4605
Sök

Polo -98 aut. Ingen tomgång

6 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Tjenare

Jag har nyss köpt en polo -98 för näst intill inget alls xD
Bilen verkar sakna tomgång som det är nu, Man måste ge lite stödgas för att motorn inte skall dö! Växlingen kan ske ojämt ibland då den nästan drar ut lite på växlarna, Påminner lite om när lamellerna strök med på min scorpio, Men skillnaden är att det bara sker slumpvis och ganska sällan.

Min tanke är att lämna in bilen på reparation då andrahandsvärdet verkar vara helt okej på polos.  Vad tror ni kan vara fel, Något jag kan lösa på egen hand eller krävs det en folkvagnsverkstad ?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 december 2007
Jag kan inte mycket om bilar osv men jag har iaf ofta hört att tomgången kan man ställa in själv, hur vet jag inte och om det stämmer vet jag inte heller.

3 235 Inlägg
15 december 2007
Det kan ju vara lmm som tackat för sig...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 december 2007
HÄJ DANNI POJKEN    cool

C H E V R O L E T <3

6 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
okej, Alla jag pratat med har nämt LMM, Så nu lyder min fråga:
Var sitter LMM på en polo?  Tänkte köra lite natt meck xD

poess  & tack för all hjälp jag får !

510 Inlägg
15 december 2007
natsuki skrev:
okej, Alla jag pratat med har nämt LMM, Så nu lyder min fråga:
Var sitter LMM på en polo?  Tänkte köra lite natt meck xD

poess  & tack för all hjälp jag får !

Luftburk-rör-lmm-rör-insug .. Tror att din är byggd så .. Sitter iaf efter luftburken .. En kontakt som går in i den .. Vanligtvis med två slangklämmor, en på vardera sida ..

Mvh Johan

Administratör
2 978 Inlägg
15 december 2007
Finns ingen lmm på polo 1.6.... jag tror snarare att det är gasspjället eller liknande som strular.

En kopp av den svarta såsen...

3 235 Inlägg
15 december 2007
Det bör finna  lmm på den, titta under luftburken, skall sitta där tror jag...

6 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Tjena

Okej kan förklara varför jag o kompisen inte hittade lmm big_smile
Så vad finns det att göra ang. gasspjället  ? Finns det något jag kan göra för att se om det verkligen är gasspjället eller om bilen skall skickas på skrot xD

Edit:  Okej jag skruvar loss lite stuff nu xD
Får se vad jag hittar!
Senast redigerat av natsuki (15 december 2007)

5 042 Inlägg
16 december 2007
Verkar inte som du får ett vettigt svar här Danne wink Vissa säger att det inte finns nån o vissa säger det ena o det andra.
Hittade du en Lmm danne??
Den sitter på röret till luftburken strax innan burken , Det går 1 kontakt till den ( Om du nu har en )

Till er andra. Har Polo en tomgångsstabilisator? ? ?

C H E V R O L E T <3

3 235 Inlägg
16 december 2007
Menar du tomgångsmotor?

Det bör ju den ha....
Annars kommer varvtalet på tomgång åka upp och ner när man tex slår på/av  belysningen eller ACn...

Administratör
2 978 Inlägg
16 december 2007
För det första måste man veta vilken motor vi pratar om och allra hellst då vilket motor nr... Är det en 1.6a heter den vanligast AEE osv sånt är viktigt att veta för att kunna hjälpa till. Och nej jag har inte för mig att det sitter nån tomgångsmotor på den motorn jag tänker på. Gassjpjället har en potentiometer som berättar vilket lägge spjället befinner sig i och när spjället är stängt finns det luftkanaler som går förbi spjället för att på så sätt hålla tomgång. Om potentiometern är sönder eller smuts förhindrar spjället att stängas helt kan detta lura systemet och på så sätt försvinner tomgången, givetvis sitter jag bara o spekulerar då jag på jobbet har tillgång till vags datorer och liknande reparationshandböcker för att kolla hur systemet är uppbyggt exakt med rätt motornr

En kopp av den svarta såsen...

5 042 Inlägg
16 december 2007
Goffen skrev:
För det första måste man veta vilken motor vi pratar om och allra hellst då vilket motor nr... Är det en 1.6a heter den vanligast AEE osv sånt är viktigt att veta för att kunna hjälpa till. Och nej jag har inte för mig att det sitter nån tomgångsmotor på den motorn jag tänker på. Gassjpjället har en potentiometer som berättar vilket lägge spjället befinner sig i och när spjället är stängt finns det luftkanaler som går förbi spjället för att på så sätt hålla tomgång. Om potentiometern är sönder eller smuts förhindrar spjället att stängas helt kan detta lura systemet och på så sätt försvinner tomgången, givetvis sitter jag bara o spekulerar då jag på jobbet har tillgång till vags datorer och liknande reparationshandböcker för att kolla hur systemet är uppbyggt exakt med rätt motornr

1.6 Liters snackar vi om här ja smile
Då stämde mina aningar ang att det inte finns en tomgångsmotor på den då i alla fall.
Men ang den potentiometern om den är kass går det att byta ut endast den eller är det nytt gasspjäll som gäller?

C H E V R O L E T <3

6 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Okej jag råkade dricka en o annan öl så det blev att jag skruvade upp korkar istället !
Nu har jag kollat på den iaf.

Polo (III) 1.6i 6N1
Motorkod AEE
Motorvolym: 1598CC
75 söta ponnyhstar xD

Goffen, Räcker denna info eller skall jag hoppa ner i motorn och leta serienummer o grejer ?
Ibland om man kör bilen riktigt varm så har den lite tomgång märkte jag,  Den lyckas precis hålla sig igång på egen maskin när den har kört cirkus 4 mil på motorväg vid sommar.

PS: Karii, Klart att det inte är så lätt för grabbarna att lista ut vad felet kan vara nära jag kommer med på tok för lite info.

5 042 Inlägg
16 december 2007
natsuki skrev:
Okej jag råkade dricka en o annan öl så det blev att jag skruvade upp korkar istället !
Nu har jag kollat på den iaf.

Polo (III) 1.6i 6N1
Motorkod AEE
Motorvolym: 1598CC
75 söta ponnyhstar xD

Goffen, Räcker denna info eller skall jag hoppa ner i motorn och leta serienummer o grejer ?
Ibland om man kör bilen riktigt varm så har den lite tomgång märkte jag,  Den lyckas precis hålla sig igång på egen maskin när den har kört cirkus 4 mil på motorväg vid sommar.

PS: Karii, Klart att det inte är så lätt för grabbarna att lista ut vad felet kan vara nära jag kommer med på tok för lite info.

Mohahha   big_smile

Godmorgon fyllo wink

C H E V R O L E T <3

Brandman
51 Inlägg
27 december 2007
engolf skrev:
Menar du tomgångsmotor?

Det bör ju den ha....
Annars kommer varvtalet på tomgång åka upp och ner när man tex slår på/av  belysningen eller ACn...

Någon som vet om Polo GTI 6N 1.4 (AFH motorn) har tomgångsventil?

Mitt problem är ostabil tomgång och jag märker skillnad på varvtalet om man slår av och på t.ex bakrutevärmaren, precis som du beskriver!

Brandman
51 Inlägg
23 januari 2008
Fick du någon ordning på det?

Sök