Hejsan! Jag har 2.5" avgassystem på bilen men har precis köpt mig en lastbilsturbo med 4" ut. Har hittat stegrör som går från 4" till 3" och från 3" till 2.5" Tror ni att det blir skapligt flöde i det? eller ska jag satsa på ett 3" system istället kanske? Mvh/ Micke
3" låter inte som någon dum idé. dock kan du ju köra med 2.5" efter kat (om du har någon) för där är ju inte avgastrycket lika stort. men 3" en bit efter downpipen är nog ingen dum idé som sagt
eller skaffa en riktig turbo så slipper du har lagg o ett 4 tums system.
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
ju mindre motstånd du har desto bättre... har läst att 4" räcker upp till 1000hk och 2" räcker till 150hk så vist gör det skillnad på vilken storlek du använder...
Det går att ha 3" över bakaxeln också, men ska jga byta till 3" så måste jag skaffa nya ljuddämpare också. (remus dämpare = dyra) tror ni inte att det är tillräckligt flöde med att ha 4" till precis innan bakaxel och köra 2,5" därifrån? Mvh
Ska du bara byta turbo eller du ska plocka ut enorma mängder hp ur lastbilsturbon? ska du inte plocka ut nårra större mängder så räcker det gott och väl med 2,5" sista biten, avgaserna har blirvit en heldel kallare vid det laget, kall gas tar som sagt mindreplats
ja, avgaserna driver väl igång turbon om jag inte minns helt fel? Jag ska prova med orginal portat grenrör och orginal portat insug än sålnge, blir det dåligt så blir det extraktor rör och plenum för att bygga på flödet lite.
Du behöver volymflöde för att sparka igång sådana as. Körbarhet kan man i princip glömma.
/Göran
Varför skulle inte det funka? Christell har dubbla T76 turbos alltså mycket större än en GT40 som mannen ovan ska montera.
Jag själv kör snurra som är en aningens mindre än en GT40 och har 0.5bar vid 3000varv och 1.7 vid 4500varv på en 8v tvålitersmotor med portad topp som enda modifiering (100hk orginal)
Jag anser att min capri är väldigt körbar i alla fall, kan göra annat än att köra på strippen om man säger så.
Om man nu får fullt ladd på en 2.3L rödblocksvolvo vid 4500 rpm som man, låt oss säga, bygger för 350Hkr så får man inte mycket till register. En vettigt byggd 2.3L rödblockare med 8V topp levererar 350Hkr runt 5500 med typiskt måhända 1.6 - 1.7 bar. Då skulle man ha 1000 rpm i register från fullt ladd vilket jag tycker är kort. Man vill på ett sådant bygge i alla fall ha fullt ladd runt 3000rpm.
Typiska utväxlingar på Volvo ger runt 16km/tim per 1000 rpm på tvåan och 25km/tim per 1000 rpm på trean. Drar man tvåan till 6000 (dvs i exemplet så har effekten minskat) så landar man på 4000rpm på trean och då vill man inte ha en bit kvar till fullt ladd utan man vill landa mitt i smeten när man växlar upp. För att inte säga hålet mellan ettan - tvåan. (Många brukar dessutom dumpa bort allt tryck istället för att ställa dumparna så snålt som det nånsin går. Min dump öppnar en mm - jag skämtar inte)
Skall man ha nytta av en såpass stor turbo på pratar man 500Hkr-maskiner med maxeffekt runt 7000 rpm.
/Göran
Mikael_S skrev:
Jag själv kör snurra som är en aningens mindre än en GT40 och har 0.5bar vid 3000varv och 1.7 vid 4500varv på en 8v tvålitersmotor med portad topp som enda modifiering (100hk orginal)
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nu var min motor ett exempel, en volvomotor är bättre på alla sätt och vis och kommer generera med avgasmassa och ge snabbare spool. Skulle inte förvåna mig om han har ladd mycket tidigare. Dessutom så kan man se till att varva mera, blir så naturligt med större turbo. Vet inte varför du inte varvar mer än 5500?
En volvomotorn lär knappast klaga på att få varvas till 7000varv
Sharky skrev:
Om man nu får fullt ladd på en 2.3L rödblocksvolvo vid 4500 rpm som man, låt oss säga, bygger för 350Hkr så får man inte mycket till register. En vettigt byggd 2.3L rödblockare med 8V topp levererar 350Hkr runt 5500 med typiskt måhända 1.6 - 1.7 bar. Då skulle man ha 1000 rpm i register från fullt ladd vilket jag tycker är kort. Man vill på ett sådant bygge i alla fall ha fullt ladd runt 3000rpm.
Typiska utväxlingar på Volvo ger runt 16km/tim per 1000 rpm på tvåan och 25km/tim per 1000 rpm på trean. Drar man tvåan till 6000 (dvs i exemplet så har effekten minskat) så landar man på 4000rpm på trean och då vill man inte ha en bit kvar till fullt ladd utan man vill landa mitt i smeten när man växlar upp. För att inte säga hålet mellan ettan - tvåan. (Många brukar dessutom dumpa bort allt tryck istället för att ställa dumparna så snålt som det nånsin går. Min dump öppnar en mm - jag skämtar inte)
Skall man ha nytta av en såpass stor turbo på pratar man 500Hkr-maskiner med maxeffekt runt 7000 rpm.
/Göran
Mikael_S skrev:
Jag själv kör snurra som är en aningens mindre än en GT40 och har 0.5bar vid 3000varv och 1.7 vid 4500varv på en 8v tvålitersmotor med portad topp som enda modifiering (100hk orginal)