3617
Sök

Tempmätaren "rörde sig" på Octavia 1,6

96 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Idag när jag körde så rörde sig tempmätaren underligt.

Den gick upp till "normaltemp" 90' (?). men när jag körde vidare kröp den ner en bit,
max 5mm. 

När jag kom ner i garaget lät jag den gå på tomgång ngn minut, tempen kröp upp till "normaltemp" ganska snabbt för att verka stanna där.

Vad kan det vara? Tillfällig svacka, tempgivare, termostat...

Tidigare har tempen, oavsett utetemp, alltid varit konstant.

Bil: Skoda Octavia 1,6 -1999

3 235 Inlägg
12 december 2007
Verkar vara defekt termostat, då kan temperaturen sjunka ganska snabbt.
Känn med handen om kylaren är varm innan motorn når arbetspempen, för då är det termostaten.

Administratör
2 980 Inlägg
12 december 2007
Kan vara termostaten men det vanligaste är en tempgivare som brukar gå sönder.

En kopp av den svarta såsen...

96 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Tog bilen på en testvända roll á någon mil, efter att bilen stått någon timme i garaget.

Tempen steg till normal i "vanlig" takt och stannade där, på millimetern som den brukar.

Tilläggas bör att bilen stått ute under dagen, något den aldrig gör annars.
Kollade oxå kylvätskenivån som var lite låg, men en bit från "min". Fin färg på kylvätsk.
o inga vita avgaser.

Hoppas på tillfällig hicka... cool

Edit: Vad kan tempgivare resp. termostat kosta att byta (på verkstad)?
Senast redigerat av sonab (12 december 2007)

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 december 2007
då är det termostaten för min kärra beter sig lika men jag ska nog byta tempgivaren också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 december 2007
Men hur lång id tar de innan tempen kom upp igen, första gången för varje varmkörning så brukar tempen sjunka ner när termosaten öppnat och kylvätketempen är noll eller tillochmed minus. Brukar ta en 30 sec så är den uppe igen.

Beror på vilken bil du har, vissa rör sig lite för varje grad tempen ändras medans andra (iaf dyrare vw och audi) så rör den sig upp till normal, sen "tar det 20 grader" tills den stiger/sjunker så t.ex tar det nästan 10 min från det att tempmätaren går till normal tills fläkten startar (3000 varv obelastad)...

31 Inlägg
12 december 2007
är det inte så att om termostaten är på väg att ge sig så skall den väl bli varmare och inte kallare, jag har aldrig vart med om ngt sånt att den blir kallare iallafall? Jag hade kollat givaren!

"Du den gule datsun där ute är den din eller?"

945 Inlägg
12 december 2007
jag tror nog som några andra här i tråden på temp givaren, e inte helt ovanligt på octavia att den ryker, vet flera som har haft d problemet, bla jag själv smile

blinka blått om du vill rejsa!

246 Inlägg
12 december 2007
Byt tempgivare..
Den leker med dig..
En ny ger respekt åt dig..

96 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Men hur lång id tar de innan tempen kom upp igen, första gången för varje varmkörning så brukar tempen sjunka ner när termosaten öppnat och kylvätketempen är noll eller tillochmed minus. Brukar ta en 30 sec så är den uppe igen.

Tempmätaren rörde sig strax efter start, den hade precis nått upp till normaltemp, då den
sjönk. (Jag skulle bara en kort bit, men körde ett xtra varv för att inte parkera bilen
"ljummen" i garaget) Kan det ha varit så att det var termostaten som öppnade?
Det har inte inträffat förut.
När jag stod på tomgång kröp den upp tog kanske 30 sek.
När jag körde kröp den så sakterliga ner till "klockan 10ca"

bumpe skrev:
Beror på vilken bil du har, vissa rör sig lite för varje grad tempen ändras medans andra (iaf dyrare vw och audi) så rör den sig upp till normal, sen "tar det 20 grader" tills den stiger/sjunker så t.ex tar det nästan 10 min från det att tempmätaren går till normal tills fläkten startar (3000 varv obelastad)...

Körde bilen idag med. Tempen gick upp till normal och stannade där, på mm.
Kanske på väg att ge upp men funkar just nu iaf.

Vad kan det kosta att rep. (på verkstad)? ex. tempgivar / termostat?
Senast redigerat av sonab (13 december 2007)

Sök