2664
Sök

Volvo V70 R AWD vs Volvo S80 T6 vad skulle ni välja..?

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Happs, man börjar ju tänka frammåt och det känns som om det är dags (inte på en gång kanske men) att byta bil. Även om jag kommer att tjuta som en gris när jag säljer den jag har...

Och då har jag gått och nästan bestämt redan att jag vill ha en V70 R AWD (äldsta modellen). Och den skulle ju då helst vara laserblå men dem är dyra (enligt mig) och gjordes bara i 333 ex enligt en tråd här på g.org. Då kan man ju förstå att dem kostar lite.

Efter laserblå kommer den i saffran, lite billigare. Så det är väl någon av dem två jag vill ha.
250 hk med AWD.

Men i veckan satt jag och kikade lite på nätet och Volvo S80 T6 är ju rätt fina också...

272 hk men väger väl betydligt mera än en V70 (?).
Tiptronic ska man väl ha då kan jag tänka. (Vet inte om alla modeller har det?).
Och det är ju roligt med tiptronic kan jag tro smile.

S80 är ju ett riktigt monster i storlek.

Nu går jag runt och funderar. Vilken ska man köpa..?

Det enda som är lockande med V70 egentligen det är att den är laserblå och är AWD. Och har en stor skuff (tänkte bygga snyggt ljud i min nästa bil).

Men man kan väl intre köpa en bil bara för att den har en snygg färg?

Och egentligen är den flr dyr för mig =P.

Så många frågor och tankar...

Kan någon ge mig tips, för och nackdelar med dessa bilar.

Tack på förhand

/Petra

I do it my way

120 Inlägg
12 december 2007
Alltså det är min uppfattning om att det är verkligen 2 olika bilar du tittar på.
Dels är det ju en kombi och dels är det en sedanmodell, man kan ju alltid titta efter vad behovet ligger i form av val av bil.
Ljud kan man ju bygga i båda bilarna...
Själv hade jag nog valt V70 på grund av att det är en mer praktisk bil generellt och att den är så mycket snyggare.
Vidare är nog prestandand väldigt snarlik även om S80 har mer kusar under huven, kan tänka mig att den väger lite mer också.

Henrik "Orientexpressen" Svensson

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
12 december 2007
Hade valt V70R alla dagar i veckan jag..
För det första så är S80:n grymt mkt större känns det som, V70 känns mer komplett som bil, du kan använda den till mkt mkt mer saker och får plats med både ica-kassar och ett brutalt ljudsystem där bak..

Sen att den är tio gånger snyggare gör inte saken värre...

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 december 2007
S80 T6 finns bara med automatlåda.
Vet att du gillar automat, men du frågade ju så då får man svara tongue

Fyrhjulsdriften på första generationens V70 är inget att hänga i granen. Fungerar bättre jämfört med framhjulsdrift, men jämfört med andra fyrhjulsdrivna bilar så är den inge bra.
Förbättrades till nästa generationens modell.

S80 T6 är har otroligt underdimensionerade slitagedelar vilket gör den ganska dyr.
Dessutom är en stor rak sexa med dubbelturbos ganska törstig wink

V70R går att köra relativt billigt.

Vill du ha plats så ta kombin, vill du ha en lite ovanligare bil att trimma/styla så kör på S80'n.

Mina två ören såhär direkt smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 december 2007
Känner en som haft en S80 T6, han tyckte den var så slö så han återgick till en chiptrimmad SAAB 9-5 Aero...så den e uppenbarligen inte speciellt sportig.

bäst
319 Inlägg
12 december 2007
jag skulle valt en v70 r men utan awd! viskokopplingarna suger verkligen på dom!

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
12 december 2007
V70 i alla lägen.

Vilket jävla drag :)

375 Inlägg
12 december 2007
V70 utan tvekan! mycket snyggare bil än S80

3 121 Inlägg
12 december 2007
Jag har en S80 T6 som vinterbil.
Jag har nog lite skeva referensramar när det gäller hästkrafter och hanterbarhet i kurvor, då de flesta andra bilar jag jämför med är mer sportiga än komfortabla.

S80n går jämt och fint. Trevlig att glida med, komforten är inte i paritet med en S-klass men fullt okej. Jämfört med V70R är den mycket modernare i utrustning och teknik.
S80n är INTE kvick när det svänger ordentligt men den är fullt körbar i kruvor och rondeller till skillnad från pappas V70 med standardchassie. Så lite hårdare och lägre än en standard Volvo är den.
Den går hyffsat rakt fram, ingen raket, men för biltypen har den tillräckligt med pulver.

Vill du ha en hyffsat modern (men kanske inte supersnygg) bil som går bra rakt fram är S80 ett alternativ. V70R är ett bättre utgångsobjekt om man vill trimma, pga hållbarhet och värmeutveckling.

2 924 Inlägg
12 december 2007
V70R såklart...eller S70R ...men aldrig med AWD för det är bara en dålig affär eftersom det AWD-systemet är skit...

~ Life is short, have FUN! ~

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
John87 skrev:
S80 T6 finns bara med automatlåda.
Vet att du gillar automat, men du frågade ju så då får man svara tongue

Fyrhjulsdriften på första generationens V70 är inget att hänga i granen. Fungerar bättre jämfört med framhjulsdrift, men jämfört med andra fyrhjulsdrivna bilar så är den inge bra.
Förbättrades till nästa generationens modell.

