4225
Sök

LCD vs Plasma ???

281 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Precis som tråden lyder vilket av dom är bäst tycker ni ?
Vilken ska man köpa av dom?
För och nackdelar mellan dom?

mvh / Viggen

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !

1 396 Inlägg
27 december 2007
Viggen77 skrev:

mvh / Viggen

Den du tycker har bäst bild. 

LCD passar bäst att ha som datorskärm. Plasma för allt annat.

Men det är en smaksak.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
27 december 2007
Om jag inte är helt ute och cyklar funkar väll tex. plasma bra till filmälskaren, LCD till tvspel, dator mm

1 639 Inlägg
27 december 2007
Viggen77 skrev:

mvh / Viggen

Har själv en 42" Hitachi Plasma, tycker bilden är grym som fan ! Allra helst när man tittar på HD material (har hd-box och blu ray/hd-dvd combo spelare, samt spelar mycket xbox360 på plasman)
Har inte sett någon LCD tv som ger lika bra bild, dessutom så är lcd betydligt dyrare när det gäller storlekare över 40"
Det gamla problemet med inbränning finns inte på dagens plasma, de har funktioner som eliminerar detta problem ! Enda nackdelen är väll att de drar mer ström än en LCD men det är inget större problem anser jag !
Om man läser vad experterna skriver så är plasma bättre för filmtittande och inehåll med snabba rörelser eftersom de saknar responstid. Bara att du kolla på en film i hd upplösning på både lcd och plasma och avgör själv ! Man får ju en schysst 50" plasma för under 20k dessa dagar och en 42a av bra kvallitet får man för runt 10k !

Plasma helt klart om du frågar mig ½

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Rylander
27 december 2007
Plasma-TV
Detta är en platt TV som endast är ca 10 cm djup, vilket gör att den kan hängas upp på väggen. Plasma-TV finns från 32 tum och till c:a 70 tum. Plasma-TV är relativt dyra men priserna har sjunkit kraftigt det senaste året. Bilden är mycket skarp och fungerar utmärkt med en bra DVD-spelare.

LCD-TV
LCD-TV är en konkurrerande teknik till plasma. Dessa är lika tunna som Plasma-TV och kan också den hängas på väggen. LCD-TV finns i alla storlekar från några få tum upp till c:a 60 tum (i dagsläget). LCD-TV är generellt dyrare än plasmaskärmar i samma storlek. LCD-TV har oftast en högre upplösning än Plasma-TV vilket gör att man även kan använda dem som dataskärmar, förutsatt att de har en PC-ingång.

I korthet kan man säga att för filmtittande ger Plasma bäst bild för pengarna, medan LCD fungerar bättre om man även skall ha TV:n som datorskärm. Eftersom LCD-TV är ljusstarkare än Plasma kan den också passa bättre om du mest tittar på TV under dagtid.

Taget från:  http://tv.testvinnare.se/

Själv har jag en Plasma för jag Kollar mycket på film, och tycker man får mycket varmare färger i plasman än i lcd:n.

Edit: Lägger min röst på Plasma i alla dar !!
Senast redigerat av Rylander (27 december 2007)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
27 december 2007
Jag har en lcd, TV av rätt fin kvalite ångrar inte att jag köpt den men hade jag haft 1-2 tusen mer när jag köpte TV hade jag köpt en Plasma, jag kollar mest på film med min TV mest genom datorn då. Men en sak, allt tjafs om HD... sitter du på ett normalt avstånd från TV'n beroende på dens storlek så ser du ingen skillnad. Ställer du dig framför TV'n eller sitter väldigt nära ser du HEMSKT stor skillnad.

Jag som sitter en 3 meter bort och inte ser skillnaden fattar inte varför jag har en HDTV big_smile

105 Inlägg
28 december 2007
när jag gemförde i affären  hackade plasman när man tittade på tv  så jag valde lcd  och är nöjd
lcd hade även bättre bild.   men de är väl olika beroende på märke

Aldrig har vi varit så kära, Länge leve det militära.

RE-雨宮
481 Inlägg
28 december 2007
High_Octane skrev:
när jag gemförde i affären  hackade plasman när man tittade på tv  så jag valde lcd  och är nöjd

Haha, ja. Det är som att jämföra ALLA dieselbilar med en Bensindriven.

http://www.smartson.se/newsletter/t.asp … 2b20c%3c04
säger allt.  Jag har en Plasma från Pioneer som är 3 år gammal nu, och den slår mååånga LCD's å andra nya plasmor på fingrarna. Funkar klockrent till spel, och absolut inga som helst problem att titta på tv på dagen.

Finns inte så mkt attt säga annat än att spara en eller 2 månader till å köpa en pioneer!

