Jag betalar ca 12000kr om året för helförsäkring för min, med 6000 i självrisk på vagnskadan och 1000 mil i körsträcka. Kan tillägga att jag är 24 år och bor i Västerås. Det är helt ok premie tycker jag. Hör med Dina Försäkringar
www.dina.se dom är billigast med stor marginal på alla mina bilar, jag har alla försäkringar där.
Det du ska tänka på är att hitta en bil som har riktig mätarställning och bra historik, samt att alla kampanjer ska vara utförda. Dvs, vevstakslagren skall vara utbytta till den nya versionen samt oljepumpen ska vara bytt. Om bilen har SMG 2 låda skall denna ha den senaste mjukvaran. Kolla efter rost på bakluckans insida i falsen. Även diffen är en svag punkt på m3an, speciellt på bilar med SMG, den bör vara bytt. Jag har bytt klump 2 gånger på min bil. Kolla även bussningarna i bakvagnen samt länkarmarna fram, speciellt om bilen är sänkt.
Annars är det allmänt skick som avgör, kolla bromsar, beläggen är rätt billiga men skivorna är dyra och slår sej lätt vid hård körning. Hjullager fram är inte helt ovanligt..
Det lönar sej nog att lägga ner lite tid att leta efter rätt objekt, då det lätt kan bli dyrt när skar börjar gå sönder. Ett M-test kan ju vara att föredra om man inte har kunskap att undersöka bilen själv. Dock inte idiotsäkert men man får ju en hum om kondition och hur bilen är skött. Serviceboken ska ju givetvis vara i sin ordning, insp 2 är dyr så ett + är ju om den är gjorf nyligen.
Beroende på din budget kan det vara bäst att köpa en bil med lite mindre utrustning fast som inte gått så långt.
Hör av dej om det är nå mer du undrar över.
Mvh Christoffer Evers