3277
Sök

könsdiskriminering

2 594 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
tja tycker det gnälls ofta att män har högre löner men i vissa fall tycker jag det är befoget
visst jag är inte jätte gammal men jag har jobbat på ganska många jobb och tycker att tjejer oftast sköter sitt jobb sämmre än sina manliga kollegor, kan ta tex på mitt jobb, har nyss utbildat 24st nya och killarna lär sig oftast snabbare speciellt när det gäller tekniska saker,sen är dom oftare mer motiverad till att lära sig nya saker.

Och när det gäller arbets uppgiften så är tjejerna oftast omotiverad och flamsar omkring välldigt mycket, och när dom får chansen att jobba extra och visa framfötterna tar dom inte chansen utan hellre va ledig så myket som de bara går,

säger ABSOLUT inte att det är så på alla jobb och det finns många duktiga tjejer men en sak jag lagt märke till bara, i allafall på dom jobb jag vart på. Nån som har liknande erfarenhet? 

kan säga att på mitt jobb är lönen desamma men jag stör mig på mina kvinnliga kollegor som bara flummar omkring och inte gör sitt jobb ska ha samma lön.

4 571 Inlägg
10 december 2007
Jag håller med iaf på min arbetsplats. (callcenter)

Där jag jobbar gör 8/10 tjejer inte skäl för sin lön utan ger ett mkt sämre sämre jobb än sina manliga kollegor.

Ofta hört kunder som sagt:
-Va skönt att prata med en kille, förra tjejen fattade ju ingenting
-Snacka med en tjej nyss men jag la på för hon förstod inte mitt problem osv osv.

Därmed inte sagt att detta gäller på alla arbetsplatser men där jag jobbar nu är det så.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 december 2007
Izual skrev:
Jag håller med iaf på min arbetsplats. (callcenter).

Precis likadant på mitt arbete, också callcenter.

Sen är ju tjejer bättre på andra saker.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

140 Inlägg
10 december 2007
Tycker lönen ska vara efter vad personen presterar inte om man är man eller kvinna .

2 594 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Izual skrev:
Jag håller med iaf på min arbetsplats. (callcenter)

Där jag jobbar gör 8/10 tjejer inte skäl för sin lön utan ger ett mkt sämre sämre jobb än sina manliga kollegor.

Ofta hört kunder som sagt:
-Va skönt att prata med en kille, förra tjejen fattade ju ingenting
-Snacka med en tjej nyss men jag la på för hon förstod inte mitt problem osv osv.

Därmed inte sagt att detta gäller på alla arbetsplatser men där jag jobbar nu är det så.

haha känner igen mig totalt jobbar ochså inom callcenter kul att nån förstog va jag mena

Yrkesförare
1 073 Inlägg
10 december 2007
Är ganska trött på det här kvoteringssamhället. Tycker en post ska tilldelas den som är mest kompetent och det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna.

Blir bara förbannad när kvinnor ska "placeras" in där det finns ont om dom. Är dom inte kompetenta nog ska dom inte ha posten eller samma lön!

Man måste ju räkna alla som individer och inte bara MAN-KVINNA!

Är jag som man högre kvalificerad för ett jobb än en kvinnlig sökande ska ju jag logiskt sett få jobbet men så är inte utvecklingen idag, utan då ska kvinnan få platsen för att kvinnor är en bristvara!?!?

Nej, det ska inte vara lika lön för alla om inte alla kan prestera lika!

1 062 Inlägg
10 december 2007
Samma inom Polisen. Här har man inte ens samma anställningskrav för tjejer och killar. Trots samma arbetsuppgifter, så är anställningskraven lägre för tjejer....och vi ser hur kåren fungerar idag smile

Only in Sweden

Ps  Märkligt att man inte kvoterar tjejer till tex svarvare eller rörmokeri? Borde väl vara rejält underskott där?  Kanske inte lika häftigt eller?
Senast redigerat av TLO (10 december 2007)

"You Go, we go!"

"the real jerk"
301 Inlägg
10 december 2007
MariaC skrev:
Tycker lönen ska vara efter vad personen presterar inte om man är man eller kvinna .

precis det finns dom som fullständigt skiter i sitt arbete oavsett kön dom ska ha mindre lön än dom som sköter sig och verkligen gör (käll) för den.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

Withlimb
210 Inlägg
10 december 2007

105hk rent vansinne!

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
10 december 2007
Att efter topic ex kvotera in kvinnor på en arbetsplats är könsdiskriminering om något.
När en kvinna kvoterats in är hon per automatik sämre än sökande manliga medarbetare, annars skulle hon fått tjänsten på sina meriter.

Så hur kvinnor tycker det är ok att stämplas som sämre är något av en gåta för mig, som jag lite svårt att förstå men finner en aning humorfyllt. När en kvoterad kvinna tar jobbet och kvoteras har hon ju accepterat, sagt ja och amen till att hon egentligen inte är kvalificerad och därmed är ... ja just det ... en sämre medarbetare.

Kvotering skadar helt solklart samhällets utveckling.
För att göra det än tydligare, så vad hade hänt om en kvinna kvoterats in istället för Albert Einstein.

Appropå kön och de som skriker mest, så hörs ofta de ibland i minoritet, lite mer extrema grupperna i samhället som om de skulle kunna vara en norm enl min erfarenhet.

Nej, fram med individen och bort med kvotering, för Sveriges utveckling som nation !
Att kvotera är minst lika dumt som de där tjejerna som kände sig diskriminerade och faktiskt lyckades med månadens dumhet -> anmäla.
Anmäla vadå torde en tänkande människa utbrista, sin mamma eller pappa, för att de är kvinnor och inte i samhällets syn bör bara topless på ett kommunalt badhus.

Man brukar säga att idioter växer på träd, så råkar ni hitta ett träd, såga ner det och elda upp det illa kvickt, innan fler sprider ut sig i samhället och applåderar inför dumhetens ansikte.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Withlimb
210 Inlägg
10 december 2007
SaabLejon fattar det här.
Skulle man ge kvinnor lika lön när de har lägre anställningskrav och lättare arbetsuppgifter än männen så är det ju en fråga om dikriminering mot männen. Nu för tiden verkar feminismen inte handla om jämställdhet, utan om att feministerna( OBS inte alla kvinnor) bara ska hata män, klippa snoppar och vara allmänt tjuriga på samhället.

105hk rent vansinne!

DFFL
9 020 Inlägg
10 december 2007
Nu har jag iofs. bara haft ett jobb, men den enda tjejen vi anställt hade vi i 3 månader ungefär.
Sen fick hon gå.
På den tiden körde hon i sidan på en lastbil med arbetsbilen på motorvägen och en annan gång lyckades hon backa rakt in i fronten på en parkerad lastbil trots att ett flertal människor stod och skrek åt henne att stanna.

Efter henne så har vi haft 2 killar, båda problemfria.
(förutom att hastigheten inte alltid hålls, men sålänge bilen håller så klagar jag inte på de tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fartdåre
378 Inlägg
10 december 2007
MariaC skrev:

WORD

Finns killar som inte klarar göra sitt jobb lika bra som vissa tjejer. Lönen ska helt klart vara efter vad man presterar och inte vilket kön man har.

TICen är till salu säljs billigt.

neckwomen_88
10 december 2007
Hm, jag skulle då inte vilja kvoteras in, tycker att det är ett system som ingen vinner på.

Däremot tycker jag att inom jobb där det är lämpligt och där det är väldigt ojämn könsfördelning så kan man vid samma kompetens uppmuntra det underrepresenterade könet, ex män till barnomsorg, kvinnor på högre kontorsposter.  Ni verkar förutsätta att det bara är kvinnor som behöver kvoteras in - att kvinnor allmänt har en lägre kompetens?

Flamsar tjejerna på jobbet - tala med dom och säg som det är, ge dom en chans till förbättring, annars visa dörren.
Personligen jobbar jag gärna arslet av mig.

mvh linnea

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
10 december 2007
Man borde skita i könet på den man anställer bara den är bra på det den gör.

Skriver som talaren ovan.

Själv så sliter jag gärna arslet av mig.

I do it my way

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
10 december 2007
Jag tycker man bara ska anställa kvinnor och ge dom dubbelt så hög lön.

... för då kan jag vara hemma och göra annat. big_smile

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
10 december 2007
ghost_boy83 skrev:
tja tycker det gnälls ofta att män har högre löner men i vissa fall tycker jag det är befoget
visst jag är inte jätte gammal men jag har jobbat på ganska många jobb och tycker att tjejer oftast sköter sitt jobb sämmre än sina manliga kollegor, kan ta tex på mitt jobb, har nyss utbildat 24st nya och killarna lär sig oftast snabbare speciellt när det gäller tekniska saker,sen är dom oftare mer motiverad till att lära sig nya saker.

Och när det gäller arbets uppgiften så är tjejerna oftast omotiverad och flamsar omkring välldigt mycket, och när dom får chansen att jobba extra och visa framfötterna tar dom inte chansen utan hellre va ledig så myket som de bara går,

säger ABSOLUT inte att det är så på alla jobb och det finns många duktiga tjejer men en sak jag lagt märke till bara, i allafall på dom jobb jag vart på. Nån som har liknande erfarenhet? 

kan säga att på mitt jobb är lönen desamma men jag stör mig på mina kvinnliga kollegor som bara flummar omkring och inte gör sitt jobb ska ha samma lön.

Kan det ha att göra med att män till skillnad från kvinnor, i ung ålder hela tiden uppmuntras till att pyssla och syssla med tekniska saker och kvinnor "straffas" socialt sett om de är intresserade? Svaret är: Ja, det gör dem.

Vill man förändra detta, att inte ha traditionella man- och kvinno-yrken, så måste man börja någonstans.. annars sker aldrig förändringen.
Och vilka är det som oftast får/uppmuntras och alltid har visat framfötterna.. jo, män.. därav kanske kvinnorna inte känner lika stort engagemang för tekniska saker.
Hjälp dem istället för stjälp dem, är ett tips.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
10 december 2007
Tega skrev:
Är ganska trött på det här kvoteringssamhället. Tycker en post ska tilldelas den som är mest kompetent och det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna.

Blir bara förbannad när kvinnor ska "placeras" in där det finns ont om dom. Är dom inte kompetenta nog ska dom inte ha posten eller samma lön!

Man måste ju räkna alla som individer och inte bara MAN-KVINNA!

Är jag som man högre kvalificerad för ett jobb än en kvinnlig sökande ska ju jag logiskt sett få jobbet men så är inte utvecklingen idag, utan då ska kvinnan få platsen för att kvinnor är en bristvara!?!?

Nej, det ska inte vara lika lön för alla om inte alla kan prestera lika!

Problemet är bara att vårt arbetsliv är fruktansvärt könsuppdelat (inte bara löneuppdelat efter kön) och om man skall på något sätt ändra detta, kanske kvinnor bör kvoteras in i mans-yrken, på samma sätt som män bör kvoteras in i kvinno-yrken.
Dock är det ett problem med detta.. och det är att så fort män kommer in i typiska "kvinno-yrken", så är deras löneutveckling en helt annan (bättre) än om motsvarande skulle ske för en kvinna i ett typiskt "mansyrke" (sämre).
Män och kvinnor premieras olika beroende på vilken yrkeskategori de tillhör/vill tillhöra.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Volvo Fantast!
28 Inlägg
10 december 2007
Jag tycker att man ska anställa de som har kompetens och som har utbildning i första hand...
Tycker det är fel att tex anställa en tjej/kille på ett jobb bara för att man vill få in fler tjejer/killar i just det yrket.. det tycker jag är mycket fel
( om de inte har det som behövs då vill säga )

Ringde till 3 en gång för att min mobil krånglade och blev då kopplad till tekniska avd. fick då prata med en tjej och som inte förstod nånting...sånt är verkligen frustrerande!!

Man ska verkligen ha kunskap om det man arbetar med..... och har man inte det så får man skaffa sig det tongue

/Rebecka

plattsättare!
804 Inlägg
10 december 2007
jobba ackord så blir det mest rättvist smile men långt ifrån alla yrken man kan göra det hehe

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Sök