RE-Amemiya Kitted FD3S

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
28 december 2007
High_Octane skrev:

Jag har alltid fått höra att plasma flyter på bättre tongue

preem pump
836 Inlägg
28 december 2007
Tribbe skrev:
High_Octane skrev:

Jag har alltid fått höra att plasma flyter på bättre tongue

skulle defenitift säga tvärt om.
ALLA mina pengar på lcd även nästa gång

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

1 639 Inlägg
28 december 2007
Tribbe skrev:
Jag har en lcd, TV av rätt fin kvalite ångrar inte att jag köpt den men hade jag haft 1-2 tusen mer när jag köpte TV hade jag köpt en Plasma, jag kollar mest på film med min TV mest genom datorn då. Men en sak, allt tjafs om HD... sitter du på ett normalt avstånd från TV'n beroende på dens storlek så ser du ingen skillnad. Ställer du dig framför TV'n eller sitter väldigt nära ser du HEMSKT stor skillnad.

Jag som sitter en 3 meter bort och inte ser skillnaden fattar inte varför jag har en HDTV big_smile

Skillnaden mellan HD och vanlig är ENORM !!!! När jag ser på en HD kanal är det som natt och dag.. SVT sänder en testfilm i SVT-HD där halva bilden är i SD och andra i HD och jag lovar dig att skillnaden är otroligt stor ! alla detaljer syns och bilden får ett helt annat djup...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 december 2007
Alla människor o skapa trådar så fort de kommer på en sak i huvet, det finns en EXAKT sån här tråd redan på fyra sidor...söka går ju men det är väl lättare att bara skapa nya trådar hela tiden..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=29458

329 Inlägg
28 december 2007
Lirade precis klart  cod4 på HDMI xbox på min nya plasma tv.     Möjligen kasnke lcd sägs vara bättre till spel/data osv, men helvete vad snyggt de är med en schysst plasma okcså=)

177 Inlägg
28 december 2007
Egentligen så säger ju alla bara att deras egna TV är bäst, så frågan är om det inte är bättre om du söker lite på nätet efter tester. Vissa har ju länkat till lite sådana!

133 Inlägg
28 december 2007
själv så kunde jag inte välja så det blev en av varje..men det beror på vad du ska ha den till..film/tv=plasm...datan/ps3 x-box=lcd...lcd=lika med dålg svärta så det kan bli svårt att urskilja konturer när det är mörkt i filmen

268 Inlägg
28 december 2007
Det är väl egentligen hugget som stucket som man brukar säga, gå in på typ el-giganten eller onoff och jämnför och ta beslut efter eget tycke, det gjorde jag, blev en 42" plasma!

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

Administratör
2 980 Inlägg
28 december 2007
Lite lustigt att ingen med plasma tv nämner att dom speglar allt i skärmen. Det finns förvisso matta plasmaskärmar men dom flesta är väl blanka? "rätta mig om jag har fel" När jag köpte min lcd stog jag o tittade på ett antal plasma apparater i affären och jag såg vartenda ljusrör och person i rutan. Givetvis har man ju inget sånt i hemmet men jag ville ändå inte ha en tv där man måste ha kolsvart i rummet......

En kopp av den svarta såsen...

1 639 Inlägg
28 december 2007
Goffen skrev:
Lite lustigt att ingen med plasma tv nämner att dom speglar allt i skärmen. Det finns förvisso matta plasmaskärmar men dom flesta är väl blanka? "rätta mig om jag har fel" När jag köpte min lcd stog jag o tittade på ett antal plasma apparater i affären och jag såg vartenda ljusrör och person i rutan. Givetvis har man ju inget sånt i hemmet men jag ville ändå inte ha en tv där man måste ha kolsvart i rummet......

Har absolut inga skuggor i min, går även att titta i fullt soljus utan problem...

OEM <3
6 957 Inlägg
28 december 2007
Idé att lägga upp en sån här tråd? Som att lägga upp en tråd (t.ex. Volvo vs Saab)

Alla har ju rätt, ingen har fel...

Har själv en 37" LCD, full HD å allt sånt där, jättenöjd!
Men tänker nog investera i en Plasma när ja ska köpa större, köp de du
tkr om, leta efter tester på internet!

Hörde att man ska LCD upp t.o.m 37"- 40", 42" ska vara plasma?

Mvh big_smile

OEM <3

326 Inlägg
28 december 2007
Jag har tittat på ett antal platt-tv hos folk hittills, plasma och lcd som inte varit i det övre kostnads-skicket utan från runt 15 000:- och nedåt. Jag måste nog säga att, konstigt nog har jag absolut bäst bild med min LG 42" lcd "42lc2rr".

Det ska inte vara möjligt om man lyssnar på andra, men så är det. Senast igår var jag hemma hos en som köpt Samsung 50" plasma och den visade precis som jag sett i 2 butiker, grådassig bild och dålig skärpa.

Men när jag köpte tv:n var det bedrövlig bild, var tvungen att skaffa comhem-box. Analogt kan inte accepteras, det måste vara digital sändning, en enorm skillnad.

Sök