2955
Sök

Volvo turbomotor i mazda, ny fråga

258 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#1
Hej. Nu är det så att det går lite fram o tillbaka i skallen.
Om man tar en orginal volvo motor på 116 hk o sätter i mazdan (b2000 1990) och byter bakaxel,bromsar osv. är det ju inga problem att besikta, eller hur ?
MEN om jag tar en volvo TURBO motor på 182 häst o trycker i o byter samma saker , axel o bromsar osv, blir det några mer svårigheter emd tanke på att det är turbo ?
besiktning menar jag då.

OCH jag har läst o läst, MEN inget är riktigt klart för mig. antagligen jag som är lite trög.

anledningen att jag ska byta är för att mazdan har förgasare motor som är enorm slö orginal.
Senast redigerat av takidas (6 januari 2008)

enpetar-klubben

246 Inlägg
30 december 2007
#2
Varför??
Om du har Mazda varför inte konvertera en nyare motor helt rätt En Mazda motor..
Varför blanda ner en volvo i denna??

645 Inlägg
30 december 2007
#3
Det blir sfro besiktning som ombyggd fordon ja, motor och drivlina samt bromsar (åtminstone bak) är ju bytta så.
Skicka ett mail till sfro och fråga om det går / vad som behövs göras för att det ska gå igenom.

//Marcus Saari

258 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#4
zajja skrev:
Det blir sfro besiktning som ombyggd fordon ja, motor och drivlina samt bromsar (åtminstone bak) är ju bytta så.
Skicka ett mail till sfro och fråga om det går / vad som behövs göras för att det ska gå igenom.

Tack !



speedshop skrev:
Varför??
Om du har Mazda varför inte konvertera en nyare motor helt rätt En Mazda motor..
Varför blanda ner en volvo i denna??

För att jag vill !wink

enpetar-klubben

235 Inlägg
30 december 2007
#5
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile


258 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#6
eilert skrev:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile

tackar
men om jag bara byter motor så räknas det inte som ombyggd bil ?
plus att jag har b2000, men det kanske är samma:rolleyes:
Senast redigerat av takidas (30 december 2007)

enpetar-klubben

645 Inlägg
30 december 2007
#7
takidas skrev:
eilert skrev:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile

tackar
men om jag bara byter motor så räknas det inte som ombyggd bil ?
plus att jag har b2000, men det kanske är samma:rolleyes:

Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!

//Marcus Saari

258 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#8
zajja skrev:
takidas skrev:
eilert skrev:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=3&Display=14
konverteringsatser, enkelt och prisvärt  smile

tackar
men om jag bara byter motor så räknas det inte som ombyggd bil ?
plus att jag har b2000, men det kanske är samma:rolleyes:

Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!

okej.. Någon som kan vara snäll och berätta vart och hur man kan kolla hur mycket den äär typad för ?

OCZ483  mazda b2000 1990

enpetar-klubben

258 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#9
Ny fråga !

enpetar-klubben

10 287 Inlägg
6 januari 2008
#10
Kört.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

"För bil som INTE är ombyggt fordon  finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon."

/Göran



zajja skrev:
Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

258 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Kört.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

"För bil som INTE är ombyggt fordon  finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon."

/Göran



zajja skrev:
Nej då blir det ej ombyggd bil, försök att ta reda på hur mycket effekt och vridmoment mazdan är typad för, är b23 motor inom dem gränsvärden är det bara att hissa i utan att byta låda, bakaxel etc och regbesikta på bilprovningen!


men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......

enpetar-klubben

4 506 Inlägg
7 januari 2008
#12
Inte för att klanka på dig!
Men för att få rätt info direkt vänd dig till Bilprovningen.
Eller SFRO om du planerar att bygga ett fordon som ska klassas
Som ombyggt fordon. Och för att kunna regga som Ombyggt Fodorn
så måste du ha kontakt med SFRO då de ska se på grejerna innan
det är fullt monterat m,m m,m.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

10 287 Inlägg
7 januari 2008
#13
Med ombyggt fordon så har du en effektgräns som är ganska låg. Kolla med SFRO.

/Göran

takidas skrev:
men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

258 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Med ombyggt fordon så har du en effektgräns som är ganska låg. Kolla med SFRO.

/Göran

takidas skrev:
men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......


okej, ska göra det

enpetar-klubben

258 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Med ombyggt fordon så har du en effektgräns som är ganska låg. Kolla med SFRO.

/Göran

takidas skrev:
men om jag nu byter allt så det klassas som ombyggt fordon så är det inga problem va ? är inte så high på det här.......


något nummer till SFRO ?

enpetar-klubben


Sök