3652
Sök

Köpa nytt batteri, förslag tack!

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Hej.. ska köpa nytt batteri då det jag har nu är dåligt.. Nån som vet ngr bra batterier?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 december 2007
köp ett märkes batteri typ varta eller liknande, inga billiga då de ej funkar bra när det blir minusgrader

Jonas

2 123 Inlägg
28 december 2007
Northstar, Optima, Tudor, CT Leader, Trojan, Banner osv.

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Jag funderar på Optima Gul.. Är det ett bra val? Det står att Optima Röd är ett startbatteri? Vad innebär de? Finns de ngr andra bra batterier som ngn kan rekommendera?

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:

Okej har du ngr länkar?

2 911 Inlägg
28 december 2007
Eddie_Boy skrev:

Okej har du ngr länkar?

www.google.com

bästa länken

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Eddie_Boy skrev:

Okej har du ngr länkar?

www.google.com

bästa länken

Så pass.. men vet du ngr som säljer Optima mer än dbakuten? tänkte jämföra lite priser..

2 911 Inlägg
28 december 2007
Eddie_Boy skrev:
Decibel skrev:
Eddie_Boy skrev:

Okej har du ngr länkar?

www.google.com

bästa länken

Så pass.. men vet du ngr som säljer Optima mer än dbakuten? tänkte jämföra lite priser..

Kontakta närmaste ställe som har Varta batterier, brukar finnas i varje stad som är lite större.
Prislappen brukar ligga på 1800 spänn och uppåt.

xPuffra
196 Inlägg
28 december 2007
Bosch , Funkar kanon i alla väder !

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
lindbergern skrev:
Bosch , Funkar kanon i alla väder !

jag har bosch i nu men tänkte prova ngt nytt..

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Är Varta silver dynamic 63A bra grejer lr?

1 833 Inlägg
28 december 2007
Tudor Maxxima 900 DC, är det ju en del som rekomenderar, tydligen likvärt Optima gul, men betydligt billigare.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

1 634 Inlägg
28 december 2007
Jag köpte 2st Excide extreme 2, men nu när jag sett prislapparna på nya "Maxxima 900 DC" hade jag köpt de.

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 761 Inlägg
28 december 2007
Eddie_Boy skrev:
Är Varta silver dynamic 63A bra grejer lr?

Varta brukar göra bra batterier, Silver Dynamic-serien ger hög startström för sin storlek.

Ska du ha till bilstereon eller bara för att starta bilen?

21 761 Inlägg
28 december 2007
Eddie_Boy skrev:
Jag funderar på Optima Gul.. Är det ett bra val? Det står att Optima Röd är ett startbatteri? Vad innebär de?

Du kanske har googlat fram svaret redan, men skriver lite info ändå.

Det röda Optima är som sagt ett startbatteri, såna typer av batterier är gjorda för att ge hög startström under kort tid. Pga konstruktionssättet så tål inte ett startbatteri djupurladdningar speciellt mycket, det kan kanske tåla 10-20 stycken riktigt djupa urladdningar men det kan även pajja efter bara några stycken.

Med "riktigt djupa" urladdningar menar jag ungefär att startmotorn bara klickar när man vrider på nyckeln.

Optima YT, det gula alltså, är däremot gjort för att tåla en del stryk. Det tål att djupurladdas relativt många gånger, men ger även ganska hög startström. Dock lite lägre startström än det röda.

Eftersom det röda Optima ger mer startström än det gula så är det egentligen bättre att använda röda batteriet till bilstereo, men samtidigt så riskerar ju batteriet att djupurladdas pga att man spelar med motorn avslagen eller har för klen generator.

Av den anledningen så bör man hellre använda det gula Optima för att inte riskera att batteriet pajjar efter att ha blivit djupurladdat.

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Mjo jag undrar.. de finns ju massa olika antal Ah som 55, 62, 66 o 68.. är det ju mer destå bättre eller? Och om man har 62 original, kan man då sätta i ett 68 ifall de nu e bättre?

16 197 Inlägg
28 december 2007
säger bara Banner Running Bull..big_smile e så sjukt nöjd me dom..smile  finns på BRL.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

584 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
säger bara Banner Running Bull..big_smile e så sjukt nöjd me dom..smile  finns på BRL.

Vad kostar de ungefär då? ska kanske till jönköping imorgon och där finns ju BRL..

21 761 Inlägg
29 december 2007
Kolla på deras hemsida så ser du vad de kostar smile.

Angående dina funderingar på Ah. Det stämmer oftast att ett batteri med mer Ah är kraftigare, åtminstone om man jämför batterier av samma modell. Jag brukar säga att om det ryms ett större batteri på batterihyllan så är det bättre att sätta ett sånt, så stort som det får plats.

Man kan få vara beredd på att göra om batterikablarna när man byter ut batteriet, men det är ganska enkelt.

*BECE**
334 Inlägg
29 december 2007
Ja du ska sätta i ett batteri med högre amperetimmarantal:) kör själv med ett tudor! riktigt nöjd!

Sök