2362
Sök

All Heder Till Gitarrenas Gud! Dimebag Darrel ( Pantera )

719 Inlägg
14 december 2007
Kul att folk inte kan ha eller låta andra ha egna åsikter om denne gitarrist.

Själv gillar ja gitarrister som är grymma på att inprovisera och skapa på scen.
Nu snackar vi inte bara massa snabbt pick. Utan skapa harmoniska o melodiösa melodier direkt på scen som passar me låten!

Då har vi ett musikaliskt geni.. som kan få mitt hår att resa sig.

R.i.P

live free, die young.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 december 2007
Children-Of-Bodom skrev:
Snacka gojja! Zakk är duktigt också!
Men tydligen så är ju DU bättre än zakk & dime så  roll

Musikaliskt duktig(t?) är han kanske, men det är ju bara halva kakan.

Jag är inte bättre än någon av dessa. Men å andra sidan, har jag någonsin hävdat det?
Spelar ingen roll hur duktig eller inte duktig jag eller du är. Det var ju inte det som debatten handlade om, utan om Dimebag som helt klart gjorde mycket bra musik.
Kan vi inte enas om det iaf?

Tekniskt duktig eller inte kan vi lämna utanför.
Och vill du prata musik, gitarrer eller vad som helst så pm:a mig smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 december 2007
han var bland de bästa, synd att han försvann sad

Jonas

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Snacka gojja! Zakk är duktigt också!
Men tydligen så är ju DU bättre än zakk & dime så  roll

Musikaliskt duktig(t?) är han kanske, men det är ju bara halva kakan.

Jag är inte bättre än någon av dessa. Men å andra sidan, har jag någonsin hävdat det?
Spelar ingen roll hur duktig eller inte duktig jag eller du är. Det var ju inte det som debatten handlade om, utan om Dimebag som helt klart gjorde mycket bra musik.
Kan vi inte enas om det iaf?

Tekniskt duktig eller inte kan vi lämna utanför.
Och vill du prata musik, gitarrer eller vad som helst så pm:a mig smile

Det är lungt!
Peace då ?

C H E V R O L E T <3

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 december 2007
Children-Of-Bodom skrev:
Det är lungt!
Peace då ?

Jäss smile

Nån som vet förresten, la Pantera ner efter Dimebags död eller fick dom en ersättare?
Har hur många skivor som helst hemma, men nu här på jobbet kommer jag pinsamt nog inte ihåg om dom släppte nån skiva utan Dimebag roll

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Det är lungt!
Peace då ?

Jäss smile

Nån som vet förresten, la Pantera ner efter Dimebags död eller fick dom en ersättare?
Har hur många skivor som helst hemma, men nu här på jobbet kommer jag pinsamt nog inte ihåg om dom släppte nån skiva utan Dimebag roll
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (14 december 2007)

C H E V R O L E T <3

Makaronborrare
993 Inlägg
14 december 2007
John87 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Det är lungt!
Peace då ?

Jäss smile

Nej det gjorde dom inte. Pantera var splittrade när Dimebag blev skjuten. Han spelade ju med sitt sidoprojekt Damageplan när han mördades. Kommer ihåg att Phil fick en del skit för att han kort innan mordet sa en del mindre valda ord om Dimebag och beskyllde han för splittringen av Pantera

409 Inlägg
14 december 2007
jag hade gjort nästan vad som helst för att få vara där.

http://www.youtube.com/watch?v=GyKQjDa4frk

r.i.p

2 271 Inlägg
14 december 2007
calibra1992 skrev:
John87 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Det är lungt!
Peace då ?

Jäss smile

Nej det gjorde dom inte. Pantera var splittrade när Dimebag blev skjuten. Han spelade ju med sitt sidoprojekt Damageplan när han mördades. Kommer ihåg att Phil fick en del skit för att han kort innan mordet sa en del mindre valda ord om Dimebag och beskyllde han för splittringen av Pantera

Phil hade tydligen sagt i Metalhammer/kerrang eller nåt att
-Dimbag deserves a beating!

Förövrigt va Dimebag (även om ni inte kan enas) en pionjär inom hantering av elgitarr.
Hade helt enkelt ett nytt sätt att spela vägt mot sina kollegor i branschen.
Det viktiga med honom va oavsett diskussionen om teknik, var att han va en jävel på att sätta rätt ton på rätt ställe. Hovet, Stockhom 1994! jävlar va bra.

//Tompa (musiker sedan 14 år) och min rigg är värd 4 ggr mer än min bil, vilket säger?
inte så mycket ändå med tanke på bilen.big_smilebig_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 december 2007
lingua skrev:

Förövrigt va Dimebag (även om ni inte kan enas) en pionjär inom hantering av elgitarr.
Det viktiga med honom va oavsett diskussionen om teknik, var att han va en jävel på att sätta rätt ton på rätt ställe. Hovet, Stockhom 1994! jävlar va bra.

//Tompa (musiker sedan 14 år) och min rigg är värd 4 ggr mer än min bil, vilket säger?

Du låter som en man gärna pratar lite musik med smile

Dimebag gjorde något nytt, ungefär som Van Halen och Yngwie (det absolut första då förstås, inte det han blev känd med).

Aldrig sett Dimebag eller Pantera live. De var nog lite före min tid om man säger så.
Har ändå alla skivor de släppt, förutom Dimebags solo-inspelningar.
"Cowboys from Hell" ger mig fortfarande rysningar. Ruggigt bra skriven låt big_smile

2 271 Inlägg
14 december 2007
John87 skrev:
lingua skrev:

Du låter som en man gärna pratar lite musik med smile

Dimebag gjorde något nytt, ungefär som Van Halen och Yngwie (det absolut första då förstås, inte det han blev känd med).

