3253
Sök

Bygga ner downpipen från 4" till 2.5"

Diktator
433 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag har 2.5" avgassystem på bilen men har precis köpt mig en lastbilsturbo med 4" ut. Har hittat stegrör som går från 4" till 3" och från 3" till 2.5" Tror ni att det blir skapligt flöde i det? eller ska jag satsa på ett 3" system istället kanske?
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
16 december 2007
#2
3" är ingen nackdel.
De skulle ja kört på.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
16 december 2007
#3
3" låter inte som någon dum idé. dock kan du ju köra med 2.5" efter kat (om du har någon) för där är ju inte avgastrycket lika stort. men 3" en bit efter downpipen är nog ingen dum idé som sagt

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

1 059 Inlägg
16 december 2007
#4
eller skaffa en riktig turbo så slipper du har lagg o ett 4 tums system.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

79 Inlägg
16 december 2007
#5
Rena dumheter att påstå att en lastbilsturbo inte är en riktigt turbo.

Kör fyrtum så långt du kan sen gå ner till 3tum.

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Jonnymoberg
17 december 2007
#6
ju mindre motstånd du har desto bättre... har läst att 4" räcker upp till 1000hk och 2" räcker till 150hk så vist gör det skillnad på vilken storlek du använder...

4"downpipe och 3" i bak skulle jag sattsa på...

Diktator
433 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#7
Ska bygga med 4" ner till första ljuddämparen som sitter precis innan bakaxeln och där gå ner till 2.5" hela vägen bak, Vad tror ni om det?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 december 2007
#8
Micke754 skrev:
Ska bygga med 4" ner till första ljuddämparen som sitter precis innan bakaxeln och där gå ner till 2.5" hela vägen bak, Vad tror ni om det?

varför gå ner till 2,5 tum varför inte 3 ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

510 Inlägg
20 december 2007
#9
turboforssen skrev:
Micke754 skrev:
Ska bygga med 4" ner till första ljuddämparen som sitter precis innan bakaxeln och där gå ner till 2.5" hela vägen bak, Vad tror ni om det?

varför gå ner till 2,5 tum varför inte 3 ?

3" kanske blir lite tajt över bakaxlen? Eller är där så gott om plats att ett 3" får plats? Mvh Johan


med lem
1 925 Inlägg
20 december 2007
#10
jag säger detsamma ! kör på 4" så långt det går o sista biten med 3" ,, INTE mindre iaf

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Diktator
433 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#11
Det går att ha 3" över bakaxeln också, men ska jga byta till 3" så måste jag skaffa nya ljuddämpare också. (remus dämpare = dyra) tror ni inte att det är tillräckligt flöde med att ha 4" till precis innan bakaxel och köra 2,5" därifrån?
Mvh

Varför köra sakta när man kan köra fort?

666 Inlägg
20 december 2007
#12
Ska du bara byta turbo eller du ska plocka ut enorma mängder hp ur lastbilsturbon? ska du inte plocka ut nårra större mängder så räcker det gott och väl med 2,5" sista biten, avgaserna har blirvit en heldel kallare vid det laget, kall gas tar som sagt mindreplats

//Silver


10 287 Inlägg
20 december 2007
#13
Jösses. Vad skall du få igång ett sådant aggregat med?

Här ser du när vi bygger på liknande aggregat i garaget (Jompa sitter och svetsar):

http://www.christellracing.se/?p=3&kat=1

Du behöver volymflöde för att sparka igång sådana as. Körbarhet kan man i princip glömma.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Diktator
433 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#14
ja, avgaserna driver väl igång turbon om jag inte minns helt fel? Jag ska prova med orginal portat grenrör och orginal portat insug än sålnge, blir det dåligt så blir det extraktor rör och plenum för att bygga på flödet lite.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

79 Inlägg
20 december 2007
#15
Sharky skrev:
Jösses. Vad skall du få igång ett sådant aggregat med?

Här ser du när vi bygger på liknande aggregat i garaget (Jompa sitter och svetsar):

http://www.christellracing.se/?p=3&kat=1

Du behöver volymflöde för att sparka igång sådana as. Körbarhet kan man i princip glömma.

/Göran

Varför skulle inte det funka? Christell har dubbla T76 turbos alltså mycket större än en GT40 som mannen ovan ska montera.

Jag själv kör snurra som är en aningens mindre än en GT40 och har 0.5bar vid 3000varv och 1.7 vid 4500varv på en 8v tvålitersmotor med portad topp som enda modifiering (100hk orginal)

Jag anser att min capri är väldigt körbar i alla fall, kan göra annat än att köra på strippen om man säger så.
Senast redigerat av Mikael_S (20 december 2007)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Diktator
433 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#16
tack för ett bra svar silverbird. smile Och tack för bilderna göran. Såg fint ut. smile
Mvh

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#17
tack också till dig Micke, smile Då lär min bil kunna kicka igång den där turbon. smile Har ju lite mer modifieringar än toppen, smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

10 287 Inlägg
20 december 2007
#18
Om man nu får fullt ladd på en 2.3L rödblocksvolvo vid 4500 rpm som man, låt oss säga, bygger för 350Hkr så får man inte mycket till register.
En vettigt byggd 2.3L rödblockare med 8V topp levererar 350Hkr runt 5500 med typiskt måhända 1.6 - 1.7 bar.
Då skulle man ha 1000 rpm i register från fullt ladd vilket jag tycker är kort.
Man vill på ett sådant bygge i alla fall ha fullt ladd runt 3000rpm.

Typiska utväxlingar på Volvo ger runt 16km/tim per 1000 rpm på tvåan och 25km/tim per 1000 rpm på trean. Drar man tvåan till 6000 (dvs i exemplet så har effekten minskat) så landar man på 4000rpm på trean och då vill man inte ha en bit kvar till fullt ladd utan man vill landa mitt i smeten när man växlar upp. För att inte säga hålet mellan ettan - tvåan.
(Många brukar dessutom dumpa bort allt tryck istället för att ställa dumparna så snålt som det nånsin går. Min dump öppnar en mm - jag skämtar inte)

Skall man ha nytta av en såpass stor turbo på pratar man 500Hkr-maskiner med maxeffekt runt 7000 rpm.

/Göran

Mikael_S skrev:
Jag själv kör snurra som är en aningens mindre än en GT40 och har 0.5bar vid 3000varv och 1.7 vid 4500varv på en 8v tvålitersmotor med portad topp som enda modifiering (100hk orginal)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
20 december 2007
#19
Nu var min motor ett exempel, en volvomotor är bättre på alla sätt och vis och kommer generera med avgasmassa och ge snabbare spool. Skulle inte förvåna mig om han har ladd mycket tidigare. Dessutom så kan man se till att varva mera, blir så naturligt med större turbo. Vet inte varför du inte varvar mer än 5500?

En volvomotorn lär knappast klaga på att få varvas till 7000varv

Sharky skrev:
Om man nu får fullt ladd på en 2.3L rödblocksvolvo vid 4500 rpm som man, låt oss säga, bygger för 350Hkr så får man inte mycket till register.
En vettigt byggd 2.3L rödblockare med 8V topp levererar 350Hkr runt 5500 med typiskt måhända 1.6 - 1.7 bar.
Då skulle man ha 1000 rpm i register från fullt ladd vilket jag tycker är kort.
Man vill på ett sådant bygge i alla fall ha fullt ladd runt 3000rpm.

Typiska utväxlingar på Volvo ger runt 16km/tim per 1000 rpm på tvåan och 25km/tim per 1000 rpm på trean. Drar man tvåan till 6000 (dvs i exemplet så har effekten minskat) så landar man på 4000rpm på trean och då vill man inte ha en bit kvar till fullt ladd utan man vill landa mitt i smeten när man växlar upp. För att inte säga hålet mellan ettan - tvåan.
(Många brukar dessutom dumpa bort allt tryck istället för att ställa dumparna så snålt som det nånsin går. Min dump öppnar en mm - jag skämtar inte)

Skall man ha nytta av en såpass stor turbo på pratar man 500Hkr-maskiner med maxeffekt runt 7000 rpm.

/Göran

Mikael_S skrev:
Jag själv kör snurra som är en aningens mindre än en GT40 och har 0.5bar vid 3000varv och 1.7 vid 4500varv på en 8v tvålitersmotor med portad topp som enda modifiering (100hk orginal)

Senast redigerat av Mikael_S (20 december 2007)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 december 2007
#20
Mikael_S skrev:
Vet inte varför du inte varvar mer än 5500?

En volvomotorn lär knappast klaga på att få varvas till 7000varv

Sharky skrev:
En vettigt byggd 2.3L rödblockare med 8V topp levererar 350Hkr runt 5500 med typiskt måhända 1.6 - 1.7 bar.

Läs ordentligt wink

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.


Sök