3449
Sök

Tips på slutsteg

21 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
Hej jag har 2st Gas 12:or på 500watt och undrar vilket slutsteg som skulla passa bäst till dom?
Det är 2 st GAS 12" Bas Alpha 1224X glömde skriva det förut.
Senast redigerat av Flakerz (26 december 2007)

89 Inlägg
26 december 2007
tja, har ett magnat Tribal X One om du är intresserad.. de skulle med lätthet fixa dina basar.
Mitt pris 1200kr ordinarie i butik från 1695kr och upp.

Får höra av dig för mer info vid intresse

Civic VTI

43 Inlägg
26 december 2007
Jag va väldigt imponerad av mitt nya steg
Dragster DAB 1350
finns på www.bilradiohuset.se
Steget är väldigt litet och digitalt!

89 Inlägg
26 december 2007
De steg du nämner är säkert helt okej, men lite klent till de basar som nämns.
Digitala steg är tyvärr inte strömstarka nog i de flesta fall så ett analogt funkar bäst i slutändan.. Stort pluss dock att de inte ger ifrån sig samma värme men man tappar effekt den vägen tyvärr...

Civic VTI

Team Autohifi!
865 Inlägg
26 december 2007
BlueTech skrev:
Digitala steg är tyvärr inte strömstarka nog i de flesta fall så ett analogt funkar bäst i slutändan.. Stort pluss dock att de inte ger ifrån sig samma värme men man tappar effekt den vägen tyvärr...

Digitalsteg är inte strömstarka nog???

Det hela är vad steget har för verkningsgrad, enkelt förklarat hur många % av strömen in i steget som då kommer ut till högtalaren.

Digitalsteg har verkningsgrad up till 93% vanligast är ca 80%
Analoga steg har verkningsgrad på up till ca 60% vanligast ca 45-50%.

Så att ett digitalt steg inte skulle vara strömstark nog???

De du ska titta på är dock följande.
Gissar att dina basar har enkel 4ohms talspole och ska du parallel koppla dem till ett steg så bör steget vara 2ohm stabilt och lämna ok med effekt i denna last.
Vad steget lämnar då i 1ohm är helt ointressant utan det är just denna last du kommer lasta ner steget till.

Är dina basar med dubbla 4ohm talspolar så är det 1ohms last om du parallel kopplar alla till steget och du ska då ha ett steg som lämnar bra med kraft i 1ohm.

God luck!

89 Inlägg
26 december 2007
MrCalle skrev:
BlueTech skrev:

Digitalsteg är inte strömstarka nog???

Det hela är vad steget har för verkningsgrad, enkelt förklarat hur många % av strömen in i steget som då kommer ut till högtalaren.

Digitalsteg har verkningsgrad up till 93% vanligast är ca 80%
Analoga steg har verkningsgrad på up till ca 60% vanligast ca 45-50%.

Så att ett digitalt steg inte skulle vara strömstark nog???

De du ska titta på är dock följande.
Gissar att dina basar har enkel 4ohms talspole och ska du parallel koppla dem till ett steg så bör steget vara 2ohm stabilt och lämna ok med effekt i denna last.
Vad steget lämnar då i 1ohm är helt ointressant utan det är just denna last du kommer lasta ner steget till.

Är dina basar med dubbla 4ohm talspolar så är det 1ohms last om du parallel kopplar alla till steget och du ska då ha ett steg som lämnar bra med kraft i 1ohm.

God luck!

Detta ämne är inget jag orkar bråka om faktiskt..
har testat tillräckligt mycke för att veta och har 13år bak mig mm så...

Civic VTI

43 Inlägg
26 december 2007
Jag är iallafall nöjd med dragsters steg. och eftersom mina basar är ungefär samma som de han säger så kan jag säga att steget räcker till alldeles utmärkt wink

89 Inlägg
26 december 2007
olika basar olika egenskaper, två gas 12" säger egentligen inte så mycket, hade varit en lättare fråga om det varit med en modell betekning på dem.
De äldre Silver basarna vet ja inte funkar något vidare med digitala steg då ja testat själv men som sagt, smaken är som baken och man måste testa sig fram för att själv bli nöd.

