3431
Sök

Data-Tjut

39 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
Datorn för ett jävla tjutande väsen,  kan inte avgöra om det är Fläkt eller Nätagg eller nåt annat. Det som märks är att "tjutet" blir högre respektive lägre när man använder datorn.

T.ex, skrollar en websida etc, etc.

Dessutom har den förlorat massa kraft...

Nån som har nån idé på vad som är boven i dramat?

Forummoderator
26 375 Inlägg
24 december 2007
Kan vara hårddisken som håller på och ger upp. Ju mer den får "arbeta" ju mer skriker det..men det kan vara en massa andra saker också.
Men...är hårddisken ny eller gammal?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
25 december 2007
Är nog inte fläkten med den felbeskrivningen iaf.

Och det är dessutom inte rätt forum heller tongue
Senast redigerat av John87 (25 december 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Markolainen
25 december 2007
Kan vara nätagget. Brorsan har haft ett liknande problem, och då var det nätagget.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
25 december 2007
Ett tips är att lyssna sig till vart ljudet kommer ifrån...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 december 2007
Det är med extremt stor sannolikhet nätagget.

Vet inte hur många trådar som denna jag sett på SweC och det är nästan istortsett alltid nätagget som håller på att ge sig.

Om du precis har installerat windows eller av någon annan anledning inte har drivrutinerna till grafikkortet installerade ordentligt så kan du ju prova att installera om dom, vet iaf att när jag har installerat om windows och inte hunnit installera drivrutinerna till mitt graffe (nvidia-kort) så hackar det när man scrollar hemsidor, dokument osv. Det kanske hör ihop på något konstigt vis som bara en dator kan förstå tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

39 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
Ok, Har provat att lyssna, men kan inte avgöra vart ifrån de kommer...
Men det är ett oljud som bara dykt upp, så drivrutinsfel kan jag nog utesluta.

Får prova att byta nätagget...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 december 2007
Kan väl lägga handen mot nätagget (inifrån) resp hårddisken och känna, vibrerar de som fan och/eller om ljudet slutar när du lägger handen emot så e de ju den komponenten som e paj..

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 december 2007
Jag skulle tippa på att det är någon spänningsregulator på antingen moderkortet eller i nätagget. Dom svänger med en viss frekvens och då uppstår oljud.

Även kondensatorer brukar tjuta om dom är på väg att gå sönder...
Senast redigerat av MazterX (25 december 2007)

Colaberoende
1 219 Inlägg
25 december 2007
Nätagget kan ju vara på väg att gå som andra skriver. Kraftminskningen tyder lite grann på det.
Fläktar finns ju på många olika ställen. (både i datorlådan i vissa samt nätaggen men också på grafikkortet).
Grafikkortets fläkt gav upp på mitt kort och även kompisens. Det lät en hel del faktiskt. Det var fläkten som hade lossnat från sin axel och snurrade lite snett så det gick emot kylflänsen. Kan ju också vara detta pg.a kraften minskar i datorn.

Jag bytte nyligen grafikkort i min dator samt processorfläkt pg.a störande ljud och blev av med allt. Det lät som om min datorn var på väg att flyga ut från rummet.

Men ett mystiskt skärande ljud tippar jag på hårddisken.

IT-Tekniker
376 Inlägg
25 december 2007
Felsök pojk lille..

koppla ur hårddisken/hårddiskarna, och se om det fortfarande låter, isåfall var det ju inte fel på hdd'n.. wink

Testa att stanna fläktarna i någon sekund och se om det är de som låter eller inte.. byt ut nätaggregatet och lyssna.. wink

Sök