Hej.! Håller på med bygge i bilen, undrar på om man kan sätta ett vanligt extraljusrelä lr liknande på remotekabeln, ska ha fläktar och andra grejer som startar på remoten.??
En kompis hade hört att de kan gå backströmmar i remoten och bränna stereon då..
vet inte rikigt om jag vågar koppla på ett relä då, kanske räcker med en diod innan reläet för att förhindra ev. backströmmar..?
ett vanligt relä funkar fint att lägga på remoten.. backströmmar tror jag inte du behöver bekymmra dej över.. om du skulle vara osäker kan du ju bara lägga på en diod så är de bekymmret över.. lycka till
hum ja driver 2 slutsteg 2 neonrör och 2 st galler med 16 st dioder i. samanlagt på min remot? kanske inte är så bra? i i så fall varför är de inte bra ?
Därför att råkar du kortsluta något i ditt ormbo så är det adjö HU.
Med ett mellanrelä så slipper du ligga vaken om nätterna.
/Göran
timpan_87 skrev:
hum ja driver 2 slutsteg 2 neonrör och 2 st galler med 16 st dioder i. samanlagt på min remot? kanske inte är så bra? i i så fall varför är de inte bra ?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
det är inte bra för att remoten på stereon är oftas på 0,3Ampere och det är tillräckligt för att starta 2-3 steg, för att det stereon kan börja brinna pga för hög utmatning på remoten, mitt tips använda relä
Jovisst, men eftersom man inte vet vid vilken strömstyrka som remoten brinner upp så är det vanskligt att dimensionera en säkring. Därför är det lugnare att mosa dit ett relä så slipper man bry sig.
/Göran
timpan_87 skrev:
oki relät ska med andra ord stoppa om de blir kortslutning och överbelastning.. varför kan man inte använda en vanlig säkring då?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI