Phaetoon skrev:
Bortsett från utseendemässiga detaljer (design) och säkerhetsutveckling,
vad gör en bil modern?
Jag har funderingar på att modernisera en äldre bil (inte PV:n för er som undrar).
I princip skulle projektet gå ut på att få till en bil som ser gammal ut på in och utsidan, men som inte saknar speciellt mycket av dagens moderniteter.
Men nu börjar jag få idétorka. Vad gör en bil modern egentligen?
Den ökade säkerheten är inte något jag är intresserad av. Airbag är ju annars något av det första jag tänkte på. Sen så är det ju förstärkningar hit och ditt. Deformationszoner.
Men det är jag som sagt inte speciellt intresserad av.
På min korta lista står för närvarande Xenon-konvertering med automatisk nivåreglering och högtryckssprutor till lyktorna. AC eller motsvarande är också ett krav. En bra ljudanläggning ska också in. Ljuddämpning av hela bilen ligger också med i planeringen.
Sen led-lampor för att få ner strömförbrukningen. Självklart ska motorn bytas ut till något mer modernt också. Kanske en enkel farthållare till det också? Men vad mer?
GPS och regnsensor känns bara onödigt.
Behöver hjälp att komma på bra idéer. Styling-idéer är också välkomna, även om jag har ett ganska så stort hum om hur jag vill att bilen ska se ut.
Projektet (som för närvarande bara finns i mina tankar) kommer med största sannolikhet vara en sänkt 2-dörrars Volvo Amazon med en etanolkonverterad B230FT motor.