3488
Sök

Drivknuts-mek

140 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#1
Håller på o tänkte byta yttre drivknut då den klonkar o väsnas. Har dock inte haft av något sånthär innan. Gäller en Suzuki Swift (fwd). Har loss drivaxlen från upprighten men får inte av drivaxlen från växellådan. Innre drivknuten går att skjuta fram och tillbaka i ett cylindriskt lopp. Frågan är, hur får jag nu av drivaxlen från innre drivknuten? Eller jag kanske kan byta yttre drivknuten på plats? Hur bär jag mig åt för att få av yttre från axlen då isf?

/Chrisse
Senast redigerat av Chrizze (9 februari 2008)

Gasar till det rasar

12 086 Inlägg
30 december 2007
#2
Finns nog bättre sätt men jag har löst de på de sättet att jag använt en rörtång som jag kniper runt axeln och sen låser med spännband, sen spänner jag tången med axeln in mot motorn. Sedan är de bara att ta en glidhammare och slå ur drivknuten. Man behöver en specialverktyg så man kan få fast glidhammaren i knuten, finns på biltema för 80 spänn.

613 Inlägg
30 december 2007
#3
Precis grejat med just drivaxlar till swift idag.. smile

Dom inre kan du rycka ut ur växellådan helt, å vill du få ut "halva" inre knuten så sitter det en lite ring längst ut som låser fast hylsan..


140 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#4
JapMax skrev:
Finns nog bättre sätt men jag har löst de på de sättet att jag använt en rörtång som jag kniper runt axeln och sen låser med spännband, sen spänner jag tången med axeln in mot motorn. Sedan är de bara att ta en glidhammare och slå ur drivknuten. Man behöver en specialverktyg så man kan få fast glidhammaren i knuten, finns på biltema för 80 spänn.

Va kallas "specialverktyget" för något då?
Du syftar på att ta av yttre drivknuten ja?

Gasar till det rasar

12 086 Inlägg
31 december 2007
#5
Chrizze skrev:
JapMax skrev:
Finns nog bättre sätt men jag har löst de på de sättet att jag använt en rörtång som jag kniper runt axeln och sen låser med spännband, sen spänner jag tången med axeln in mot motorn. Sedan är de bara att ta en glidhammare och slå ur drivknuten. Man behöver en specialverktyg så man kan få fast glidhammaren i knuten, finns på biltema för 80 spänn.

Va kallas "specialverktyget" för något då?
Du syftar på att ta av yttre drivknuten ja?

Yes, ta av yttre utan att ta bort inre och axeln, det var väl det du skulle?
Verktyget heter Drivaxelverktyg Artnr. 19-186

140 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#6
helvetes jävla pissemög:mad:sadmadmad hela drivaxlen hoppade av när jag börja försöka få av yttre drivknuten. bytet gick fint fint, men att trycka tillbaka innre drivknuten i växellådan är ett jävla helvete.. sitter en sketen ring i ett spår nästan längst ut på splinesen så man vet inte när man har splinesen på drivknuten rätt jämfört med växellådan, så man vet inte när man ska börja banka för att den ska hoppa på. Trångt o jävligt är de, jävla pisse-japanare. de är så man vill sätta fyr på fanskapet och aldrig mer köra en framhjulsdriven bil, stel bakaxel på bakhjulsdrift ska de va!

Någon som har några tipps på hur f*n jag kan göra?

Gasar till det rasar

272 Inlägg
31 december 2007
#7
Lite ömhet och nogranhet så hoppar den i hur lätt som helst, jag har dragit ut/satt i 1000 tals drivaxlar helt utan problem.

Tryck i den, snurra och känn efter, håll den rakt, tryck till hårt för hand och den hoppar i, nån hammare ska inte användas.

Åker helst på is =)

140 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#8
den vill ju inte av hmm har försök o trycka o vrida o hålla rakt massa gånger. knackat lite lätt med en plasthammare också, känner nu när den är i splinesen med

Gasar till det rasar

12 086 Inlägg
31 december 2007
#9
Du skulle gjort som jag sa ist wink
Se bara tillatt di gör rätt, så de inte är några låsringar lr annat skit kvar. Sen är de tålamod och precison som gäller. Brutalt våld kan gå men de kan likagärna sluta med att du får köpa nya delar smile Talar med erfarenhet

140 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#10
är det en dum idé att skruva ihop allt och låta innre drivknuten tryckas rätt med hjälp av de att man sänker ner bilen på marken igen?

