2549
Sök

Justera Laddtryck Till Bränslemängd?

Jonnymoberg
18 december 2007
Trådstartare
#1
Fakta:

Toyota starlet 1986 1.3L 12V 75hk orginal...
Turbo T25 (nissan 200sx) 0.8 bar Grundladdtryck.
Insprutning från Saab 900 Turbo (K-jetronic) mekaniskt...
2.5" avgas, intercooler från Saab....
smalbandslambdamätare...


Har fått nya vilda ideer nu.


många som trimmar justerar spridarna efter laddtrycket för dom räcker inte till orginal men i mitt fall så blir det tvärt om dom är för stora smile

Enligt vad jag kan förstå så ska Saabs K-jetronic insprutning räcka till 180-190hk orginal på saab 900 T8 Och det är ju den effekten jag siktar på i min Starlet. så borde man inte teoretiskt kunna öka/tillsätta mera luft för att få rätt bränsleblandning? alltså ladda på mera med turbon tills man ser att man har rätt blandningsförhollållande?' (förutsatt att det inte knackar)

men saken som gör det hela svårt att räkna ut är att en Starletmotor är bara på 1.3Liter...

Har för mig att Saabarna laddade 0.45Bar eller nått orginal... och mitt blivande laddtryck ligger på 0.8bar vet dock inte vilket luftflöde en T25 ger...

sen har jag en annan vild ide om att sätta en justerbar pysventil på sugsidan till luftmängdmätaren och lura den att tro att den får mindre luft och på så vis komma närmare rätt blandning. då får ju motorn mer luft mindre soppa...


någon som har några synpunkter och ideer om det här innan jag börgar exprimentera?








http://www.garaget.org/gallery/archive/61236/210752_3gu7y6.jpg
Min starlet
Senast redigerat av Jonnymoberg (18 december 2007)

2 164 Inlägg
18 december 2007
#2
Som du tänker är de väldigt lätt att förbränningstrycket blir för högt då tändningen ska vara rätt inställd för rätt mängd bränsle.
de är mycket mer än laddtrycket och bränslet som man får tänka på.
Att hitta rätt balans är svårt men du får ta de försiktigt och försöka hitta rätt.

MVH

F


mek
59 Inlägg
18 december 2007
#3
tror mer på iden att ställa bränsle efter laddtryck.. bara att justera systemtrycket tills du får rätt blandning vid fullt laddtryck.. för på resten av registret kommer den gå dåligt o ojämnt hur du än gör.. kommer verkligen inte bli lätt att få det bra det där!!

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

Jonnymoberg
18 december 2007
Trådstartare
#4
JRP skrev:
tror mer på iden att ställa bränsle efter laddtryck.. bara att justera systemtrycket tills du får rätt blandning vid fullt laddtryck.. för på resten av registret kommer den gå dåligt o ojämnt hur du än gör.. kommer verkligen inte bli lätt att få det bra det där!!

jag har skaffat spridare från 1.8 Golf 2 så jag ska prova med dom om det inte funkar med saab spridarna. men det är nog bäst om det är för mycket soppa till o börja med... jag kan inte justera ner laddtrycket som det är just nu så den kommer ladda 0.8bar som minst smile
jag vill köpa digital laddtryckreglering men dom kostar ju en slant som jag inte har just nu...

79 Inlägg
19 december 2007
#5
Spridarna på ett k-jet system är så vitt jag vet lika stora, det är trycket som avgör mängden bränsle. Använd en bränslevåg från saab eller nån annan turbomodell

Jag brukar ofta när jag konverterar montera dit extraspridare som är ungefär i den storleken jag tror är rätt sen ställer jag laddtrycket mot det med hjälp av bredbandslambda.

Du kan räkna ut hur mycket effekt du får i motorn ungefär genom att multiplicera din orginaleffekt med laddtrycket. för 0.8bar så tar du effekten * 1.8. För 1bar tar du effekten * 2 osv

Du kan fuska ner laddet lite genom att förlånga på stången till wg eller helt enkelt byta wg klocka
Senast redigerat av Mikael_S (19 december 2007)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2007
#6
speedshop skrev:
Klart du kan ladda lite mera du har ju överskott på soppa..

eller inte...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2007
#7
Jonnymoberg skrev:

Har fått nya vilda ideer nu.

Ser skitkul ut big_smile  tyvärr kommer folk ofta (inte alltid)med helt lösryckta förslag som är helt åt pipan.

jag föreslår att du införskaffar en bredbandslambda, den talar om när du har rätt soppamängd.  koppla även en laddtrycksmätare till avgasdelen på turbon och mät mottrycket. Det skall aldrig överstiga laddtrycket.  Du bör även mäta avgastemp. Knacksensor fixar du billigt med bromsrör och en rostfri skål, funkar faktiskt jättebra.

Att mäta är att veta, så när du mätt så vet du hur det står till och kan göra justeringar där ifrån. Kommer man så långt att man mäter och vill göra juteringar så är ett riktigt sprut guld värt. Man sparar så jäkla mycker huvudkliande på det wink

0.8bar i grundladd är kanske högt att börja med, justera WG-armen så du börjar med väldigt lågt ladd och höj stegvis.
Senast redigerat av torpis (19 december 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
19 december 2007
#8
Ehhh, jaaa.....man kan se det från vilket håll som helst. Formeln är enkel:

B = K * A

Där:
B = Bränslevikt per tidsenhet
K = Överföringsfunktiones reglerfaktor, som jag diskuterar mera nedan
A = Luftmassa per tidsenhet

Sedan kan du ju vrida och vända ekvationen som du vill.

/Göran

K är alltså en reglerfaktor som varierar beroende på bl a insugstryck, eftersökt lambdavärde, spridarstorlek, bränsletryck etc etc. Man kan se den som logiskt bestående av K(map) och K(lambda) där K(map) är det värde som ansätts i bränslemappen och K(lambda) är den delta-reglering som inom slutna loopen för lambdaregleringsfunktionen.

K(map) kan sedan brytas ner mera och visst kan jag gå in på det men jag orkar inte....




Jonnymoberg skrev:
borde man inte teoretiskt kunna öka/tillsätta mera luft för att få rätt bränsleblandning? alltså ladda på mera med turbon tills man ser att man har rätt blandningsförhollållande?'

någon som har några synpunkter och ideer om det här innan jag börgar exprimentera?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Jonnymoberg
19 december 2007
Trådstartare
#9
Mikael_S skrev:
Spridarna på ett k-jet system är så vitt jag vet lika stora, det är trycket som avgör mängden bränsle. Använd en bränslevåg från saab eller nån annan turbomodell

Jag brukar ofta när jag konverterar montera dit extraspridare som är ungefär i den storleken jag tror är rätt sen ställer jag laddtrycket mot det med hjälp av bredbandslambda.

Du kan räkna ut hur mycket effekt du får i motorn ungefär genom att multiplicera din orginaleffekt med laddtrycket. för 0.8bar så tar du effekten * 1.8. För 1bar tar du effekten * 2 osv

Du kan fuska ner laddet lite genom att förlånga på stången till wg eller helt enkelt byta wg klocka

är bränslevåg samma som luftmängdmätare?

isf har jag ju hela bränslesystemet från saab 900 Turbo inklusive Luftmängdmätare...

jag funderar att sätta dit en vanlig Kul-ventil på tryckrören som jag kan stänga och öppna gradvis för att justera laddtrycket till och börja med... vet att det inte är bästa lösningen men det får duga när det är gratis... borde väll funka skapligt för att sänka laddtryck?





http://www.garaget.org/gallery/archive/61236/211851_bewi9i.jpg
Dump och öppningsbar Kul-ventil

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 december 2007
#10
vad är det för fel på en westgate då? om du ska öppna ventilen å skicka ut luft genom den för att sänka laddet så är det ingen bra ide den lär gå ganska dåligt k-jetet är ganska känsligt för tjuv luft

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Jonnymoberg
19 december 2007
Trådstartare
#11
torpis skrev:
Jonnymoberg skrev:

Har fått nya vilda ideer nu.

Ser skitkul ut big_smile  tyvärr kommer folk ofta (inte alltid)med helt lösryckta förslag som är helt åt pipan.

jag föreslår att du införskaffar en bredbandslambda, den talar om när du har rätt soppamängd.  koppla även en laddtrycksmätare till avgasdelen på turbon och mät mottrycket. Det skall aldrig överstiga laddtrycket.  Du bör även mäta avgastemp. Knacksensor fixar du billigt med bromsrör och en rostfri skål, funkar faktiskt jättebra.

Att mäta är att veta, så när du mätt så vet du hur det står till och kan göra justeringar där ifrån. Kommer man så långt att man mäter och vill göra juteringar så är ett riktigt sprut guld värt. Man sparar så jäkla mycker huvudkliande på det wink

0.8bar i grundladd är kanske högt att börja med, justera WG-armen så du börjar med väldigt lågt ladd och höj stegvis.

jag har köppt en smalbandslambda nu till och börga med för det här är budgetbygge. hela iden med bygget är för att jag ska lära mig mera om turbokonventering så jag vill inte slänga ut 15 000>kr direkt innan jag kan grunderna först... är grymt sugen på att köpa riktigt sprut men jag väntar med det tills jag exprementerat lite först på den här bilen.

det där med knacksensorn lät mycket intresant!!! berätta lite mera om hur man bygger?

Jonnymoberg
19 december 2007
Trådstartare
#12
turboforssen skrev:
vad är det för fel på en westgate då? om du ska öppna ventilen å skicka ut luft genom den för att sänka laddet så är det ingen bra ide den lär gå ganska dåligt k-jetet är ganska känsligt för tjuv luft

men det är ju inte tjuvluft på sugsidan utan på tryckröret.

mina planer som jag förstått nu är att börga med att sänka styrtrycket tills jag får rätt bränsleblandning när motorn går med lågt laddtryck, och sen öka gradvis både laddtryck och soppan upp tills det knackar och sen sänka så man har marginal.

har köppt en pysventil till turbon så jag har möjligheten att ladda mer än 0.8bar om det går men vi får se om den håller ihop först...

Jonnymoberg
19 december 2007
Trådstartare
#13
turboforssen skrev:
vad är det för fel på en westgate då? om du ska öppna ventilen å skicka ut luft genom den för att sänka laddet så är det ingen bra ide den lär gå ganska dåligt k-jetet är ganska känsligt för tjuv luft

glömde påpeka att jag har ingen laddtrycksstyrning och wastgate stången är av fast modell och inte justerbar. ska vara att man bygger om den då. men bästa lösningen är ju elektronisk laddtryckstyrning... kostar ca 3-4000kr har jag sett...

79 Inlägg
19 december 2007
#14
Nejnej, du kan inte dumpa ut laddtrycket så där. Turbon kommer få kämpa för att hålla laddtryck (övervarv)

Du får förlänga stången till wg-klockan eller hänga på en fjäder så den öppnar tidigare
En laddtrycksstyrning kommer varken göra till eller från då du endå måste utgå från grundladdtrycket

Bränslehuvudet är prylen dit alla slangar till spridare osv går. Har du provkört bilen? För att utnyttja bränslet saabsprutet ger idag lär du ladda mellan 1.0-1.3bar för att få ut 170-175hk ur starletmotor

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Jonnymoberg
19 december 2007
Trådstartare
#15
Mikael_S skrev:
Nejnej, du kan inte dumpa ut laddtrycket så där. Turbon kommer få kämpa för att hålla laddtryck (övervarv)

Du får förlänga stången till wg-klockan eller hänga på en fjäder så den öppnar tidigare
En laddtrycksstyrning kommer varken göra till eller från då du endå måste utgå från grundladdtrycket

Bränslehuvudet är prylen dit alla slangar till spridare osv går. Har du provkört bilen? För att utnyttja bränslet saabsprutet ger idag lär du ladda mellan 1.0-1.3bar för att få ut 170-175hk ur starletmotor

ja just det, det blir inget mottryck för turbon... ok tur att det inte är färdig byggt än då, då skippar jag Kul-ventilen tongue


undrar om det är möjligt att man kan ladda så mycket utan att det knackar?
det blir dubbla topp packningar iaf men det kanske inte räcker...
och vågar man överhuvud taget ladda 0.8bar?

kanske ska sätta på WG-Klockan från saab 900T som laddar 0.45 i grundladd... så kan man justera upp trycket från det?