Civic VTI

T5 beroende
345 Inlägg
26 december 2007
BlueTech skrev:
olika basar olika egenskaper, två gas 12" säger egentligen inte så mycket, hade varit en lättare fråga om det varit med en modell betekning på dem.
De äldre Silver basarna vet ja inte funkar något vidare med digitala steg då ja testat själv men som sagt, smaken är som baken och man måste testa sig fram för att själv bli nöd.

Varför skulle inte basarna spela bra med ett digitalt steg???
Jag tror knappast att det lät illa för att slutsteget var digitalt...

89 Inlägg
26 december 2007
ZZZADA skrev:
BlueTech skrev:

vid de tillfället så körde vi en färdig gas silver låda på ett GZ 1.2500 mono. de var bänkat till 2800WRms i 2ohm men de orkade verkligen inte driva dem, men ett dls ra50 på dem då började de hända saker

Civic VTI

T5 beroende
345 Inlägg
26 december 2007
BlueTech skrev:
ZZZADA skrev:
BlueTech skrev:

vid de tillfället så körde vi en färdig gas silver låda på ett GZ 1.2500 mono. de var bänkat till 2800WRms i 2ohm men de orkade verkligen inte driva dem, men ett dls ra50 på dem då började de hända saker

Orkade inte driva dem???? Om inte 1400 wrms/bas räckte så vet jag inte vad jag ska tro, eftersom att spolarna lär ha brunnit med denna effekt.
Själv har jag testat med ca 200 watt på 1 sådan bas, och det lät helt okej...dom är verkligen inga effektslukande monster.

Edit:GZ 1.1250D ger 1800 W RMS i 1 ohm(Enligt GZ.), bänkat 2800w i 2ohm låter lite för bra.
Senast redigerat av ZZZADA (26 december 2007)

trucken
563 Inlägg
26 december 2007
impact hc250.2 ger 1kw i 2ohm mono. stegserien vann emma espl finalen OCH satt i en emma sq bil som också knep första platsen på finalen. med andra ord: dessa steg ger kraft och låter bra!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

89 Inlägg
26 december 2007
ZZZADA skrev:
BlueTech skrev:
ZZZADA skrev:

Orkade inte driva dem???? Om inte 1400 wrms/bas räckte så vet jag inte vad jag ska tro, eftersom att spolarna lär ha brunnit med denna effekt.
Själv har jag testat med ca 200 watt på 1 sådan bas, och det lät helt okej...dom är verkligen inga effektslukande monster.

Edit:GZ 1.1250D ger 1800 W RMS i 1 ohm(Enligt GZ.), bänkat 2800w i 2ohm låter lite för bra.

är ett mindre steg du kollat på...

Civic VTI

BilstereoNörd
576 Inlägg
26 december 2007
Strömstarka steg är ett utryck som man skrattar åt smile

För de som vet hur ohms lag fungerar så finns det ingen fördel med ett "strömstarkt" steg..

Ström och Spänning följer varandra logiskt för att det ska bli effekt.

tex. (10wrms / 1ohm = 10Amp) = 100wrms
Det är spänningen över lasten som avgör hur många ampere det blir sen är det skitsamma om steget påstås klara 100amp ger det inte ut någon spänning så blir det ingen ström..

Hoppas sen att du förstår att värmen i ett analogt steg är enbart förluster, det digitala blir inte lika varmt för att det har mycket bättre verkningsgrad (slösar inte effekt på att värma höljet)..

Men ska man ha det som värmeelement då är det analoga bättre.. lol
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 058 Inlägg
26 december 2007
BlueTech skrev:
ZZZADA skrev:
BlueTech skrev:

det spelar ju ingen roll om det är ett digitalt slutsteg eller analogt! är effekten sämre ur ett digitalt menar du??

PoLoud =D

Sök