2345
Sök

Volvo 16v topp på rödblock?

1 688 Inlägg
24 december 2007
#21
Tror han har förväxlat det hela med b23et som har mekaniskt insprut tongue
Skiljer dock en hel del mellan b23et och b230et big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

486 Inlägg
24 december 2007
#22
Losgard skrev:
Tror han har förväxlat det hela med b23et som har mekaniskt insprut tongue
Skiljer dock en hel del mellan b23et och b230et big_smile

B23ET har inte heller mekaniskt insprut. Dom har samma som B230ET, d.v.s Motronic.

Den enda Volvo turbomotorn som har mekaniskt sprut är B21ET från 240 turbo! Ingen annan!


// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

110 Inlägg
24 december 2007
#23
B21et från 240 har k-jettronic. K står för kontinuerlig insprut har en sådan motor ja ska lägga i en 360

1 311 Inlägg
24 december 2007
#24
för att återgå till ämnet så för att föra ihop en 16v topp med 230 block så måste du byta ut spännrullen och ta den från en golf.. tror det va diesel samt ta kamremmen från nån opel tex. combo diesel...

det är även bra att stumma tryckarna men inget krav, ännu bättre är att byta ut tryckarna till skaltryckare och lashcaps för att minska vikten och få bättre respons och varvvillighet... har bilder på dessa komponenter i min projekttråd! orginalbult och orginal blockpackning är att föredra (jag byter hellre blockpackning en gång extra än ett par kolvar!)

kammarna kan behållas org. fast jag slipade om mina till lite snällare acc.ramp samt längre dur. och lite högre lyft!

ang. kolvarna så ska du antingen fräsa ur för ventiler, svarva ner hela kolvtaket eller köpa nya customkolvar... har säkert glömt nåt...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

huh?
10 427 Inlägg
25 december 2007
#25
Det är B230E som har allt utom tändningen mekaniskt, bör inte blandas ihop med B230ET.


TurboDieselIntercooler ftw =)
90 Inlägg
29 december 2007
#26
baltis skrev:
b324f blocken är också röda.... tongue
f står väll för att det e katt?
b230et = inte katt.
b230ft = katt
kan ha helt fel menmen big_smile

B230et = b230 med mekanisk insprut och turbo
B230ft = b230 med elektrisk insprut och turbo
B234F = b230 med 16v, 4an står för 4 extra insugs och avgas ventiler....

Volvo 855 T5 2,5 Italiano =)

TurboDieselIntercooler ftw =)
90 Inlägg
29 december 2007
#27
Corpze skrev:
SkyNard skrev:
baltis skrev:
b324f blocken är också röda.... tongue
f står väll för att det e katt?
b230et = inte katt.
b230ft = katt
kan ha helt fel menmen big_smile

B230A = 2,3 liters 4:a med förgasare
B230E = 2.3 liters 4:a med mekaniskt insprut
B230F = 2,3 liters 4:a med elektroniskt insprut
B230K = 2,3 liters 4:a med "förgasar-insprut"
B230ET= 2,3 liters 4:a med mekansikt insprut och turbo
B230FT= 2,3 liters 4:a med elektroniskt insprut och turbo
B234F = 2,3 liters 4:a 16v med elektroniskt insprut

Så där ja nu har jag nog tagit upp alla dom vanligaste motorer som finns orginal vad jag vet om wink

snälla... skriv inte om du inte vet!!!

et= elektroniskinsprut och tändning + turbo
ft= elektronisk insprut + elektronisk tändning + turbo

fel fel fel, et = mekanisk insprut och turbo precis samma som en e motor fast me turbo också...

Volvo 855 T5 2,5 Italiano =)

1 311 Inlägg
29 december 2007
#28
men snälla nån, B230ET är väl inte mekanisk!?!?!?!?! den har ju för bövelen insprutningsventiler styrd av en ecu samt hallgivarstyrd tändningslägesgivare! om nu den är mekanisk, beskriv för mig hur!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

486 Inlägg
29 december 2007
#29
Corpze skrev:
men snälla nån, B230ET är väl inte mekanisk!?!?!?!?! den har ju för bövelen insprutningsventiler styrd av en ecu samt hallgivarstyrd tändningslägesgivare! om nu den är mekanisk, beskriv för mig hur!

Precis!

Tomas_H skrev:
Den enda Volvo turbomotorn som har mekaniskt sprut är B21ET från 240 turbo! Ingen annan!

Var jag otydlig i detta inlägget?


// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

153 Inlägg
30 december 2007
#30
vaför tjabba om spruten ... frågan va juh om toppen passar !
Senast redigerat av Tic (30 december 2007)

Tuned By Nenne !!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 december 2007
#31
Bjurstroem skrev:
fel fel fel, ET = mekanisk insprut och turbo precis samma som en e motor fast me turbo också...

Det är ju DU som har fel.. Det räcker med att du går ut o kollar under locket på din 740tic, där ligger det ju en b230et.. påstår du att den har mekaniskt sprut?? lol

E & F betyder inte mek./elektroniskt sprut som många verkar tro, det betyder med/utan kat. Det hänger väl snarare på årsmodellen om det är mek./elektroniskt sprut, sen att de mekaniska spruten försvann till fördel för de elektroniska spruten samtidigt som katalysatorn kom (typ´88) gör väl att det är lätt att missuppfatta det hela.

E= insprutning utan kat.
ET= insprutning och turbo utan kat.
F= insprutning med kat.
FT= insprutning och turbo med kat.

sorry för OT, men jag ville bara bringa lite klarhet i pajkastningen smile



Sök