2977
Sök

Avgassystem i aluminium?

3 235 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#1
Hej,

undrar om någon vet ifall avgassystem i aluminium kommer att hålla i längden?

Det är inte snack om en muskelbil, en 1,4 bensinare.

Det är väl bara att dra till en rörläggningsfirma, så kan de lätt och snabbt böja ett rör. Man slipper väl att tänka på rost, men undrar om aluminium tål sådana temperaturer?


Smålänning
7 883 Inlägg
13 december 2007
#2
Halvsats kan hålla (Bakre del), för där har temperaturen gått ner. Men till kat, eller precis efter så håller inte aluminium.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 710 Inlägg
13 december 2007
#3
engolf skrev:
Hej,

undrar om någon vet ifall avgassystem i aluminium kommer att hålla i längden?

Nej.
Hållfastigheten hos aluminium försämras drastiskt redan vid ~300°.
Däremot är det vanligt med vanliga stålrör som är belagda med aluminium som ett rostskydd.

MVH Jonas
..............

3 235 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#4
Jag tänkte väl det.

Såg ett program på TV där de monterade ett system i alu på en muskelbil. Men det kanske var en utställningsbil, vet ej...

Men vad händer med aluminiumet då, smälter det, eller bara smulas sönder?

För aluminium börjar väl smälta vid ganska så höga temperaturer?

Jag får väl kanske bara provmontera en liten bit direkt efter katten och se hur länge den klarar sig...


Gammelbilsnörd
450 Inlägg
13 december 2007
#5
Varför tar du inte rostfritt ist? håller bra mycket bättre o vill du putsa går ju det fint med, är du säker på att det var alu o inte rostfritt som de hade på muskelbilen?


12 086 Inlägg
13 december 2007
#6
Aluminum smälter vid 600 grader, det är den temperaturen en katalysator vanligtvis jobbar i. Så det är ingen bra ide.

3 235 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#7
Japp, är helt säker på att det var aluminium...Hela bilen var byggd i alu, ramen, karossen, motorn osv.

Få se hur långt detta projekt kommer:)


3 235 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#8
Jag har redan avgas i rostfritt, men man har ju alltid en tanke om att spara några kilon i bakhuvudet.


Smålänning
7 883 Inlägg
13 december 2007
#9
v8rickard skrev:
Varför tar du inte rostfritt ist? håller bra mycket bättre o vill du putsa går ju det fint med, är du säker på att det var alu o inte rostfritt som de hade på muskelbilen?

Rostfritt stål håller inte heller.
Dom brukar använda galvat eller varmförzinkat.

Kromet i det rostfria brinner upp och då rostar det värre än gammal japanplåt tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
13 december 2007
#10
Que...

Vad har du tullat på nu....tongue

Krom har en smältpunkt på 1907 grader celcius.

Rostfritt stål funkar alldeles utmärkt. Bla till ventiler och avgassystem etc. (Dock får man hålla isär austenitiskt och martensitiskt rostfritt så att man får avgassystem som inte blir för spröda.)

/Göran

P.S Kolla bl a på Ferrita´s hemsida "
I rör och ljuddämpareplåt används rostfritt 18/8 stål (AISI 304, SIS 2333)."



twin_cam skrev:
Rostfritt stål håller inte heller.
Dom brukar använda galvat eller varmförzinkat.

Kromet i det rostfria brinner upp och då rostar det värre än gammal japanplåt tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
14 december 2007
#11
ja så jäkla värdelöst tycker jag inte rostfritt kan vara..tongue Det används ju mycket i extrema miljöer bla. kärnkrafverk mm, där lär materialet då i vissa fall utsättas för mycket värme... " min teori" 

ett problem man däremot hör med rostfritt är att det spricker för att det är så hårt, hårdheten gör materialet oxå ganska svårbearbetet men skall vara fint att svetsa i... Nackdel: dyrt, tungt, o kan spricka. Fördel: Snyggt o fräscht big_smile


3 235 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#12
Tungt, ja ..!
Avgasskiten väger ju säkert över 10 kilo...


Smålänning
7 883 Inlägg
14 december 2007
#13
Sharky skrev:
Que...

Vad har du tullat på nu....tongue

Krom har en smältpunkt på 1907 grader celcius.

Rostfritt stål funkar alldeles utmärkt. Bla till ventiler och avgassystem etc. (Dock får man hålla isär austenitiskt och martensitiskt rostfritt så att man får avgassystem som inte blir för spröda.)

/Göran

P.S Kolla bl a på Ferrita´s hemsida "
I rör och ljuddämpareplåt används rostfritt 18/8 stål (AISI 304, SIS 2333)."



twin_cam skrev:
Rostfritt stål håller inte heller.
Dom brukar använda galvat eller varmförzinkat.

Kromet i det rostfria brinner upp och då rostar det värre än gammal japanplåt tongue


Spröda va det nog jag tänkte på smile Farsan sa det när jag undrade om han kude fixa rostfria rör till mig. Han sa att rostfritt inte håller för temperaturen, och han har jobbat med det i 20 år smile Var nog som sagt spröda jag tänkte på tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
14 december 2007
#14
Det håller skitbra för temperaturen. Välj rätt typ så slipper man få problem med att det blir sprött.

/Göran

Och min svärfar har byggt sodapannor sedan början på 60-talet.

twin_cam skrev:
Spröda va det nog jag tänkte på smile Farsan sa det när jag undrade om han kude fixa rostfria rör till mig. Han sa att rostfritt inte håller för temperaturen, och han har jobbat med det i 20 år smile Var nog som sagt spröda jag tänkte på tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
14 december 2007
#15
Smärre korrigeringar:

1) Kromet i RF brinner inte. Sprödheten uppstår då kornen växer. I ett galvat material kan däremot zinklagret "brinna upp" dvs oxidera vid hög temp. Se själva på galvade rör till skorstenar

2) Ren aluminium smälter vid 660 grader C, legeringar kan dock ha både mkt högre och mkt lägre smältpunkt. Volvo utvecklade en aluminiumlegering som kunde användas i bromsskivor. Här är problemet att karbidfasen växer över 350 grader C. Genom rätt blandning och värmebehandling kan man dock få ett material som klarar ca 450 grader under längre tid.

3) Största problemet med aluminum blir erosionskorrosion.

Min morfar var lastbilschaufför men min chef är professor i metalliska material på Chalmers. Dock ska det tilläggas att jag själv mest sysslar med plaster så jag reserverar mig för eventuella fel.

För övrigt: "Sharky for president!"

Varför? För att det går...

118 Inlägg
15 december 2007
#16
Att rostfritt ska vara så sprött anser jag vara skitsnack. Jobbar som industrirörmontör och har fått höra från dom flesta gamla rävar att mina rostfria grenrör inte ska hålla. Alla byggda i 2343 el. 2333 austenitiskt rostfritt. Inget som spruckit än, trots 900 grader avgastemp och 15kg turbo utan stagning.

Men åter till originalfrågan i tråden. Jag och en kompis byggde ett catback i alu för en massa år sen bara för skojs skull. Det sprack rätt omgående framme vid katalysatorn, så den biten byttes ut. Men bakre delen håller än idag vad jag vet.

Sensmoral: Lyssna aldrig på en teoretiker. Alla kan läsa ett materialblad och rapa upp egenskaper hos ett materal, men egna erfarenheter är alltid mer värda.

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

99 Inlägg
15 december 2007
#18
engolf skrev:
Japp, är helt säker på att det var aluminium...Hela bilen var byggd i alu, ramen, karossen, motorn osv.

Få se hur långt detta projekt kommer:)

Discovery? cool
American Hotrod? wink

Eller tvärtom!

Meister
6 763 Inlägg
15 december 2007
#19
Jollejas skrev:
engolf skrev:
Japp, är helt säker på att det var aluminium...Hela bilen var byggd i alu, ramen, karossen, motorn osv.

Få se hur långt detta projekt kommer:)

Discovery? cool
American Hotrod? wink

Alumitub? big_smile


3 235 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#20
Nej, det var inte det episoden jag tänkte på, men den har jag också sett.
Det var en riktig muskelbil, och på den monterade de ett system i alu.
Dock vet jag inte helt säkert om HELA röret var i alu, eller bara den bakre.

Men jag tror att den bakre delen i alu på en 1,4 liters motor kommer att hålla. Då gäller det bara att satsa på lite bredare rör än original, så att värmen kommer lättare ut, och att tjockleken på rören inte ska vara för fattig.

Men jag återkommer med mer detaljer om projektet:)



Sök