3614
Sök

hackande s70

94 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#1
har en s70 turbo 97.

när ja gasar för fullt på 4 o5 laddar den cirka 1,4 så börjar bilen hacka.laddet sjunker snabbt,släpper alltid gasen så vet inte vad som händer sen.
men när ja kör på tvåan laddar den runt 1 bar och då små hakar den lite vid fullt laddtryck och laddmätaren flyger upp o ner..

vad kan de vara?
hittar inga slangar som är knas.

tacksam för svar!!

TP Performance
113 Inlägg
17 december 2007
#2
byta rotor och fördelarlock, jag hade det problemet och ingen viste vad det var så jag började felsöka och kom fram till det... har du annat än orginal stakar i?? annars så ska nog tänka på vad du laddar 1,4 är inte bra!!!! alldeles för högt så om du har riktigt otur så kan du ha krökt vevstakarna.... men testa fördelare och rotor först det är det billigaste alternativet och kolla samtidigt tändstiften.

Mvh: Maniac__870

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
TP Performance.

94 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#3
har orginal stakar i. men vissa säger att motorn klarar de?

några fler tips på vad de kan vara?

4 822 Inlägg
17 december 2007
#4
Orginal stakar klarar inte 1,4 i ladd, max 1,2 är rekomenderat och det finns dom som krökt stakarna med mindre ladd än så.

Verkar som den bryter för att det är för högt laddtryck, vad har du gjort för att öka laddtrycket?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

94 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
#5
de är ju de ja inte vet. förre ägaren sa att den inte var chippad,installera en laddtrycksmätare o då såg ja att den ladda så mycket.
har hört av mig till olika chip firmor men ingen vet något om den här bilen.
börjar få panik för att ja vet inte vad ja ska göra.??

tysk.
592 Inlägg
18 december 2007
#6
Kan man inte felkalibrera sånna ganska rejält också har jag för mig?

1.4 laddar den inte om du inte ens märkt tidigare att den var "chippad" osv.


94 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#7
de var första gången  ja satt i en turbo bil.

något förslag?

4 822 Inlägg
19 december 2007
#8
Du kan ju börja med att kolla hur mycket wg-stången är inskruvad samt om det sitter ett T-kors eller liknande på någon av slangarna till TCV:n.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

94 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#9
som sagt första gången i en tubo bil. vad är wg stång?vart sitter den?

nu är de säkert många som tror att ja är dum i huvudet va?

IT-Tekniker
376 Inlägg
19 december 2007
#10
Åk till tex autotech och låt dem kolla över motorn.. se om det sitter något chip, någon pysventil eller liknande..
Låter nästan som om den är bonne-trimmad med tex pysventil och då får den inte tillräckligt med bränsle för det laddtrycket.


DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
19 december 2007
#11
de kan vara vattenpumpen som inte orkar driva laddtrycket så den hackar

volvo 740 racing

4 822 Inlägg
19 december 2007
#12
kicker_simon skrev:
de kan vara vattenpumpen som inte orkar driva laddtrycket så den hackar

?
Vad har vatten pumpen med laddtrycket att göra?

kimen12 skrev:
som sagt första gången i en tubo bil. vad är wg stång?vart sitter den?

nu är de säkert många som tror att ja är dum i huvudet va?

Det är inte så lätt ibörjan wink

wastegate stången sitter på tryckklockan och sitter fast på armen till spjället på wg:ten och gör så att den öppnar, wg stången är justerbar och man ställer grundladdtrycket (förspänningen innan den börjar öppna) med den men vissa skruvar in den för att på så vis öka laddtrycket.
wastegaten sitter förövrigt på turbon.

Du råkar inte bo i GBG eller i närheten? isåfall skulle jag kunna ta en snabb titt.

billy skrev:
Låter nästan som om den är bonne-trimmad med tex pysventil och då får den inte tillräckligt med bränsle för det laddtrycket.

misstänker också det

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

94 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#13
då får ja ut och se om ja hittar något i helgen!

vad är pysventil? inte samma som dump antar ja..
bonne-trimmad?

nej tyvär bor ja inte där,bara 40 mil ifrån:) men ett jätte tack ändå!!!!!

4 822 Inlägg
21 december 2007
#14
Här är en typ av pysventil http://www.blocket.se/vi/12774443.htm?ca=15_s , finns lite olika varianter, finns lite trådar angående pysventil här på forumet men kortfattat kan man säga att det är inte att rekomendera att sätta en pysventil på en bil som är orginal då den kommer få förlite bränsle i förhållande till laddtrycket och risken för motorhaveri är rätt stor om man skruvar upp det för mycket.

Bonntrim, någon som satt dit ett T-kors som också göra att den laddar mer än den ska eller en pysventil istället för att göra det seriöst och skaffa ett chip som desutom ger mer effekt + att du slipper oroa dig för motorhaveri.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

94 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#15
Christian S skrev:
Här är en typ av pysventil http://www.blocket.se/vi/12774443.htm?ca=15_s , finns lite olika varianter, finns lite trådar angående pysventil här på forumet men kortfattat kan man säga att det är inte att rekomendera att sätta en pysventil på en bil som är orginal då den kommer få förlite bränsle i förhållande till laddtrycket och risken för motorhaveri är rätt stor om man skruvar upp det för mycket.

Bonntrim, någon som satt dit ett T-kors som också göra att den laddar mer än den ska eller en pysventil istället för att göra det seriöst och skaffa ett chip som desutom ger mer effekt + att du slipper oroa dig för motorhaveri.

hittade inget tkors el pysventil ialf.

för att hitta wg-stången måste man plocka ne turbon då?
och hur mycket ska den vara inskruvad på ett ungefär så ja vet när ja väl fattar vad de är..??

220 Inlägg
27 december 2007
#16
kicker_simon skrev:
de kan vara vattenpumpen som inte orkar driva laddtrycket så den hackar

moahahaha
kanske kolvuppstötarfjädrarna som e slut?

74 Inlägg
27 december 2007
#17
om bara laddtrycket är uppskruvat så får den antagligen inte tillräckligt me bränsle å "spikar"..  om du har riktigt otur så kan ju en vevstake ha gett vika, men då borde den gå dåligt hela tiden..


94 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#18
men hur hittar ja wg-stången?

X-L-R-8
27 december 2007
#19
kimen12 skrev:
har en s70 turbo 97.

när ja gasar för fullt på 4 o5 laddar den cirka 1,4 så börjar bilen hacka.laddet sjunker snabbt,släpper alltid gasen så vet inte vad som händer sen.
men när ja kör på tvåan laddar den runt 1 bar och då små hakar den lite vid fullt laddtryck och laddmätaren flyger upp o ner..

vad kan de vara?
hittar inga slangar som är knas.

tacksam för svar!!

Har du pillat på bilen ?

4 822 Inlägg
28 december 2007
#20
kimen12 skrev:
men hur hittar ja wg-stången?

Du kollar uppe på turbon, där går det en stång mellan wastegateklockan och armen till spjället.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök