3500
Sök

Skakar i framvagnen på bmw m3 e36

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#1
Kanske ska byta min 855a mot en M3 nu i helgen, och ägaren till M3an ringde nyss och sa att den skakade i framvagnen i bland. Just nu låg han på motorvägen och den skakade inte just då, men i bland börjar den, skakar en stund och ger sig sen.

Någon som vet vad det kan vara? hjullager? kostar vad isf.


Mvh

Vilket jävla drag :)

80 Inlägg
2 januari 2008
#2
Finns massor av tänkbara varianter om det är så att skaket är konstant vid vissa farter etc. Men som jag förstår det på dig kan han åka i fex 100 km/h i 10 minuter varpå skakandet kommer och går under denna tid?


leo_m83
2 januari 2008
#3
kan vara:
* Obalans i däcken / dålig luft .
* Däcken behöver balanseras
* bilen behöver framvagn inställning

Det är de grejer som jag kan komma på som jag själv har stöt på...

221 Inlägg
2 januari 2008
#4
ja min bror hade spnt problem  med sin bmw !de var att fälgen var lite skev!!


Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#5
FARFAR skrev:
Finns massor av tänkbara varianter om det är så att skaket är konstant vid vissa farter etc. Men som jag förstår det på dig kan han åka i fex 100 km/h i 10 minuter varpå skakandet kommer och går under denna tid?

JO han förklarade att det kommer och går.





Har också funderat lite på  det där med obalans i däcken eller något.
Va inne på spindelled osv innan, men men, det märks hur det blir. är ju inte helg än smile

Vilket jävla drag :)

Körv
3 535 Inlägg
2 januari 2008
#6
P-G skrev:
FARFAR skrev:
Finns massor av tänkbara varianter om det är så att skaket är konstant vid vissa farter etc. Men som jag förstår det på dig kan han åka i fex 100 km/h i 10 minuter varpå skakandet kommer och går under denna tid?

JO han förklarade att det kommer och går.





Har också funderat lite på  det där med obalans i däcken eller något.
Va inne på spindelled osv innan, men men, det märks hur det blir. är ju inte helg än smile

Vafan, jag vill ju med och skaffa m3a ju big_smile

Truckdriving Man

993 Inlägg
2 januari 2008
#7
vilken dum kille bytar en M3 mot en 855volvo.
hur mycket ska du ge honom mellan?


186 Inlägg
2 januari 2008
#8
troligtvis är det spindellederna, men när du endå plockar ner framvagnen så passa på å byta alla bussningar du ser...inte så farligt mkt merjobb och kostnad...
avsluta sen med en framvagnsinställning så är allt kalas sen!
blir stor skillnad på bil efteråt iallfall.

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#9
decib3L skrev:
P-G skrev:
FARFAR skrev:
Finns massor av tänkbara varianter om det är så att skaket är konstant vid vissa farter etc. Men som jag förstår det på dig kan han åka i fex 100 km/h i 10 minuter varpå skakandet kommer och går under denna tid?

JO han förklarade att det kommer och går.





Har också funderat lite på  det där med obalans i däcken eller något.
Va inne på spindelled osv innan, men men, det märks hur det blir. är ju inte helg än smile

Vafan, jag vill ju med och skaffa m3a ju big_smile

Du ska med och hämta den, bara så att du vet så slipper jag åka själv tongue

Vilket jävla drag :)

1 418 Inlägg
2 januari 2008
#10
Saxat ifrån autopower:
Hjulupphängningen är en vanlig felkälla på E36. Många exemplar körs hårt vilket har en negativ inverkan på livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#11
Lindberg88 skrev:
Saxat ifrån autopower:
Hjulupphängningen är en vanlig felkälla på E36. Många exemplar körs hårt vilket har en negativ inverkan på livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.

Tackar, nu blev jag lite klokare

Vilket jävla drag :)


Sök