lugnt jag fattar tack för svaret:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök