Objektiv spelar ingen roll, bara det är ett bra objektiv. Original kitobjektivet funkar aldeles utmärkt. Det använder jag.
Jag kör med en Nikon D40x, som jag varmt rekommenderar. Blir mycket fina bilder utan brus eller urvattnade färger, och har sjukt enkla menyer. Dessutom är originalobejktivet prisbelönt för sin kvalité, och dom andra original Nikkor-objektiven vinner tester hela tiden.
Far min har en EOS 400D, och den fixar också mkt bra bilder, men når inte ända fram till min Nikon. Menyerna är inte lika logiska, och greppet är lite smalt tycker jag. Avståndsmätningen i mörker är inte bra på den kameran heller, och det är den enda riktiga nackdelen. När min nikon använder en liten lampa använder EOS blixten, och skjuter småblixtar, vilket tar längre tid och mer batteri, och dessutom orkar inte kameran skicka ut tillräckligt med blixt ibland, då den inte hinner ladda upp. Detta används dock bara i mörker och ihop med AF.
Båda kamerorna har mycket bra batteritid, hade min D40 på bilsportmässan och tog över 340 bilder, sen använde jag den i två veckor till.
Att det inte blev en EOS för min del berodde på att den inte var bekväm att hålla i enligt mig, men jag föll direkt när jag provade nikon.
Kan ju vara tvärt om för dig.
Ett tips är att testa olympus, minolta m.fl också innan du bestämmer dig. Det är inte kul att fota om inte kameran är skön.
Dock är det fortfaronde inte kameran som tar bilden, utan man måste själv veta vad man gör för att få till perfekta bilder.
Senast redigerat av twin_cam (30 december 2007)
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!