3225
Sök

Kvittrande dump ljud !?!?

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 december 2007
#41
toarulle skrev:
ta bort dumpen helt då får du ett kvittrande ljud.. ljudet uppstår när luften går tillbaks  genom turbon varje gång du släpper gasen.. alltså inte så nyttigt men det är samma sak som dom kvittrande dumparna.. dom är ju för hårt spända och öppnar alltså inte som dom ska och då går stor del av luften tillbaks genom turbon!

Mvh Rulle!

exakt smile


Dumpens funktion (eller avlastnignsventil) är ju till för att just avlasta turbon, den slutar ju inte ladda bara för du släpper gasen. turbon snurrar för fullt ändå och laddar som innan du släppte gasen fast luften har ingen stans att ta vägen då spjället är stängt.  det är då dumpen öppnar och luften som turbon pumpar kan pysa ut, iom detta så kan turbon fortsätta snurra i full fart medans du växlar och är redo att de fullt ladd när du öppnar spjället igen.

har man inten dump kommer kompressorn stalla och turbons stannar mycket fortare än om dumpen öppnar, dvs tar massa tid innan laddet kommer igen efter växling.

varför folk med supror inte har en fungerande avlastningsventuil är för mig en gåta, i synnerhet när man envisas med att byta till singelturbo...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

31 Inlägg
22 december 2007
#42
Kan inte jättemycket om dessa grejjerna men, är det inte hans öppna filter som låter då? tycker jag det verkars om iaf, han har väl förmodligen "lite" grövre grejjer än vad som finns i volvon tongue därav ljudet.

"Du den gule datsun där ute är den din eller?"

Saabvilde!
1 708 Inlägg
26 januari 2008
#43
jojjovich skrev:
http://www.streetside.se/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_14_20&products_id=136

http://www.blocket.se/vi/14802794.htm?c … amp;last=1

Se där ja ! Äntligen har de uppfunnit en sån där mackapär ! ;D Synd att man måste köpa en GFB med då de kostar ju lite

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Fortare än kvickt
241 Inlägg
26 januari 2008
#44
min t5-r kvittrar genom filtret på låga varv o då dumpar den inte genom dumpventilen alls.

Akta lacken pappskalle!

385 Inlägg
18 februari 2008
#45
Alltså nu måste någon förklara för mig !
Min orginal dump på min 945 dumpar (visslar) rätt skapligt och bilen är helt orginal (fast lite mod i luftburken) det är en ÅC dump.
Om jag köper en ÅC dump kan det skada turbon ?
Svara gärna via GB är ni snälla smile

Mvh christoffer


EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
19 februari 2008
#46
Tiurinen skrev:
Alltså nu måste någon förklara för mig !
Min orginal dump på min 945 dumpar (visslar) rätt skapligt och bilen är helt orginal (fast lite mod i luftburken) det är en ÅC dump.
Om jag köper en ÅC dump kan det skada turbon ?
Svara gärna via GB är ni snälla smile

Mvh christoffer

Lägg upp en film vettjaaaa:lol:

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

385 Inlägg
19 februari 2008
#47
EinarL skrev:
Tiurinen skrev:
Alltså nu måste någon förklara för mig !
Min orginal dump på min 945 dumpar (visslar) rätt skapligt och bilen är helt orginal (fast lite mod i luftburken) det är en ÅC dump.
Om jag köper en ÅC dump kan det skada turbon ?
Svara gärna via GB är ni snälla smile

Mvh christoffer

Lägg upp en film vettjaaaa:lol:

Ungefär så här låter min fast lite dåvare

http://www.youtube.com/watch?v=hpe_mkes_Q0


267 Inlägg
27 april 2008
#48
Skanke skrev:
ryck bort dumpen så kommer detta ljud uppstå..iaf om du har sportfilter, men man kan aldrig garantera, skiljer sig mkt ifrån turbo till turbo

Det räcker att ta bort vakuum slangen från orginaldumpen och ett öppet filter så får man kvitter.. På en 850T iallafall.


385 Inlägg
3 maj 2008
#49
Nickyk skrev:
Skanke skrev:
ryck bort dumpen så kommer detta ljud uppstå..iaf om du har sportfilter, men man kan aldrig garantera, skiljer sig mkt ifrån turbo till turbo

Det räcker att ta bort vakuum slangen från orginaldumpen och ett öppet filter så får man kvitter.. På en 850T iallafall.

På min 945:a också... enkelt och billigt och låter förbannat gött !


556 Inlägg
11 december 2008
#50
monterar man ett dumplock och en öppen dumpventil så kommer den att då de ljudet denna tråd handlar om..
i alla fall på en volvo 940 ltt med uppställt laddtryck

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Svetsare
3 150 Inlägg
11 december 2008
#51
http://www.youtube.com/watch?v=ZFDyLm80dSg


Hade det ljudet när min dump va för hårt spännd.  Har alltid fått för mig att det uppstår när den trycksatta luften åker tillbaka till turbon när den snurrar så pass sakta att den inte laddar övertryck = när man släpper gasen och inte har dumpventil.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

371 Inlägg
11 december 2008
#52
Tiurinen skrev:
Alltså nu måste någon förklara för mig !
Min orginal dump på min 945 dumpar (visslar) rätt skapligt och bilen är helt orginal (fast lite mod i luftburken) det är en ÅC dump.
Om jag köper en ÅC dump kan det skada turbon ?
Svara gärna via GB är ni snälla smile

Mvh christoffer

Skulle tro att du har en trasig dumpventil.. Speciellt om du har en orginal i plast.


Stabil som fan
304 Inlägg
12 december 2008
#53
jag ökade laddet lite å slängde dit ett öppet filter så kvittrade det väll lite granna:P


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 december 2008
#54
Nickyk skrev:
Det räcker att ta bort vakuum slangen från orginaldumpen och ett öppet filter så får man kvitter.. På en 850T iallafall.

(förvisso gammal tråd, men men)

på köpet får du lägre laddtryck samt övervarvar turbon när den försöker nå rätt ladd med du blåser ut luften genom dumpen...  ytters osmart!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 december 2008
#55
Tiurinen skrev:
På min 945:a också... enkelt och billigt och

...korkat.  läs inlägget ovan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

337 Inlägg
12 december 2008
#56
Börja inte med något raggar "pystrim"!!!!
Detta innebär att du "lättar" på laddet innan det når WG. Du lurar alltså bilen att den inte laddar så mkt som den gör och på så sätt ökar trycket.
Problemet med detta är att du skruvar upp luften men inte soppan. Bilen kommer alltså att gå för tort!!
Den kommer smattra å gå konstigt till du varvar den, då du kanske kan känna en effektökning.

Enda fördelen jag skulle kunna se med detta är om du har mkt mos i bilen å kanske skulle kunna "finmappa" den lite med denna metod.

Summa sumarum: Ge fan i att slänga in pystrim i bilen. Ska du öka laddet, åk till en verkstad som ställer upp soppan också. Alltså Chippa den! smile


KHRacing
12 december 2008
#57
http://www.garaget.org/video/0ix0kvln91qw

1:14 in i denna filmen hört det mkt tydligt hur luften studsar från turbon ut i luftfiltret.

1 002 Inlägg
12 december 2008
#58
Ta bort vakumslangen mellan avlastningsventilen och spjället så får du "kvitter" ljud.. Turbon mår skit och bilen kommer dö såfort du släpper gasen..

...

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 december 2008
#59
dahboy skrev:
Ta bort vakumslangen mellan avlastningsventilen och spjället så får du "kvitter" ljud.. Turbon mår skit och bilen kommer dö såfort du släpper gasen..

vem skrev du det svaret till?..
min bil dör iallafall inte av det..


1 002 Inlägg
13 december 2008
#60
maximus skrev:
dahboy skrev:
Ta bort vakumslangen mellan avlastningsventilen och spjället så får du "kvitter" ljud.. Turbon mår skit och bilen kommer dö såfort du släpper gasen..

vem skrev du det svaret till?..
min bil dör iallafall inte av det..

Trådskaparen..

...


Sök