v40/s40 är i princip samma bil. Möjligtvis har s40 lägre ljudnivå i kupén. Sen vilken man vill ha av dem är ju en smaksak. En 9-5 behöver precis som någon nämnde göras ganska mycket med för att få bort gubb-stämpeln, medan en s40 t4 ser ganska bra ut original.
Fördelarna med 9-5 är utrymmen, komfort, ljudnivå. Nackdelarna är motorproblemen. Det gäller att man är insatt i det innan man köper en 9-5. Jag är själv inte så insatt, men som jag har förstått det så är det dåliga kolvar i kombination med dålig vevhusventilation? Med andra ord borde en 9-5 med bytta kolvar som den här vara ganska safe?: http://www.blocket.se/vi/14332540.htm?ca=16_s (vet att kostar för mycket, men tar bara den som exempel)
Kolv byte så håller de upp en bit till. ska man vara riktigt safe är de både kolvar och stakar och man klarar över 500 hk med 9-5 motorn men de finns ju färdiga bottendelar att köpa och då även med riktigt race toppar som klarar en hel del. Visst de kostar men sen har man en bil som med rätt kring utrustning är gjord för 500 hk+
S/V40 håller jag inte högt. de är en hel del problem med dom och enav x70 är betydligt bättre val.
Nu har jag visserligen inte kört en s40 utan bara åkt med. Men jag tycker man sitter mycket bättre i saaben. Framförallt rymligare, spec i baksätet. Kan inte uttala mig om vilken som är roligast att köra då jag inte kört s40 som sagt men den som jag åkte i kändes lite svampig men det är nog aningens mer drag i den än 9-5:an
Vet inte så mycket om problem på s40 men hört mycket om strul med rost och bromsar, annars tror jag inte det är så mycket.
9-5:an har ju problem med "oil-sludge"/vevhusventlilationen på de tidigare modellerna men bilar som är ordentligt servade och där vevhusventilationen är åtgärdad ska det inte vara någon fara. Sen verkar vissa ha fått bytt turbo en bit över 20000mil. Blir inte så dyrt om man gör det själv, en fördel är ju att man slipper dyra kamremsbyten
Skulle själv valt saaben men smaken är som baken. Kolla bara att du får en välservad bil och att du testar båda och känner efter själv. Vill du veta mer om vanliga fel så kolla på respektive klubb på nätet som många redan föreslaget
ok, vanliga fel på dom då? vad brukar tex krångla på s40:in? o vad brukar krångla på 9-5:an?
o villken av dem krånglar mest?
s40 - rost, rost, rost.. bromsar,
9-5 - vevhusventilation, turbo på dom äldre modellerna..
är vad jag vet om iallafall.. men som många tidigare har sagt så har ju saaben allkomfort som volvon saknar.. lycka till..
rost på s40n? men ska de inte vara så på v40 med då ? har en v40 98 och har ingen rost alls på min. och vad menar du med att de är problem med bromsarna?? har inget problem med mina:S och komforten är de absolut inget fel på i en v40, vet inte om de skiljer sig på v och s40n i baksätet. Kan faktiskt stolt säga att min v40 är mycket bekvämare och skönare att köra än en 93 -06. och de är min åsikt.
tror väl inte att det är någon större skillnad på s och v40.. det är ju samma bil.. okey.. bara att gratulera.. men med min uppfattning. har kört v40 en hel del.. en 00:a 2.0t och bromsarna har krånglat en del på den, och även på bekantas bilar.. och rost fan överallt.. och komforten är inte dålig.. det har jag aldrig sagt, jag har bara sagt att den är bättre i saaben, men det är ju min uppfattning.
och för att svara på någon annans inlägg så drar den inte mer än 0,9 l/mil. iallafall gör inte min 2.3t det (chippad och ganska gasglad) ang. försäkring är jag 24 år och betalar 6300/år helförsäkring. så.. fick jag det sagt också.. lycka till med köp..
ok, vanliga fel på dom då? vad brukar tex krångla på s40:in? o vad brukar krångla på 9-5:an?
o villken av dem krånglar mest?
s40 - rost, rost, rost.. bromsar,
9-5 - vevhusventilation, turbo på dom äldre modellerna..
är vad jag vet om iallafall.. men som många tidigare har sagt så har ju saaben allkomfort som volvon saknar.. lycka till..
rost på s40n? men ska de inte vara så på v40 med då ? har en v40 98 och har ingen rost alls på min. och vad menar du med att de är problem med bromsarna?? har inget problem med mina:S och komforten är de absolut inget fel på i en v40, vet inte om de skiljer sig på v och s40n i baksätet. Kan faktiskt stolt säga att min v40 är mycket bekvämare och skönare att köra än en 93 -06. och de är min åsikt.
Noll rost på min bil, och den är 3år äldre än din. Och det märks att du inte åkt i Aero stolarna isf, nåt som saab är välkända för, och erkänt bland dom skönaste stolarna.
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Lite konstig jämnförelse, S40 är ju en bil som ligger i en annan storleksklass äv vad 9-5an gör... Fördelar och nakdelar finns det med alla bilar. Nu är väl jag en inbiten Saabfantast, men jag skulle ha tagit Saaben alla gånger. Dels för att det är en bättre bil i mina ögon, men även för att den är Svenskbyggd, till skillnad mot S40 som är byggd i Holland.
Om man sedan vänder sig till SBP, och kollar jämför de vanligaste felen på dessa bilar så är de vanligaste felen på S40, huvudstrålkasare, bromsar samt spindelleder. Saab 9-5 har endast positionslycktor. Detta är de vanligaste felen som kräver en ombesiktning.. Sen beror det ju helt och hållet på vilket skick bilen är i, och hur tidigare ägare skött sin bil..
Jag är ingen Saab fan men jag skulle valt den ändå.. S40 är lite tråkiga i utseendet men visst kanske den går bättre än den Saaben skulle jag tro.. Men fortfarande hade jag valt Saaben !
Visst, tråden har diskuterats mycket men den hör ändå hemma i Allmänt, flyttar. Richardoo du får hålla koll på vart du postar. Efter 1000 inlägg+ borde du ha lärt dig
Visst, tråden har diskuterats mycket men den hör ändå hemma i Allmänt, flyttar. Richardoo du får hålla koll på vart du postar. Efter 1000 inlägg+ borde du ha lärt dig
sorry, ja har lite svårt me det men ska verkligen försöka bättra mig
aldrig haft några större fel på min s40 lite små saker bara s40 är ju mer sprtigare å köra än en klump saab som man typ hoppar av vägarna med
Saab har ju ifs ganska erkänt rykte om att ha riktigt bra körupplevelse, så antar att "hoppar av vägarna" knappast är en av grundstenarna för att få ett sådant rykte.
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P