S80 T6 är har otroligt underdimensionerade slitagedelar vilket gör den ganska dyr.
Dessutom är en stor rak sexa med dubbelturbos ganska törstig wink

V70R går att köra relativt billigt.

Vill du ha plats så ta kombin, vill du ha en lite ovanligare bil att trimma/styla så kör på S80'n.

Mina två ören såhär direkt smile

Ja, men tiptronic är väl att man kan välja man eller aut?
Och är inte V70 R AWD också bara automat..?

Ja, jag gillar automat smile

Ja, jag läste att en s80 sörplade i sig 1,6 liter i stadskörning och jag tror det var 1,2 liter ca vid långkörning eller vad man ska säga.

Det är ju det att det är inget tvång att ha kombi men det gör inget liksom =P Det spelar inte så stor roll, men tänkte ju köpa en V70 för att bygga ljud men det kan man ju göra i en S80 också fast man får väl inte samma ljud då.

Vet att s80 går från 0-100km/h på 7,4 sek någon som vet vad en V70 R AWD kör det på..?

"underdimensionerade slitagedelar vilket gör den ganska dyr."

Fattar inte vad du menar med det... Menar du att saker går sönder och man måste byta det och på det viset blir det dyrt..?

Och det är ju så också att alla säger att AWD är skit, och det är den jag vill åt och då är det ju ingen vits med alls. Och då lutar det åt s80.

Vet även att man kan chippa s80 till 340 hk och det är ju väldigt intressant ;P

Tack för alla svar, det är fan inte lätt. Tur att det inte är dags än =P.

I do it my way

DFFL
9 020 Inlägg
12 december 2007
S80 är precis som min bil en bil som inte har något syfte.
Usel som familjebil, värdelös som sportbil.
Den bara finns...

Därför hade jag valt en V70R.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Rent A Retard !
674 Inlägg
12 december 2007
ang autlådan så finns båda modellerna med triptronic smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Daaze skrev:

Vad skoj, trodde att det bara var s80 som hade det. Eller ja, inte bara den men inte att v70 hade det.

Då blir det ännu ett plus hos v70. smile

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Den bara finns...

Jaha. Men ändå så har du den bil du har. Varför då?

Det måste ju finnas någon anledning till att du valt den du har..?

Gillar du den på något sätt eller är det bara skit? =P

I do it my way

DFFL
9 020 Inlägg
12 december 2007
BadGirl_854T5 skrev:
FireTraXX skrev:
Den bara finns...

Jaha. Men ändå så har du den bil du har. Varför då?

Det måste ju finnas någon anledning till att du valt den du har..?

Gillar du den på något sätt eller är det bara skit? =P

För att pappa kom hem med den och tyckte att den var bra för mig.
Ska bara lämna in den för lackrekond och städning sen ska den bort.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

424 Inlägg
12 december 2007
BadGirl_854T5 skrev:
Daaze skrev:

Vad skoj, trodde att det bara var s80 som hade det. Eller ja, inte bara den men inte att v70 hade det.

Gamla V70 R går inte att få med GearTronic. Bara nyaste modellen....

Rent A Retard !
674 Inlägg
12 december 2007
C70 skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
Daaze skrev:

Gamla V70 R går inte att få med GearTronic. Bara nyaste modellen....

okejj tongue trodde vi snackade nya modellem, sorry my bad tongue

helt ärligt så läste jag inte topic inlägget tonguelol

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
12 december 2007
Inte lätt men en S80 T6 är juh en gubbracer kan man säga visst 272 hk men 272 häst då skall det flytta på sig mer en vad det gör. jag åker ifrån T6an med min Audi  tex.

sen beror det på hur långt volvon har gått närmar den sig 19-20000 mil skjall du börja fundera på om  V-låsan e renoverad för dom har en förmånga att pajja för att dom helt enkelt inte håller... men viist dom e bekväma som attans  o dom känns inte så stora astt köa även fast dome  långa o breda tycker ja då men smaken e juh som röva smile

V70R e juh mer praktisk rymmlig  mindre maskin  EN turbo att hålla koll på smile
EN cylinder mindre att serva smile

men jag vet inte så mycket om dom men en V70 R hade jag nog tagit om du skall ge dig på en beg med lite mil på mätarn som sagt S80in  börjar juh låta konstigt rutn 20000 om det vill sig illa

inte billigt o renovera kan ja lova...

Mvh// Okim // Jocke

684 Inlägg
12 december 2007
Vad dom menar med att s80 t6 är underdimisonerad i framvagnen är helt enketl att komponenterna är för små för dom påfrestningarna som framkallas med den motorn och framhjulsdrift. Såsom styrleder och bussningar är byten som visst förekommer ofta på en T6:a, och motorn isig är ju väldigt kompakt och man kommer inte åt någonstans. Bättre satsa på en singleturbo då,

Samt vill du ha s80 men endå vill ha laserblå så finns ju det! S80 limited edition Laserblå tillverkad i 500 ex alla numrerade, 2,4t Turbo och 200hk med trimmöjligheter, finns både som automat och manuell satsa på en sån och få det bästa ur två världar då.
En bil som är snygg och som även jag skulle kunna tänka mig wink
Hoppas det hjälpet lite.
Senast redigerat av villon (12 december 2007)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Sök