2515
Sök

fråga för alla som kör BMW M3 e46

14 Inlägg
25 december 2007
och min mening från början var ju att komma med några tips ang ditt m3 köp, så hoppas att dom kan vara till hjälp och hör av dej om du har några frågor så ska jag hjälpa dej att kolla upp historik osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 december 2007
Hej tjejen! Rekomderar dig STARKT att ställa bilen på någon över 25.. kompis? familje medlem? Kommer bli svinigt dyrt med m3 oavsett vart du bor om du är under 25. En sån bil SKA man ha bästa helförsäkring på.

Bmw osv..

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
synd jag e 23 , ska fylla 24 i april, men det hjälper inte mycket

14 Inlägg
25 december 2007
som sagt, jag e 24, va 23 när när jag teckan försäkringen så det finns hopp big_smile

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
ok sad

transportkonsult
284 Inlägg
25 december 2007
Ställ den för guds skull inte på någon annan. Till att börja med såär det ett lagbrott med skenförsäkring. För det andra så kan du bli nekad ersättning.
För det tredje så är det vi som faktiskt betalar för oss som får stå för ert kalas.

Ok om man ställer en 740 på pappa. Det är inget konstig med det. Men när pappa krockat sin m3a så börjar dom fråga lite. Speciellt då bilen har blivit stoppad 12 mil från pappa. Med dottern bakom ratten. Dessutom flera ggr. Även fast det bara vart rutinkontroll. Sen har bilen blivit besiktigad vid en station 12 mil från pappa. Sen ordnades en repa i lacken på en verkstad 12 mil från pappa.
Plus att den är servad 12 mil från pappa.
Fått några P-böter på olika ställen i en stad 12 mil från pappa.
Jo jag vet det låter tjatigt. Men jag tar bara upp några exempel på vad man kan torska på.
Försäkringsbolag lägger gärna ut mer pengar än vad bilen är värd för att slippa betala. Detta enbart för att staturera exempel.

Ett tips gällande försäkring är att sätt dig och surfa in på alla F-bolags hemsidor.
Ta ett regnummer på en m3e46. Tex :WWH466
Där kan du räkna på hur mycket det skulle kosta på dig.
Det varierar hemskt mycket från var du bor, kille eller tjej, hur många mil, självrisk mm mm. Så sätt dig och räkna. Ingen annan kan säga dig hur mycket det kommer kosta.

Ang att din kompis jobbar på TH. Tyvärr kan dom inte ge så mycket rabbater. Så se till att kolla på alla andra företag också.
Har du hemförsäkring? Kolla på samma bolag. Kan mycket väl ge en viss rabatt.

Men gällande vad du skall kolla på så sammanfattade evers det bra i sitt första inlägg.
Lycka till med bilköpet.

Mvh Hampus

Bottles are for babys. Real men get blown.

14 Inlägg
25 december 2007
Hampusd skrev:
Ställ den för guds skull inte på någon annan. Till att börja med såär det ett lagbrott med skenförsäkring. För det andra så kan du bli nekad ersättning.
För det tredje så är det vi som faktiskt betalar för oss som får stå för ert kalas.

Ok om man ställer en 740 på pappa. Det är inget konstig med det. Men när pappa krockat sin m3a så börjar dom fråga lite. Speciellt då bilen har blivit stoppad 12 mil från pappa. Med dottern bakom ratten. Dessutom flera ggr. Även fast det bara vart rutinkontroll. Sen har bilen blivit besiktigad vid en station 12 mil från pappa. Sen ordnades en repa i lacken på en verkstad 12 mil från pappa.
Plus att den är servad 12 mil från pappa.
Fått några P-böter på olika ställen i en stad 12 mil från pappa.
Jo jag vet det låter tjatigt. Men jag tar bara upp några exempel på vad man kan torska på.
Försäkringsbolag lägger gärna ut mer pengar än vad bilen är värd för att slippa betala. Detta enbart för att staturera exempel.

Ett tips gällande försäkring är att sätt dig och surfa in på alla F-bolags hemsidor.
Ta ett regnummer på en m3e46. Tex :WWH466
Där kan du räkna på hur mycket det skulle kosta på dig.
Det varierar hemskt mycket från var du bor, kille eller tjej, hur många mil, självrisk mm mm. Så sätt dig och räkna. Ingen annan kan säga dig hur mycket det kommer kosta.

Ang att din kompis jobbar på TH. Tyvärr kan dom inte ge så mycket rabbater. Så se till att kolla på alla andra företag också.
Har du hemförsäkring? Kolla på samma bolag. Kan mycket väl ge en viss rabatt.

Men gällande vad du skall kolla på så sammanfattade evers det bra i sitt första inlägg.
Lycka till med bilköpet.

Mvh Hampus

ahh... äntligen en som är på min sida.. big_smilebig_smile

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
hahahaha smile

38 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
har kollat på ATAVA försäkring , och det ser ut  så -----Bmw M3 02, med 1.500 mil           LARGE
Utöver allt mediumförsäkringen erbjuder täcker denna även hyrbil samt ger dig självriskreducering.
Skattekostnad ingår med 985 SEK

6 798 SEK / år
567 SEK / månad

vad tycker ni ???

38 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
Faatr inte vad betyder detta-- kan nån förklara lite enklare ---
Vagnskada

Om du väljer paket Medium eller Large kan du köpa till en vagnskadeförsäkring. Om du köper paket Small finns inte denna möjlighet. Är din bil yngre än tre år är det stor chans att att bilen har en vagnskadegaranti från tillverkaren. Kolla upp detta innan du köper en av oss! Men kör du en bil som är äldre en tre år kan det vara en bra idé att försäkra sig om bilens utsida, särskilt om du inte är en hejjare på att laga lack- och plåtskador själv. Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil vid trafikolycka, råkar ut för skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse. Försäkringen ersätter inte skador som orsakas av köld, väta, fukt, rost eller frätning.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
26 december 2007
jennygolf skrev:
Faatr inte vad betyder detta-- kan nån förklara lite enklare ---
Vagnskada

Om du väljer paket Medium eller Large kan du köpa till en vagnskadeförsäkring. Om du köper paket Small finns inte denna möjlighet. Är din bil yngre än tre år är det stor chans att att bilen har en vagnskadegaranti från tillverkaren. Kolla upp detta innan du köper en av oss! Men kör du en bil som är äldre en tre år kan det vara en bra idé att försäkra sig om bilens utsida, särskilt om du inte är en hejjare på att laga lack- och plåtskador själv. Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil vid trafikolycka, råkar ut för skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse. Försäkringen ersätter inte skador som orsakas av köld, väta, fukt, rost eller frätning.

Atava har delat upp sin vagnskadeförsäkring i en "större" och en "mindre" del.. därav namnet Large och Medium.
Dock skall man poängtera att delen "vagnskada" numer är valfri i deras sortiment.
Du kan alltså välja att inte ha med den, men ha samtliga andra fördelar av Large och Medium.

Det som ingår i Large är: trafik, brand, glas, inbrott & stöld, motor (om bilen körts mindre än 10000 mil/yngre än 8 år), ombudnadskostnad vid tvist, bärgning, hyrbil, självriskreducering vid vandalisering, samt vagnskada (om du nu väljer att ha det).

Det som ingår i Medium är: Ovanstående, utom hyrbilen och självriskreduceringen vid vandalisering.
När det gäller val av självrisk, så påverkas givetvis månadskostnaden.
Lägre självrisk/ger högre månadskostnad
Högre självrisk/ger lägre månadskostnad (marginellt, men ändå)

Trafikförsäkring gäller som du kanske vet, bara på all annan egendom som du skadat, annat än din egen bil.

Sen har två andra i tråden redan sammanfattat vad jag anser om skenförsäkringar, så det behöver jag inte yttra mig nämnvärt om nu.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

OEM <3
6 957 Inlägg
26 december 2007
jennygolf skrev:
hörde att dem bryr säg inte , men man vet aldrig!!

Varje försäkringsbolag skall ha en tilläggsförsäkring om de finns förare under
24år som ska bruka bilen!

Så de går nog ha den på far din smile

(Har de på saaben, de skiljer 21000 i årspremie!)
Senast redigerat av Bjork (26 december 2007)

OEM <3

transportkonsult
284 Inlägg
26 december 2007
jennygolf skrev:
har kollat på ATAVA försäkring , och det ser ut  så -----Bmw M3 02, med 1.500 mil           LARGE
Utöver allt mediumförsäkringen erbjuder täcker denna även hyrbil samt ger dig självriskreducering.
Skattekostnad ingår med 985 SEK

6 798 SEK / år
567 SEK / månad

vad tycker ni ???

Det innebär troligtvis att det inte är någon vagnskada med i försäkringen.

Du vill garanterat ha vagnskada på en sådan ny och dyr bil.

Det är den delen som betalar skadorna på din bil om du är vållande.

transportkonsult
284 Inlägg
26 december 2007
Bjork skrev:
jennygolf skrev:
hörde att dem bryr säg inte , men man vet aldrig!!

Varje försäkringsbolag skall ha en tilläggsförsäkring om de finns förare under
24år som ska bruka bilen!

Så de går nog ha den på far din smile

(Har de på saaben, de skiljer 21000 i årspremie!)

Om det finns yngre i hushållet som kan tänkas låna bilen, Så skall man kryssa i den rutan.
Men om dom anser att det inte är din far som har ekonomiskt intresse utan du i bilen. Så får du ingen ersättning.

Alltså om dom anser att det är din bil och inte hans. Så är det kört.
Betalades bilen med överföring från tex ditt konto. Så kan det bli gnälligt.

OBS: Det blir du som skall bevisa att bilen är din fars.
Säger dom att det är din bil så måste du bevisa att det är din fars.

38 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
men utan den Vagnskada kostar  typ 8.000 kr, men med den Vagnskada kostar typ 24.000 kr,  ända fattar inte vad betyder där,   vad ska jag  göra , ska jag ta de Vagnskada, eller inte ???  kan  du kanske  skicka mej sms på min mobil,

345 Inlägg
26 december 2007
kostar försäkringen 8000kr utan vagnskada

och 24000 med vagnskada, har jag förstått dig rätt om jag säger så?

Så är det så att med vagnskada så har du fullt skydd, te x om något skulle ske med bilens kaross så är du försäkrad emot de, det är du däremot inte utan vagnskada.

transportkonsult
284 Inlägg
26 december 2007
RRBmw skrev:

Så är det så att med vagnskada så har du fullt skydd, te x om något skulle ske med bilens kaross så är du försäkrad emot de, det är du däremot inte utan vagnskada.

Enkelt förklarat så täcker vagnskada alla skador du åsamkar själv på bilen.

345 Inlägg
26 december 2007
Hampusd skrev:
RRBmw skrev:

Enkelt förklarat så täcker vagnskada alla skador du åsamkar själv på bilen.

ah om man ska förklara enkelt så ja big_smile hehe

14 Inlägg
26 december 2007
självklart ska du ha vagnskada på bilen.. allt annat vore ju vansinne..

Snickar guru
278 Inlägg
26 december 2007
ang försäkring så verkar Atava.se ha rätt bra premie.
Skatt ligger väl på runt 2k om året.

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

Sök