jennygolf skrev:
Faatr inte vad betyder detta-- kan nån förklara lite enklare ---
Vagnskada
Om du väljer paket Medium eller Large kan du köpa till en vagnskadeförsäkring. Om du köper paket Small finns inte denna möjlighet. Är din bil yngre än tre år är det stor chans att att bilen har en vagnskadegaranti från tillverkaren. Kolla upp detta innan du köper en av oss! Men kör du en bil som är äldre en tre år kan det vara en bra idé att försäkra sig om bilens utsida, särskilt om du inte är en hejjare på att laga lack- och plåtskador själv. Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil vid trafikolycka, råkar ut för skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse. Försäkringen ersätter inte skador som orsakas av köld, väta, fukt, rost eller frätning.
Atava har delat upp sin vagnskadeförsäkring i en "större" och en "mindre" del.. därav namnet Large och Medium.
Dock skall man poängtera att delen "vagnskada" numer är valfri i deras sortiment.
Du kan alltså välja att inte ha med den, men ha samtliga andra fördelar av Large och Medium.
Det som ingår i Large är: trafik, brand, glas, inbrott & stöld, motor (om bilen körts mindre än 10000 mil/yngre än 8 år), ombudnadskostnad vid tvist, bärgning, hyrbil, självriskreducering vid vandalisering, samt vagnskada (om du nu väljer att ha det).
Det som ingår i Medium är: Ovanstående, utom hyrbilen och självriskreduceringen vid vandalisering.
När det gäller val av självrisk, så påverkas givetvis månadskostnaden.
Lägre självrisk/ger högre månadskostnad
Högre självrisk/ger lägre månadskostnad (marginellt, men ändå)
Trafikförsäkring gäller som du kanske vet, bara på all annan egendom som du skadat, annat än din egen bil.
Sen har två andra i tråden redan sammanfattat vad jag anser om skenförsäkringar, så det behöver jag inte yttra mig nämnvärt om nu.