4456
Sök

Elektrisk kompressor någon testa

15 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
#1
Elektrisk kompressor funkar det eller är det ett skämt .. låter otrolig om det ska funka men var för inte .. men någon som har testa big_smile


http://www.blocket.se/vi/12396449.htm?ca=7_s


dan sundell


Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
25 december 2007
#2
jag skulle inte köppt de där...

Sump Runk Rätt O Slätt!

3 235 Inlägg
25 december 2007
#3
Meningen med turbo/kompressor är att de komprimerar luften som kommer in i förbränningskammaren.
Den lilla viften kommer nog inte att kunna "komprimera" lufter ett dugg! För sådana pengar kan du köpa en äkta kompressor...

Eller så uppnår du lika stor effekt om du drar en flexibel aluminiumslang från ett luftintag i fronen till anslutningen till luftfiltret. Kör man då i 100 k/h, så får du säkert mer effekt av mötande vind än av den lilla viften...


Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
25 december 2007
#4
engolf skrev:
Meningen med turbo/kompressor är att de komprimerar luften som kommer in i förbränningskammaren.
Den lilla viften kommer nog inte att kunna "komprimera" lufter ett dugg! För sådana pengar kan du köpa en äkta kompressor...

Eller så uppnår du lika stor effekt om du drar en flexibel aluminiumslang från ett luftintag i fronen till anslutningen till luftfiltret. Kör man då i 100 k/h, så får du säkert mer effekt av mötande vind än av den lilla viften...

fan... där sa du en kul grej tongue ska prova de där på min lilla merca tongue he he

Sump Runk Rätt O Slätt!

3 235 Inlägg
25 december 2007
#5
Menar du den om att dra en slang till luftfiltret?

Så gjorde jag på min gamla golf-diesel, och otroligt nog så märktes det tydligt när man kom upp i 100-120 kmh.


812 Inlägg
25 december 2007
#6
kan man ju lika gärna köpa en super spiral på styling butiken..  den snurrar ju iaf hela tin å inte ´bara vid fullgas:P

man lever bara en gång..

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 december 2007
#7
självklart fungerar en elektriskt kompessor, men du behöver en elmotor som kan leverera effekten som krävs för att ladda din motorm ed över tryck, och det kan INTe den fjollmotorn i blocketannonsen...

Här se du en elmotor på 4hk jobba och den kostar 4000kr för bara motorn, en "turbo" behöver mer pulver än så....

http://www.henke.rchomepage.com/video/promotion1.wmv

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 311 Inlägg
25 december 2007
#8
engolf skrev:
kan du köpa en äkta kompressor...

haha... jag skulle vilja se en kompressor för 4000 =P

kör på slang i fronten istället, lr va fan, häkta på en turbo så man har nåt att rejsa mot i arvika iaf =P

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
25 december 2007
#9
engolf skrev:
Menar du den om att dra en slang till luftfiltret?

Så gjorde jag på min gamla golf-diesel, och otroligt nog så märktes det tydligt när man kom upp i 100-120 kmh.

ja tongue det va de jag menare smile he he

Sump Runk Rätt O Slätt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 december 2007
#10
Nitrider skrev:
http://www.blocket.se/vi/12396449.htm?ca=7_s


dan sundell

om du springer på en Kyosho butik så köp en reservfläkt med motor till deras T-33:a, den kostar väl 500pix och ger BRA mycker mer än junket på Ebay/Blocket...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

509 Inlägg
25 december 2007
#11
De funkar med elkompressor. Vet att den har provats på en opel kadett gsi 8v å den gav 17 hk på motorn (testat i bänk), vet dock inte om det är samma kompressor som den på blocket..

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 december 2007
#12
Thiger_84 skrev:
De funkar med elkompressor. Vet att den har provats på en opel kadett gsi 8v å den gav 17 hk på motorn (testat i bänk), vet dock inte om det är samma kompressor som den på blocket..

Den på blocket är ingen kompressor, det är en fläkt.  Den är ej heller borstlös...  en motor i den storleken som ej är borstlös tål ungefär 300watt med verkningsgrad på 60%, med den runkiga pressade plåtbiten till fläkt så ger det väl ett minus på de 300watten +5hk i förluster i luftströmmen....   dvs - 5.5hk  typ.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

509 Inlägg
25 december 2007
#13
torpis skrev:
Thiger_84 skrev:
De funkar med elkompressor. Vet att den har provats på en opel kadett gsi 8v å den gav 17 hk på motorn (testat i bänk), vet dock inte om det är samma kompressor som den på blocket..

Den på blocket är ingen kompressor, det är en fläkt.  Den är ej heller borstlös...  en motor i den storleken som ej är borstlös tål ungefär 300watt med verkningsgrad på 60%, med den runkiga pressade plåtbiten till fläkt så ger det väl ett minus på de 300watten +5hk i förluster i luftströmmen....   dvs - 5.5hk  typ.

Vet ej vad de va för nåt på blocket, den som testades va en cylinderformad varian som monterades på insuget å kopplades till batteriet å den funkade konstigt nog. Testades av Anders på acc racing i svenljunga.

3 235 Inlägg
26 december 2007
#14
Eldrivna kompressorer finns, men då måste man ha en riktigt stor generator och batteri  för att den ska kunna driva elmotorn.


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 december 2007
#15
Thiger_84 skrev:
torpis skrev:
Thiger_84 skrev:
De funkar med elkompressor. Vet att den har provats på en opel kadett gsi 8v å den gav 17 hk på motorn (testat i bänk), vet dock inte om det är samma kompressor som den på blocket..

Den på blocket är ingen kompressor, det är en fläkt.  Den är ej heller borstlös...  en motor i den storleken som ej är borstlös tål ungefär 300watt med verkningsgrad på 60%, med den runkiga pressade plåtbiten till fläkt så ger det väl ett minus på de 300watten +5hk i förluster i luftströmmen....   dvs - 5.5hk  typ.

Vet ej vad de va för nåt på blocket, den som testades va en cylinderformad varian som monterades på insuget å kopplades till batteriet å den funkade konstigt nog. Testades av Anders på acc racing i svenljunga.

omöjligt med den på blocket.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 156 Inlägg
26 december 2007
#17
Man tappar väl i effekt när trycket laddas, dvs vid lågt gaspådrag och så pressas kraften ut under korta stunder när man pressar gasen i botten?
I vilket fall så är det nog bra mycket effektivare om man kopplar ett luftrör till luftintaget och sen sätter på en tratt längst fram på röret.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
26 december 2007
#18
torpis skrev:
Nitrider skrev:
http://www.blocket.se/vi/12396449.htm?ca=7_s


dan sundell

om du springer på en Kyosho butik så köp en reservfläkt med motor till deras T-33:a, den kostar väl 500pix och ger BRA mycker mer än junket på Ebay/Blocket...

hmmm.. Rc Intreserad? tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

36 Inlägg
26 december 2007
#19
Det här med fläktar har folk använt länge, men som sagt, den där var nog lite väl vek.

Vet inte hur det är idag, men det är en klassiker i folkrace. har man rätt grejer så kan man tjäna upp till 25hk, men som sagt, det är med rätt grejor.

Du kan få mycket grejor för de där pengarna.


1 661 Inlägg
26 december 2007
#20
bluff och båg. Om man tror sig ha en motor med ett styrsystem som klarar överladdning så är det ju bara att hända dit en remdriven kompressor med en gång. Då kan man iallfall ladda mellan 0.2-0.5 bar utan probs. Denna skulle ju ladda 0.068 vid full gas. HAHAHHA


Sök