Aldrig sett Dimebag eller Pantera live. De var nog lite före min tid om man säger så.
Har ändå alla skivor de släppt, förutom Dimebags solo-inspelningar.
"Cowboys from Hell" ger mig fortfarande rysningar. Ruggigt bra skriven låt big_smile

Kul att höra!big_smile
Hann se dom 2 ggr i alla fall, på hovet -94 stog man med hakan i golvet som 15 åring!
Även om man hade sett Metallica ett par ggr innan så var det här nåt helt annat.
Klassiskt Panteravis så belös dom taket med "gröna" plantor via projektor i början av giget.big_smile
Andra gången ( tror det va 98-99) på solnahallen var det inte alls lika bra, Phil hade ingen röst kvar. Förmodligen av överdosering av sina "mediciner" mot sina ryggproblem.

Förmodligen för att det va dom platterna man började lyssna på, men ändå ligger "Cowboys from hell" och "Vulgar display of power" varmast om hjärtat med Vulgar i topp.
Ang hans spelstil helt klart, harmontoner + wammy-pedalen, mumma!
Dom ljusa tonerna känns i öronen live kan jag säga!
Förövrigt om du/ni inte visste det så har Vinnie Paul ( trummis ) börjat lira igen med ett band som heter "Hell Yeah" finns att ladda ner.
Inget Pantera men ändå.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 december 2007
lingua skrev:
Kul att höra!big_smile
Hann se dom 2 ggr i alla fall, på hovet -94 stog man med hakan i golvet som 15 åring!
Även om man hade sett Metallica ett par ggr innan så var det här nåt helt annat.
Klassiskt Panteravis så belös dom taket med "gröna" plantor via projektor i början av giget.big_smile
Andra gången ( tror det va 98-99) på solnahallen var det inte alls lika bra, Phil hade ingen röst kvar. Förmodligen av överdosering av sina "mediciner" mot sina ryggproblem.

Förmodligen för att det va dom platterna man började lyssna på, men ändå ligger "Cowboys from hell" och "Vulgar display of power" varmast om hjärtat med Vulgar i topp.
Ang hans spelstil helt klart, harmontoner + wammy-pedalen, mumma!
Dom ljusa tonerna känns i öronen live kan jag säga!
Förövrigt om du/ni inte visste det så har Vinnie Paul ( trummis ) börjat lira igen med ett band som heter "Hell Yeah" finns att ladda ner.
Inget Pantera men ändå.

Många band har jag hunnit med, så man är lite ledsen över att man missade Pantera.

Det är mycket harmonier och övertoner i hans låtar och solon. Ibland gick det lite överstyr, men å andra sidan så var han bland de första med att använda det så tekniken hade inte hunnit bli så stor då.
Undrar hur gitarrspelandet hade låtit idag utan Van Halen, Dimebag, Yngwie och de andra som utvecklat det som idag är en självklarhet smile

Har han fått en signatur-wammypedal så säger det en del om hans spelstil tongue
Testade den lite då jag gick i funderingar på att skaffa en själv, men nöjer mig med den som är inbyggd i effektpedalen jag har redan..

Sidledesförare
268 Inlägg
14 december 2007
John87 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
John87 skrev:
Han gjorde mycket bra men han var inte så duktig.

Synd dock..

Skojjar du eller???
Eller är du en sånn som egentligen varken kan spela eller vet nått om gitarr!! Dimebag var EXTREMT duktig

Njae, jag har bara spelat gitarr i sådär 6 år och äger gitarrer som sammanlagt är värda ungefär som min bil, men du kan kalla mig nybörjare om du vill smile

Jag vet flera som teknikmässigt slår Dimebag. Visst gjorde han mycket bra musik men tekniskt sett är han ingen gud direkt.

Min favoritgitarrist är bättre än din

Man vet aldrig, före man vet

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 december 2007
Wezzli skrev:
Min favoritgitarrist är bättre än din

Och min pappa bygger bättre sandslott än din.

2 201 Inlägg
14 december 2007
ja, det var synd.
en otroligt duktigt gitarrist spm som slår många fingrarna när det gäller gitarrspelande.
inga påhopp nu, men här är nog ingen här inne som kommer i närheten av honom.
bara för man har 10 gitarrer o utrusting som är värt ett antal tusen säger inget om hur duktigt man är. man kan ha en gitarr o en liten förstärkare, o vara jätteduktig.

favoritplattan är som många säger, cowboys from hell

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 december 2007
hmm vem var han? roll

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 december 2007
Team-Adolfsson skrev:
hmm vem var han? roll

Gitarristen i Pantera.

Om du nu inte var ironisk då tongue
Senast redigerat av John87 (14 december 2007)

Makaronborrare
993 Inlägg
14 december 2007
Pantera var förövrigt bandet som fick mig att upptäcka metal musiken på riktigt. Visst var man uppvuxen med Black Sabbath, Deep Purple och Led Zeppelin men den lite hårdare musiken började jag fastna för när jag såg Panteras musikvideo i låten Im broken från skivan Far beyond driven som kom 1994. Då var man bara 11år gammal smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 december 2007
John87 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
hmm vem var han? roll

Gitarristen i Pantera.

Om du nu inte var ironisk då tongue

nop var inte ironisk
aldrig hört talas om det bandet heller tongue

Sök