2524
Sök

Bygga ner downpipen från 4" till 2.5"

79 Inlägg
20 december 2007
#21
Manne skrev:
Mikael_S skrev:
Vet inte varför du inte varvar mer än 5500?

En volvomotorn lär knappast klaga på att få varvas till 7000varv

Sharky skrev:
En vettigt byggd 2.3L rödblockare med 8V topp levererar 350Hkr runt 5500 med typiskt måhända 1.6 - 1.7 bar.

Läs ordentligt wink

Hmm det där säger ingenting. En vettigt byggt rödblockare behöver inga 1.6-1.7bar för 350hk

En polare bromsade sin ganska ovettigt byggda 8v volvo 2.3 till 370hk vid 1.3 bar med a-kam
Senast redigerat av Mikael_S (20 december 2007)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

1 688 Inlägg
20 december 2007
#22
Jonnymoberg skrev:
ju mindre motstånd du har desto bättre... har läst att 4" räcker upp till 1000hk och 2" räcker till 150hk så vist gör det skillnad på vilken storlek du använder...

4"downpipe och 3" i bak skulle jag sattsa på...

Vet en som kör 2.5" och har över 400, rent dyngsnack att "2.5 räcker inte till mer än"....

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

10 287 Inlägg
20 december 2007
#23
1.3 bar / 370Hkr skulle motsvara 160Hkr grundmotor. Med A-kam och "ovettigt byggd".
Inte vidare troligt.

120-130Hkr grundmotor är vart man brukar hamna med 8V och K-kam samt en duglig "hobbyportning" med större ventiler. Grottisportade toppar med mycket kärlek och riktiga insug - då kan man hamna runt 160Hkr grundmotor.

Min Magnum Racing byggda 8V landade på 360Hkr/5500 rpm @ 1.5 bar och vår erfarenhet i garaget ger dom siffror jag har gett ovan. Håkan "rör-Olsson" är väl den som mig veterligt lyckades "bäst" runt 400-klassen med sin pedantbyggda vita 240 när han bromsade 420 Hkr med 1.7 bar. (Men då gjorde Grottis ett jättejobb på den toppen plus att Håkan byggde om insuget 3 gånger innan Kenneth som bromsade blev 100% nöjd)

Men vem vet, vi har ju bara byggt rödblocksturbo i 15 år.

/Göran


Mikael_S skrev:
En vettigt byggt rödblockare behöver inga 1.6-1.7bar för 350hk

En polare bromsade sin ganska ovettigt byggda 8v volvo 2.3 till 370hk vid 1.3 bar med a-kam

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
20 december 2007
#24
Sorry, det satt en k-kam i den faktiskt, 

Portad topp
K-kam
ställbart kamdrev
portat 940grenrör
T4/T3 turbo

Ihopslängd på en kafferast.

Bromsad hos PPF till 311hk på hjulen vid 1.3bar

Man kanske ska ta PPF siffror med en nypa salt?

Sharky skrev:
1.3 bar / 370Hkr skulle motsvara 160Hkr grundmotor. Med A-kam och "ovettigt byggd".
Inte vidare troligt.

120-130Hkr grundmotor är vart man brukar hamna med 8V och K-kam samt en duglig "hobbyportning" med större ventiler. Grottisportade toppar med mycket kärlek och riktiga insug - då kan man hamna runt 160Hkr grundmotor.

Min Magnum Racing byggda 8V landade på 360Hkr/5500 rpm @ 1.5 bar och vår erfarenhet i garaget ger dom siffror jag har gett ovan. Håkan "rör-Olsson" är väl den som mig veterligt lyckades "bäst" runt 400-klassen med sin pedantbyggda vita 240 när han bromsade 420 Hkr med 1.7 bar. (Men då gjorde Grottis ett jättejobb på den toppen plus att Håkan byggde om insuget 3 gånger innan Kenneth som bromsade blev 100% nöjd)

Men vem vet, vi har ju bara byggt rödblocksturbo i 15 år.

/Göran


Mikael_S skrev:
En vettigt byggt rödblockare behöver inga 1.6-1.7bar för 350hk

En polare bromsade sin ganska ovettigt byggda 8v volvo 2.3 till 370hk vid 1.3 bar med a-kam

Senast redigerat av Mikael_S (21 december 2007)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Diktator
433 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#25
vi får väl se hur var och när min bil börjar ladda, men det är inget hobbybygge av någon amatör utan det är seriöst byggt alltihopa. tror inte att jag kommer behöva vänta till några 4000 varv innan turbon vevar på.
Mvh/

Varför köra sakta när man kan köra fort?

39 Inlägg
21 december 2007
#26
vad kör du för komp?

bränsle? 

styrsystem?


kär du med ett fint sprut med juster bra tändning så kan man lirka fram mycket spool.

har du mått in/ut på turbon?

ett std styrsystem med std tändning kanske inte hänger med så  långt. finnes mycket billiga ocg bra allternativ på både beg och nymarknad.


4"under hela bilen kanske e lite overkill, räcker gott och väl med 3"..kommer bara ta en massa onödig plats under din bil.

3" e inga problem överbakaxeln.




specar skogis info lite mer.

autronic sm4 med msd 6al
E85
K-kam
fint portad topp av patrik tjenell
ställbart kamdrev (dock ojusterat för mest effekt/register)
ur portat 940 grenrör
std insug.
std spjäll.
b23et botten
3"jt system

borrad till första ö.d med std mahle pistons. std komp


377hk/467nm 48mm inducer på E85

men en finare turbo typ hx40/GT40 el dyligt (precison sc61) skulle de gått att plocka mycket mer effekt på den motorn tror jag.

turbon bottna efter två timmar i dyna packen.

åkte 12.68 181kmh på 1/4 mile.


BTW, ge oss gärna lite mer info om din maskin eller kolla in på ett riktigt forum.

www.savarturbo.se   där finnes de folk som prvat sej fram och ohygligt med kunnigt folk.

har finnes de ju bara en som kan nå.


vh /T

Diktator
433 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#27
Du kan läsa mina specs på min guldbil. Har skrivit ner det mesta.. HAr bland annat SMT6 bränsle/tändstyrning, V70R spridare, nersvarvade kolvar, Portad topp, portat insug, portat grenrör, Det är 4" utlopp och 4" inlopp på turbon. Du kan som sagt kolla mera modifikationer på bilen om du går in på den. smile
Mvh

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#28
Och ska som sagt bara köra 4" till nånstans mitt under bilen och sen gå ner till 2.5".. Hade ett 3" system på 760n som jag tyvärr var snabb på att sälja. hmm men om jag har 4" till precis innan bakaxeln och kör 2.5 därifrån så lär det vara skapligt med flöde iaf?
Mvh/

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#29
För övrigt så har jag en GT40 av finare modell, RR eller vad den nu kallades för, kommer inte ihåg vad den hette på rak arm.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Jonnymoberg
22 december 2007
#30
Losgard skrev:
Jonnymoberg skrev:
ju mindre motstånd du har desto bättre... har läst att 4" räcker upp till 1000hk och 2" räcker till 150hk så vist gör det skillnad på vilken storlek du använder...

4"downpipe och 3" i bak skulle jag sattsa på...

Vet en som kör 2.5" och har över 400, rent dyngsnack att "2.5 räcker inte till mer än"....

Ok det var felformulerat....

du kan säkert ha 400hk med 1.5" men det begränsar effekten...

39 Inlägg
22 december 2007
#31
tror inte du  märker skillnad på 3" 4" eller 2.5"

känns som om de e långt kvar för dej innan flöde spelar roll i röret=)

ingen neg men en då bara

10 287 Inlägg
22 december 2007
#32
Det ser ut på bilden på din turbo som om det är en GT35/40. Dvs ett avgashus med T3 fläns och inbyggd wastegate.
Ditt kompressorhus är i all fall A/R 0.58 och då rör det sig om en kompressor för 350-500Hkr eller nåt sånt.

Se:

http://www.turbo-garage.com.ua/garage/t … _turbo.pdf

Kan du bekräfta om det är T3 fläns för i så fall är det lite lättare att få fart på den än om det skulle vara en GT40.

/Göran

Micke754 skrev:
För övrigt så har jag en GT40 av finare modell, RR eller vad den nu
kallades för, kommer inte ihåg vad den hette på rak arm.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Diktator
433 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#33
Det är en T4 fläns på den...

Varför köra sakta när man kan köra fort?

10 287 Inlägg
23 december 2007
#34
Jag såg det på dina nya bilder.

/Göran

Micke754 skrev:
Det är en T4 fläns på den...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök