3169
Sök

Förvånansvärt bra orginalljud i Volvo bilar!

1 631 Inlägg
21 januari 2009
NiV3Rt skrev:
Jag hade inte ens orkat bry mig om att uppgradera ljudet om jag hade haft något i klass med volvos mellanstereo. En bil är långt ifrån nån optimal miljö att bygga ljud i, så jag anser att det är att kasta pengar i sjön.

Här har vi en till som inte förstår vad det handlar om. Synd, för upplevelsen av riktig bil-HiFi är häftig.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 januari 2009
Ellertz skrev:
Jag är nog inte lika insatt som dej kan jag erkänna.. Men ja hör ingen skillnad på mitt Hifi system hemma och polarens Bose ljud i sin S4...  Okej, ja trodde att det var lite mer tryck i grejjerna ni sysslade med. För vissa snackar om 150 dB och det får man rejäla hörselskador av. Trodde de var det ni sysslade med.

Alla har vi olika referenser. Det handlar om vad man själv är nöjd med i grund och botten, men, man kan utveckla sig och lära sig lyssna på nya sätt.

BOSE systemen i Audi låter inte ens nära vad tex min egen tävlingsbil låter och anläggningen går på ungefär lika mycket som du får betala för "värstingsystemet" man kan uppgradera till. Jag har haft BOSE system i en A6 som jag nämnde för några år sen, jag har nu ett BOSE i en Mazda.

Det jag och Gurenius sysslar med är HiFi bedömning, efter en special tävlingsskiva. Lyssningsvolymen är runt 85-90dB. Vi lyssnar dels på låtar, som har speciellt utvalda kompositioner för att avslöja brister i ljudet, samt att vi lyssnar på spår som talar om hur scenbredden är, hur scenhöjden är, hur scendjupet är, avståndet til scenen, samt hur pass fokus och placering utav röster/instrument funkar.

Sveriges absolut bästa ljudbil två år i rad nu är en utav dem som vi sponsrar  dvs använder produkter från oss, och jag kan säga att på många parametrar spöar den hemma HiFi system som kostar 500.000kr.... (bilanläggningen går på ~150.000).

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

406 Inlägg
21 januari 2009
Braather skrev:
Tjo!

Alltså är bara tvungen att yttra mig om detta.

Då jag skulle dra min rond så tog jag en nyare Volvo /XC90R AWD 07:a/

Slog i en skiva i den med mycket bas i låtarna.

Satan vilket ljud Volvo har i sina bilar orginal. Jag som tycker att mitt ljud i min Aero är helt OK orginal, och då har jag stora steron i min.

Men volvo slår Saab i hästlängder då det gäller orginalljud.

Å då kan jag lova att jag testat en hel del Volvo bilar här på jobbet med samma resultat- gammla som nyare!

//Jonas

Volvo kör med Dynaudio i sina värre paket smile Synd att bilarna är rassliga i dörrar och tak sad Annars har BMW, MB, harmankardon i sina stora paket och de bilarna rasslar inte big_smile och lexus har ju mark levinson!!! big_smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 januari 2009
Gujen skrev:
Braather skrev:
Tjo!

Alltså är bara tvungen att yttra mig om detta.

Då jag skulle dra min rond så tog jag en nyare Volvo /XC90R AWD 07:a/

Slog i en skiva i den med mycket bas i låtarna.

Satan vilket ljud Volvo har i sina bilar orginal. Jag som tycker att mitt ljud i min Aero är helt OK orginal, och då har jag stora steron i min.

Men volvo slår Saab i hästlängder då det gäller orginalljud.

Å då kan jag lova att jag testat en hel del Volvo bilar här på jobbet med samma resultat- gammla som nyare!

//Jonas

Volvo kör med Dynaudio i sina värre paket smile Synd att bilarna är rassliga i dörrar och tak sad Annars har BMW, MB, harmankardon i sina stora paket och de bilarna rasslar inte big_smile och lexus har ju mark levinson!!! big_smile

Inte Mark Levengood? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 581 Inlägg
21 januari 2009
Någon som kan yttra sig om premium sound i S40N -05? Hämtar en bil med detta på lördag o vill gärna ha bra kräm i stereon. Synd bara på avsaknad av cd-växlare
Senast redigerat av Fellow (21 januari 2009)

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 januari 2009
gurenius skrev:
Ellertz skrev:
Jag är nog inte lika insatt som dej kan jag erkänna.. Men ja hör ingen skillnad på mitt Hifi system hemma och polarens Bose ljud i sin S4...  Okej, ja trodde att det var lite mer tryck i grejjerna ni sysslade med. För vissa snackar om 150 dB och det får man rejäla hörselskador av. Trodde de var det ni sysslade med.

Oj vad du har missuppfattat. Du hör alltså ingen skillnad mellan olika ljudsystem? Är du blind också och ser inte skillnad på olika tv-apparater? roll

Fundera ett ögonblick om det är så smart att gå in på ett bilstereo-forum och hävda att vi inte har någon koll och att vår hobby är totalt onödig med dina referenser. Oj oj oj.

Klart jag hör skillnad. Men jag kan inte säga vilket som låter bättre än de andra. Tycker de låter ganska lika.  Jag har aldrig hävdat att er hobby är meningslös.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

133 Inlägg
21 januari 2009
bmx skrev:
orkar inte läsa igenom hela,men audi hra grymt mkt bättre ljud än volvo!

Kan bara hålla med smile

Kämpande familjefar ---- barnvagn eller baslåda :( :)

424 Inlägg
21 januari 2009
Ellertz skrev:
Men jag skiter väl i vad fan det var. JAG TYCKER ändå VAG bilarna har bättre ljud. Vad har volvo som motsvarighet till B&O ljudet då? "High premium" eller vad det hette?

Kan du inte diskutera normalt kanske du ska göra något annat?

Du menar alltså att det inte har någon betydelse vilket "ljudpaket" man lyssnar på?! Ska man jämföra så får man veta vad konkurrentera har att erbjuda. Att bara lyssna på det billiga systemet gör inte att man vet hur det dyra låter!

Volvo har inget som är tänkt att "tävla" med B&O för 70 000kr. Det systemet går bara att få i Audimodeller som kostar runt miljonen.

424 Inlägg
21 januari 2009
Fellow skrev:
Någon som kan yttra sig om premium sound i S40N -05? Hämtar en bil med detta på lördag o vill gärna ha bra kräm i stereon. Synd bara på avsaknad av cd-växlare

Det är bra ljud, så länge det verkligen är Premium Sound vi snackar om. Försök att 'pilla' lite med EQ:n och övriga inställningar för att få optimalt ljud.

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 januari 2009
C70 skrev:
Ellertz skrev:
Men jag skiter väl i vad fan det var. JAG TYCKER ändå VAG bilarna har bättre ljud. Vad har volvo som motsvarighet till B&O ljudet då? "High premium" eller vad det hette?

Kan du inte diskutera normalt kanske du ska göra något annat?

Du menar alltså att det inte har någon betydelse vilket "ljudpaket" man lyssnar på?! Ska man jämföra så får man veta vad konkurrentera har att erbjuda. Att bara lyssna på det billiga systemet gör inte att man vet hur det dyra låter!

Volvo har inget som är tänkt att "tävla" med B&O för 70 000kr. Det systemet går bara att få i Audimodeller som kostar runt miljonen.

Jag behöver inte diskutera. Jag har sagt min ÅSIKT. Om du tycker volvo har bättre ljud så fine för mig. Men jag skulle tro att de flesta föredrar VAG framför Volvos ljud.

För övriga så går de att få B&O till de flesta modeller nu.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

V10
22 januari 2009
Jag har suttit i en hel del Volvobilar och kört en hel del Audi bilar, nya som gamla. Audi har bättre ljud än Volvo, det är inte ens något att fundera på eller diskutera.

2 982 Inlägg
22 januari 2009
Fellow skrev:

helt OK

424 Inlägg
22 januari 2009
Ellertz skrev:
Jag behöver inte diskutera. Jag har sagt min ÅSIKT. Om du tycker volvo har bättre ljud så fine för mig. Men jag skulle tro att de flesta föredrar VAG framför Volvos ljud.

Alla har rätt till en åsikt. Men jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan jämföra när man inte har lyssnat på den jag menar!? Det är ju som att säga att alla Volvo är slö, trots att man bara har provat S40 1,6 roll

B&O till övriga modeller kostar typ 8000 kr extra. Det är bara ett litet fjutt-system om man jämför med det för 70 000kr.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 januari 2009
C70 skrev:
Ellertz skrev:

Alla har rätt till en åsikt. Men jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan jämföra när man inte har lyssnat på den jag menar!? Det är ju som att säga att alla Volvo är slö, trots att man bara har provat S40 1,6 roll

B&O till övriga modeller kostar typ 8000 kr extra. Det är bara ett litet fjutt-system om man jämför med det för 70 000kr.

Fast C70...nu föll du på eget grepp lite, för du hade åsikter om tävlingsbilar eller snarare, att originalljudet slår tävlingsbilar, och du har aldrig lyssnat i en tävlingsbil.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

424 Inlägg
23 januari 2009
jonash skrev:
Fast C70...nu föll du på eget grepp lite, för du hade åsikter om tävlingsbilar eller snarare, att originalljudet slår tävlingsbilar, och du har aldrig lyssnat i en tävlingsbil.

Har jag inte!? roll Jag har varit på XX antal bilmässor och lyssnat på mycket.

Har skrivit att det givetvis finns bättre. Men man får ju se vad man jämför med. Jag gissar att en som är med i SM har lagt ner mer pengar än 17500kr.....

Att lägga ner mycket pengar har jag inget emot, men jag har andra hobbys än billjud. Jag kryssar i alla tillvalen, men jag är inte intresserad av några tillbehör från tredjepartstillverkare. Oavsett om det rör sig om t.ex fälgar eller billjud.
Senast redigerat av C70 (23 januari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2009
C70 skrev:
jonash skrev:

Har jag inte!? roll Jag har varit på XX antal bilmässor och lyssnat på mycket.

Har skrivit att det givetvis finns bättre. Men man får ju se vad man jämför med. Jag gissar att en som är med i SM har lagt ner mer pengar än 17500kr.....

Att lägga ner mycket pengar har jag inget emot, men jag har andra hobbys än billjud. Jag kryssar i alla tillvalen, men jag är inte intresserad av några tillbehör från tredjepartstillverkare. Oavsett om det rör sig om t.ex fälgar eller billjud.

VILKA mässor är det VÄLLJUDSTÄVLINGAR på tro?
Hmmm.....undanskyfflade i ngt hörn på Elmia och Vallåkra är de enda jag kan komma att tänka på så....

Och du....när jag är klar med min anläggning (listpris 13500:- plus kablage och matrial för montage) så kommer du att bli förvånad...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

424 Inlägg
23 januari 2009
Lonefox skrev:
Hmmm.....undanskyfflade i ngt hörn på Elmia och Vallåkra är de enda jag kan komma att tänka på så....

Och du....när jag är klar med min anläggning (listpris 13500:- plus kablage och matrial för montage) så kommer du att bli förvånad...

Det går väl att lämna Sverige?

Men du lägger väl ner tid? Tid är pengar...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2009
C70 skrev:
Lonefox skrev:

Det går väl att lämna Sverige?

Men du lägger väl ner tid? Tid är pengar...

Då har du nog mest sett och hört showbilar, vad JAG tror wink

Tid är pengar?
Hm....jag lägger tid och pengar på en PASSION...inte tjänar jag ngr pengar på min FRITID.
Och på vad sett skulle egen fritid vara pengar?

Ursäkta detta påhopp men lipar du när du skiter? wink

Faktum kvarstår: För de pengar man får batala för originalanläggningar så låter de ej tillräckligt bra jämfört med vad som finns ute.
Visst du är inte intresserad av tredjepartsmarknaden, du är inte intresserad av att bygga själv, du vill ha det som designern har ritat från början. Du nöjer dig med originalljudet. Fine.
Men våran ÅSIKT är inte delad med din och så länge du är så obstinat i dina uttalanden så kommer vi att fortsätta att vara lika obstinata från vårat håll...eller iaf jag wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

424 Inlägg
23 januari 2009
Lonefox skrev:
Då har du nog mest sett och hört showbilar, vad JAG tror wink

Tid är pengar?
Hm....jag lägger tid och pengar på en PASSION...inte tjänar jag ngr pengar på min FRITID.
Och på vad sett skulle egen fritid vara pengar?

Ursäkta detta påhopp men lipar du när du skiter? wink

Faktum kvarstår: För de pengar man får batala för originalanläggningar så låter de ej tillräckligt bra jämfört med vad som finns ute.
Visst du är inte intresserad av tredjepartsmarknaden, du är inte intresserad av att bygga själv, du vill ha det som designern har ritat från början. Du nöjer dig med originalljudet. Fine.
Men våran ÅSIKT är inte delad med din och så länge du är så obstinat i dina uttalanden så kommer vi att fortsätta att vara lika obstinata från vårat håll...eller iaf jag wink

Ja, visst, förmodligen mest showbilar.

Men, allt började när någon skrev att jag kan få en mycket bättre anläggning för mina 17500kr. När jag inte vill riva i bilen för 800' och billjud inte är min hobby så måste någon annan göra det. Det vill säga jag måste betala för att någon ska lägga ner tid för utveckling och montering i bilen. Eftersom vanligt folk tar betalt för jobb dom utför så kommer det alltså kosta pengar. Så vad det kostar när ni har gjort allt själv är egentligen inte alls intressant, utan det intressanta är vad det kostar om man lämnar bort bilen för att något företag ska göra det.

Jag är den totala motsatsen till snål. För detta handlar om att ni påstår att man kan få MYCKET bättre för precis samma pengar som det dyraste orginalljudet.
Senast redigerat av C70 (23 januari 2009)

88 Inlägg
23 januari 2009
Det är helt okej faktiskt.

Har S40 med stora stereo och endast bytt enhet till en pioneer, ibland skulle man nästan kunna tro att det sitter en liten subbas.

Men sitter det inte slutsteg orginal i nyare volvon?

Sök