Gasar till det rasar

12 086 Inlägg
2 januari 2008
#11
Chrizze skrev:
är det en dum idé att skruva ihop allt och låta innre drivknuten tryckas rätt med hjälp av de att man sänker ner bilen på marken igen?

Låter som en mkt dum ide, de kommer bara sluta med att de klånkar när du kör och sen går allt brulat sönder.

140 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#12
Du har inte några "tryck-tips" ? Den vill ju så f*n heller inte hoppa i, känner ju hur jag är o trycker mot ringen som ligger i spåret vid splinesen, men den ringen är rätt "stor" jämfört med spåret, hänger ner flera millimeter, känns inte som de är precis lätt att få den att trycka ihop sig själv. Hålet i växellådan borde vara mer av-fasat så det kunde styrt in ringen bättre själv. (Finns inte någon möjlighet att trycka ihop den med fingrarna då splinesen börjar en lång bit in i lådan)

Gasar till det rasar

12 086 Inlägg
3 januari 2008
#13
När man sätter på nya drivknutar/axlar kan man få banka en del då de har bra mkt tightare passning än den gamla som "slitit in sig", men i ditt fall är de väl samma prylar som ska på? Så jag vet fkt inte, det är någon ring  som spökar säger du? Ja använd klubba o slå då men de där med att sänka ner skiten torr jag inte en sekund på.

När vi bytte knut på farsans Saab 9000 fick vi inte in axeln tillräckligt så när vi sänkte hördes en klånkande när man rullade, åtgärndade givetvis men de lät inte vackert innan.

3 235 Inlägg
3 januari 2008
#14
Du kan ju försöka kyla ner knuten så att metallen krymper...
Och kanske värma upp spåret i lådan med en värmepistol så att knuten glider in lättare.

Men som JapMax skriver: du kan testa att sänka bilen och köra försiktigt, så kanske vikten pressan in den.


140 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#15
Mjo, de är den gammla "innre drivknuten" som ska tryckas in i lådan igen. Det är en låsring i ett spår längst ut på stången med splines, som ska trycka ihop sig och klicka till o låsa sig igen när den är på plats. Tar jag av ringen är det bara att trycka in den utan problem, men då sitter den inte fastlåst.

Gasar till det rasar

440 Inlägg
3 januari 2008
#16
har alsdrig hört nått problem med etta för när man hitta splinsen så ska man bara trycka till och så hör man attd et klonkar till och att den sätter sig i sitt spår.  men hur ser ringen ut då+? har dne blivit fördärvad???  fins faktiskt viss afall där man måste byta ringen.. men det ska bara vara att tryck in den ananrs:) mvh jim

jim ..

613 Inlägg
3 januari 2008
#17
Ja den kan ju ha blivit lite utbänd, tryck ihop den så mycke de går å pressa på den i spåret igen..


140 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#18
p.p. skrev:
Ja den kan ju ha blivit lite utbänd, tryck ihop den så mycke de går å pressa på den i spåret igen..

Mjo, antagligen, ringen är fett stor, ska försöka dra ihop den lite me två tänger eller nått, så ska den nog förbli rund. Hittar inte några som säljer nya sånna, ringar. Annars hade jag nog tagit en titt på hur dom ska se ut nya.

Gasar till det rasar

140 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#19
fick ringen att sitta på bra, men det vill fortfarande inte, vilket jävla helvete hmm

Drivknuten är instucken så långt att den får motorn att gå runt om jag snurrar på navet, men jag kan dock fortfarande vicka upp och ner på drivknuten, så det är bara en liten bit den är inne. Någon med tipps på hur jag kan få den intryckt? Har stött o tryckt allt vad jag har

Gasar till det rasar

105 Inlägg
8 januari 2008
#20
Chrizze skrev:
fick ringen att sitta på bra, men det vill fortfarande inte, vilket jävla helvete hmm

Drivknuten är instucken så långt att den får motorn att gå runt om jag snurrar på navet, men jag kan dock fortfarande vicka upp och ner på drivknuten, så det är bara en liten bit den är inne. Någon med tipps på hur jag kan få den intryckt? Har stött o tryckt allt vad jag har

Om det inte går me vilja, våld och vaselin så försök byta ringen.  om den är ny finns risken att det är fel tjocklek  hände mig  men efter att uttryckt mig ganska så vulgärt i ett par minuter tog jag vinkelslipen å slipa ner ringen  å de sitter än : )

Aldrig har vi varit så kära, Länge leve det militära.


Sök