En 328 har ju 193 hk/280 Nm en 325 har 192 hk/245 Nm.. Frågan är hur mkt bättre går 328:orna ? väger en coupe mindre än en fyrdörrars ? Någon som har bre koll eller erfarenhet hur stora skillnaderna är på bilarna ?
Okej, nej jag funderade eftersom prisskillnaderna kan bli ganska stora mellan bilarna. Och jag har sett att 328:orna har bättre prestanda på pappret och funderade på om skillnaderna verkligen är så stora i verkligheten. typ snabbare, driftsäkrare osv...
Går ganska enkelt att plocka ut några fler ponnysar ur 328:an med hjälp av ett 325-insug och mappning. Men då går man tyvärr miste om lite av vridet.
Anledningen till att 328:an inte har fler hästar är någon gammal skattegrej i tyskland...nu är det antagligen nya regler och mindre strypningar i maskinerna
Tack för alla svar, är lite inne på att köpa någon av modellerna så ni får gärna fortsätta att ösa in skillnader på dem
Frågar du mig är prisskillnaden ofta inte värd det lilla extra du får. 325 är ingen slö bil, trots att den är lite tröttare än storebror 328.
Nej jag tycker verkligen inte heller att 325 är någon slö bil.. tvärtom, men jag antar att skillnaden inte är allt för stor och att motordelar är billigare till 325orna..
Bmw 325 (M50 B25) Är en mer varv villig motor som är skojj på höga varv. Det är också motorn att föredra om man ska trimma (reiält dvs)
Bmw 328 (M52B28) är en fin motor där dom satsat mycket mer på bottendraget.. men kanske inte lika rolig på dom höga varven.. men den går ju ändå bättre än 325orna.. Det är ingen motor att föredra om man ska trimma (reiält) men den går att trimma helt klart och det är absolut ingen dålig motor konstruktion
Jag skulle köpt en 328 om jag inte planerade att trimma med turbo eller så
Det finns många svar att ge dig som skulle ta tid att skriv ner men om du går på (www.autopower.se), där kan du hitta allting om olika modeler, finns även forum där du kan ställa upp seriösa frågor.
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Tackar för alla svar, sktibra grejjer ni nämner Alublocket är jag också lite fundersam för men trots allt så känns det som att bmw inte skulle tillverka en bil som inte skulle fungera och vara hållbar i flera år, det är ju trots allt porten till att bli bmw ägare och börja med något begagnat och lite äldre i de flesta fall iaf..
Viktskillnaden är så liten att den inte spelar någon roll. Enda skillnaden mellan dessa motorer är egentligen är bottenvridet.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel nu.. Men en 328 gör 100km/h på tvåans växel vilket 325'an inte klarar riktigt. Detta gör lite i acceleration
korrigering. 120km/h sen vart de varvstopp.
Jag gillar inte bmw, trotts de blev isbilen en 520 compakt, men om jag blivit tvingad hade jag valt en 328, vet flera av polarna som valde 328 istället för 325 då dom sägs vara trevligare att både köra och åka..
Viktskillnaden är så liten att den inte spelar någon roll. Enda skillnaden mellan dessa motorer är egentligen är bottenvridet.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel nu.. Men en 328 gör 100km/h på tvåans växel vilket 325'an inte klarar riktigt. Detta gör lite i acceleration
korrigering. 120km/h sen vart de varvstopp.
Jag gillar inte bmw, trotts de blev isbilen en 520 compakt, men om jag blivit tvingad hade jag valt en 328, vet flera av polarna som valde 328 istället för 325 då dom sägs vara trevligare att både köra och åka..
520 compact? Vad är det för BMW?
De jag hört som haft både 325 i och 328i säger att det är stor skillnad mellan dem och att 328i är att föredra. Väljer du 325i rekommenderar jag att kika på 323i som också har 2,5-liters motor. På papperet har den 170 hk men i praktiken går den nästan lika med en 325i Skiljer enligt mina erfarenheter max två billängder upp till 200 km/h. Dessutom är den i en lägre försäkringsklass, den har också alublock och bättre bottenvrid än 325i. Drar mindre soppa också.
Mina föräldrar hade en 328 touring förut. Kan säga att vi var helnöjda med den bilen. Rolig bil att köra, Tycker 328 är roligare att köra än 325 men det är ju min åsikt. Funderar på att skaffa en E36 328 själv. + att ljudet från 328 är fin fint
Som Thorssa skriver så är ju 323 ett alternativ om du funderar på 325. 323 går riktigt bra den med och är ju billigare att äga.
Senast redigerat av stollen (19 december 2007)
Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
Okej, de flesta verkar tycka att en 328 är värd sina extra pengar, jaja, får väl ut och skaffa mig en bättre uppfattning själv också och se vad jag tycker
Okej, de flesta verkar tycka att en 328 är värd sina extra pengar, jaja, får väl ut och skaffa mig en bättre uppfattning själv också och se vad jag tycker
Precis. bästa är ju att provköra nån innan och se vad du själv tycker.
Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.