Ellertz skrev:
Jag är nog inte lika insatt som dej kan jag erkänna.. Men ja hör ingen skillnad på mitt Hifi system hemma och polarens Bose ljud i sin S4... Okej, ja trodde att det var lite mer tryck i grejjerna ni sysslade med. För vissa snackar om 150 dB och det får man rejäla hörselskador av. Trodde de var det ni sysslade med.
Alla har vi olika referenser. Det handlar om vad man själv är nöjd med i grund och botten, men, man kan utveckla sig och lära sig lyssna på nya sätt.
BOSE systemen i Audi låter inte ens nära vad tex min egen tävlingsbil låter och anläggningen går på ungefär lika mycket som du får betala för "värstingsystemet" man kan uppgradera till. Jag har haft BOSE system i en A6 som jag nämnde för några år sen, jag har nu ett BOSE i en Mazda.
Det jag och Gurenius sysslar med är HiFi bedömning, efter en special tävlingsskiva. Lyssningsvolymen är runt 85-90dB. Vi lyssnar dels på låtar, som har speciellt utvalda kompositioner för att avslöja brister i ljudet, samt att vi lyssnar på spår som talar om hur scenbredden är, hur scenhöjden är, hur scendjupet är, avståndet til scenen, samt hur pass fokus och placering utav röster/instrument funkar.
Sveriges absolut bästa ljudbil två år i rad nu är en utav dem som vi sponsrar dvs använder produkter från oss, och jag kan säga att på många parametrar spöar den hemma HiFi system som kostar 500.000kr.... (bilanläggningen går på ~150.000).
mvh Jonas