79 Inlägg
20 december 2007
#16
Häng på en vanlig fjäder på wastegateklockan istället, enklare och precis samma resultat.

Troligtvis kommer dina två packningar fara ganska direkt. Dubbla packningar funkar sällan bra till högre laddtryck. Vad är det för kompression på en sån där?

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Jonnymoberg
20 december 2007
Trådstartare
#17
Mikael_S skrev:
Häng på en vanlig fjäder på wastegateklockan istället, enklare och precis samma resultat.

Troligtvis kommer dina två packningar fara ganska direkt. Dubbla packningar funkar sällan bra till högre laddtryck. Vad är det för kompression på en sån där?

ja det verkar vara vettigt förslag till o börja med... men jag ska endå köpa elektonsik laddtrycksstyrning till senare...

det är 9.5 i kompression orginal...



MÅste bara tacka för alla bra svar! du vet vad du talar om och det märks. alla anndra bara ger luddiga svar om att kanske är det si o så smile

79 Inlägg
20 december 2007
#18
Nu är ju ditt koncept klart, men lite allmänt så kan du "fuska" lite genom att montera en lite större turbo så går du runt problemet med höga cylindertryck på lägre varv, alltså det som gör att topplockspackning gärna sticker. Gynnsammare för motorn att jobba, håller bättre och ger mer effekt.

9.5 är ganska högt, men tror du löser det rätt bra med dubbla topplockspackningar om du är lite försiktigt och lyssnar efter spikning

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Jonnymoberg
20 december 2007
Trådstartare
#19
Mikael_S skrev:
Nu är ju ditt koncept klart, men lite allmänt så kan du "fuska" lite genom att montera en lite större turbo så går du runt problemet med höga cylindertryck på lägre varv, alltså det som gör att topplockspackning gärna sticker. Gynnsammare för motorn att jobba, håller bättre och ger mer effekt.

9.5 är ganska högt, men tror du löser det rätt bra med dubbla topplockspackningar om du är lite försiktigt och lyssnar efter spikning

ja nu vet jag nog allt jag behöver veta hur det här ska gå o lösa...


Justera systemtrycket på K-jet för rätt bränsleblandning
sätta på en fjäder på wg-armen med en justerbar stång för fjädern så man kan spänna åt den mera eller mindre...
bygga knacksensor med hjälp av bromsrör och hundskål...
dubbla topp packningar



jag var ner till Alutec i dag och vart sponsrad med siliconslang smile sen så köppte jag en mätare till att mäta bränsletrycket...

så nu är det bara att greja allt det här och testa gränserna tongue

Jonnymoberg
24 december 2007
Trådstartare
#20
nu vet jag exakt hur man justerar K-jetronic. det var mycket enklare än jag väntat mig. man kan justera systemtrycket med en vanlig insex nyckel medans bilen går... så kollar man på lambdamätaren så det set bra ut och att bilen låter fint och inte blöddrar allt för mycket. man kan även justera spridartrycket med hjälp av brickor som man sätter olika många på en fjäderbelastad ventil av nått slag. olika mängd brickor ger mer eller mindre tryck. jag tyckte den gick bättre med högre tryck. kanske blir bättre finfördelning i spridarna då...

i dag var första uppstarten med nya insuget och insprutningen och jag har hunnigt köra 6 mil med bilen...

den spinner på 1-2-3 och på 4an så slirar kopplingen på låga varv.
antar att det blir för mycket vrid för den lilla stackaren smile blir nog sinterlamell nu ist...

jag laddar nu 0.6 bar med helt orörd motor och det verkar funka fint. hör inga tecken på spikning än iaf... men jag ska bygga klart knacksensorn så jag mera nogrant kan ställa in...

det funkar riktigt fint med K-jet faktist... och borde  räcka till ca 200hk om jag har tur...
lambdamätaren visar stadigt lika blandning även vid fullt laddtryck så det visar att det funkar som det ska...


kommer filma lite i morogn (Julafton) när jag kör med bilen...

Vilken grym julklapp jag fick smile


Sök