Sajten har över 68 000 medlemmar. Vissa ser det som något positivt, andra som något negativt, och åter andra ställer sig neutrala till det. Att anta att alla har samma åsikt i frågan skulle vara bra naivt.
Åtminstone de två första grupperna lär vilja ventilera sina åsikter om det, om än på olika sätt. De som tycker det är positivt kommenterar tjejerna (eller deras bilder), de som anser det vara negativt lägger upp klagomålstrådar.
Jag tycker bägge parter har en poäng.
Sajten är till för bilar och att främja intresset för dessa, inte för att ragga eller pocka på uppmärksamhet med metoder som inte finns tillgängliga för alla eller ens för en majoritet. Att tjejer på grund av sin exotiska natur i dessa sammanhang drar intresse, kommentarer och betyg till sig på grunder som andra inte kan mäta sig med blir naturligtvis ett irritationsmoment, i synnerhet om man tillhör dem som bryr sig betygen. Det råder alltså en obalans i fördelning av uppmärksamhet som inte kan, eller åtminstone inte lätt kan, justeras i relation till de bedömningsbaser som borde vara gemensamma för alla här.
Å andra sidan så uppskattar jag och många med mig att få ett ansikte att lägga till den text varigenom man kommunicerar. Därtill hör att bilintresserade tjejer troligtvis är högprioriterade raggningsobjekt för bilintresserade killar, vare sig vederbörande har en realistisk chans att dra till sig damens ärliga uppmärksamhet eller inte. Till yttermera visso så har många, mig själv inräknat, kommit att se tjejer som ett positivt och kryddigt inslag i bilhobbyn, vare sig de är monterbrudar eller bilbyggare. Med reservation för att olika individer sätter olika gränser när det gäller om en specifik bild är smaklös/överdriven eller inte, så kan man nog i trygghet påstå att det är självklart att majoriteten av normalt funtade killar med heterosexuell läggning uppskattar bilder på tjejer.
Slutsatsen här ligger i att det är upp till de tjejer som lägger upp bilder på sig själva om de står ut med att bli objektifierade i viss mån, och det är upp till de killar som hänger på sajten att spana in dessa bilder eller inte. Det är upp till bägge parter om man ska låta dylika bilder påverka balansen av rättvisa som, utopiskt sett, bör råda vid fördelning av uppmärkamhet och därav följande konsekvenser.
Den enda vettiga åtgärd som egentligen finns, enligt min mening, är att begränsa tillåtandet av bilder på användarna, möjligtvis till max 2 per person (en som avatar och en i galleriet) och att dessa i så fall endast borde tillåtas omfatta ansiktet.
Tråkig och krass åtgärd, men troligtvis den som enligt min bedömning skulle skapa flest antal nöjda medlemmar på sajten.
Just my 2 cents...
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex