3634
Sök

95-oktan istället för 98-oktan?

609 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#1
Har vissa funderingar på en Audi A3 1.6 FSI -05, och undrar nu om man kan köra på 95-oktan istället för 98, Hur påverkas/skadas motorn om man gör detta? Tänker först och främst på bensin priset som redan nu är högt för 98...

Smålänning
7 887 Inlägg
10 december 2007
#2
Tror inte motorn skadas eller påverkas negativt överhuvudtaget. Det vore väldigt dåligt i så fall att inte ha teknik som är modern nog att anpassa sig efter soppan, m.a.o så har dom i så fall samma teknik i den som volvo hade i gamla B20...

Däremot så lär du inte få ut angiven effekt, och bilen kan dra några milliliter mer soppa. Motorn är optimerad för 98BF, men måste gå att köra på 95BF.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 december 2007
#3
Är du verkligen tvingen att tanka 98? vad står det på din bok upplysningsida om oktan?, skillnad är inte så stor, med 95, motor kör inte så vass som med 98,
Jag tankar till min V12 95 oktan som är rekomanderad, varför skulle det inte gå med din bil?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

609 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#4
Har en bekant som envisas med att köra på 98 (han kör en A4 -06) Han påstår att man MÅSTE ha i 98 oktan, då han hade en separat lapp i instruktionsboken med "OBS" text att bilen endast fick köras på 98 oktan. Själv blir jag tveksam till detta, därför undrar jag.

757 Inlägg
10 december 2007
#5
kolla i tankluckan o se vad de står där brukar finnas en anvisning där

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 december 2007
#6
Om du ställer den frågan till tekniker på AUDI, så klok som dom kan vara, dom kan säga dig vad som gäller och varför. Det är just på såna frågor att dom får lön. Jag skulle inte tveka att fråga dom.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
10 december 2007
#7
Det är sant att V.A.G's nya "fsi" motorer måste köras på 98 oktan, kan inte svara på varför men det står så i instruktionsböckerna.

321 Inlägg
10 december 2007
#8
Vags nya motorer går utmärkt att köra på 95 oktanig bensin. Däremot blir effekt, förbrukning och avgaskrav fel och det är därför man ska köra på 98. D.v.s inga som helst problem att köra på 95

EViLution!

945 Inlägg
10 december 2007
#9
fråga 1. är bilen moddad på nåt sätt?
fråga2. vill ni veta varför man ska använda ett högre oktantal?

blinka blått om du vill rejsa!

220 Inlägg
10 december 2007
#10
Har för mig att dom flesta bilar är inställda på att gå på mycket lägre oktan typ 87.
För alla länder har inte den kvalisorten på bensin, men bara vad jag har för mig står inte för det jag skrivit..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2007
#11
FSI ska köras på 98 och bara 98. Så är det bara.


Bilvårdstekniker
766 Inlägg
10 december 2007
#12
FSI motorerna kan väll börja spika om man inte köra på 98-oktan?
Sen så prisskilnaden är ju inte allt för stor på tanke på att förbrukning sänks väll oftast lite med högre oktantal? Dumt att chansa för några ören per liter anser jag tongue

MVH Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

1 353 Inlägg
10 december 2007
#13
alain skrev:
Är du verkligen tvingen att tanka 98? vad står det på din bok upplysningsida om oktan?, skillnad är inte så stor, med 95, motor kör inte så vass som med 98,
Jag tankar till min V12 95 oktan som är rekomanderad, varför skulle det inte gå med din bil?

anledningen till att dom rekomenderar 95 oktan är väl att det inte finns högre oktan i tyskland?
såg då inget högre än 95 när jag var där i somras, däremot så hade dom 91 93 och 95 oktanigt  istället ^^

There's no replacement for displacement

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
10 december 2007
#14
Batta skrev:
alain skrev:
Är du verkligen tvingen att tanka 98? vad står det på din bok upplysningsida om oktan?, skillnad är inte så stor, med 95, motor kör inte så vass som med 98,
Jag tankar till min V12 95 oktan som är rekomanderad, varför skulle det inte gå med din bil?

anledningen till att dom rekomenderar 95 oktan är väl att det inte finns högre oktan i tyskland?
såg då inget högre än 95 när jag var där i somras, däremot så hade dom 91 93 och 95 oktanigt  istället ^^

nu frågade han om han var köra på 98oktan inte 95, tror de har nått med den nya optimeringen i motorn att göra, när du börjar köra lite vassare med den så kan den lätt börja spika och att avgas kraven kan bli fel o den kan möjligt bli lite slöare,, men de är bara en gissning från min sida, men står de så i inst.boken så skulle jag skita i dessa ören i bensinprisets skillnad o köra den konstant på 98...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2007
#15
Jo man förstör hela motorns avgasrening, finns en del svenssons med snålkepsen på som gjort detta hehe..Det lite lustiga blir ju dock att FSI motorerna som skall spara bränsle, och pengar, istället kostar lika mycket/mer som de utan, lite weird satsning.
Senast redigerat av Mortalis (10 december 2007)


4 586 Inlägg
13 maj 2009
#16
Mortalis skrev:
Jo man förstör hela motorns avgasrening, finns en del svenssons med snålkepsen på som gjort detta hehe..Det lite lustiga blir ju dock att FSI motorerna som skall spara bränsle, och pengar, istället kostar lika mycket/mer som de utan, lite weird satsning.

Jag gjorde misstaget att köra på 95 oktan det slutade med att egr ventilen har gått sönder. 2100:- fattigare så det kostar lite

kan även katten ta skada av att köra på 95 istället för 98 ?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 maj 2009
#17
ni får det att låta som om det är världens sämsta insprutnings system.
du kan köra allt mella 95-101oktan utan större skillnad...avgasreningen blir inte fel och du bränner inte katten utan att din motor säger till att nått är fel...
man har flera lambda mätare och insugstemp/LMM/map och en eller flera knacksensorer...


2 911 Inlägg
13 maj 2009
#18
Enda jag kan tänka mig som möjlig anledning är att bilen inte längre klarar miljökraven för den klass den är tilldelad med 95 oktan, några motortekniska krångel uppstår nog inte.

Avstängd
1 557 Inlägg
13 maj 2009
#19
Hur gör dom i tyskland? Eller dom kanske har slutat sälja audi där tongue

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

2 911 Inlägg
13 maj 2009
#20
MrKerm skrev:
Hur gör dom i tyskland? Eller dom kanske har slutat sälja audi där tongue

Dom tankar super plus eller vpower (98 vs 100 oktan).

Frågade just en polare som bor i memmingen, där har dom detta nästan överallt.


Sök