3783
Sök

Tips på bas-kit!!!

130 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
tjenare jag har planer på att plasta en låda till våren i min A4:a problemet jag har är att det är ju en sedan och de är ju ganska bra dämpade i bak. så vill därför ha lite tips på vad jag kan göra för att få in "basen" i bilen utan att göra någon åverkan på bilen.
nämnas ska väl också att jag inte har någon skidlucka.
Senast redigerat av sierracoff (20 januari 2008)

16 197 Inlägg
2 januari 2008
sierracoff skrev:
tjenare jag har planer på att plasta en låda till våren i min A4:a problemet jag har är att det är ju en sedan och de är ju ganska bra dämpade i bak. så vill därför ha lite tips på vad jag kan göra för att få in "basen" i bilen utan att göra någon åverkan på bilen.
nämnas ska väl också att jag inte har någon skidlucka.

vill du inte göra nån alls overkan på bilen så finns de ju liksom inte så mycke du kan göra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

130 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
tänkte väl mest på om det kommer låta piss om jag inte gör något och om man kan plasta/bygga lådan på nått sett så det låter bättre? tänkte ju köra med en MTX 10:a och sluten låda som kommer vara i plastad låda, lådan är väl tänkt att spela ut i bagaget, men blir det bättre om jag vänder den så den spelar in i lådan eller ska den spela mot ryggstödet.

tänkte om någon hade lite erfarenhet om basbygge i a4:a.

inget on rikigt mot dig evilaudio och ingen annan heller men förklara inte så mycket hur jag tänkt först.

141 Inlägg
2 januari 2008
skicka ur handsfacket och bygg lådan där. går att återställa till orginal sen
Senast redigerat av strid_1985 (2 januari 2008)

191 Inlägg
2 januari 2008
Kör med en bandpass låda i min a4 -95.. dock knepigt som fasen att få till om man ska få den bra, men den trycker på fint.. Beror väl på lite vad du lyssnar på och så också.. smile

Just another sick man in this sick world..

130 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
vill inte låta som jag har bestämt mig eller nåt, "långt" kvar tills bygget drar igång. men kommer det låta skit och inte få känsla av nån bas med en sluten låda?
känns som det blir lättast att bygga som ett första försök. vet att det inte kommer låta perfekt kanske men vill som sagt inte göra någon inverkan på bilen.

o sen en fråga till: påverkas ljudet av hur lådan ser ut tänkt göra den lite speciell men självklart bygga efter rätt volymer.

230 Inlägg
3 januari 2008
sierracoff skrev:
vill inte låta som jag har bestämt mig eller nåt, "långt" kvar tills bygget drar igång. men kommer det låta skit och inte få känsla av nån bas med en sluten låda?
känns som det blir lättast att bygga som ett första försök. vet att det inte kommer låta perfekt kanske men vill som sagt inte göra någon inverkan på bilen.

o sen en fråga till: påverkas ljudet av hur lådan ser ut tänkt göra den lite speciell men självklart bygga efter rätt volymer.

Som jag förstått det är det bara bra om själva lådan har lite "ojämna" former. Det är för att ljudet ska ha så många vinklar som möjligt att studsa mot.

Second place is the first loser

1 400 Inlägg
3 januari 2008
sierracoff skrev:
tänkte väl mest på om det kommer låta piss om jag inte gör något och om man kan plasta/bygga lådan på nått sett så det låter bättre? tänkte ju köra med en MTX 10:a och sluten låda som kommer vara i plastad låda, lådan är väl tänkt att spela ut i bagaget, men blir det bättre om jag vänder den så den spelar in i lådan eller ska den spela mot ryggstödet.

tänkte om någon hade lite erfarenhet om basbygge i a4:a.

inget on rikigt mot dig evilaudio och ingen annan heller men förklara inte så mycket hur jag tänkt först.

Dett kommer att låta piss. den kommer bara ligga och mullra i bagaget. bygg i handfacket i stället

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

18 Inlägg
3 januari 2008
Gör som så att du åker in till närmaste billjudsfirma i Norrköping och hör va dom tycker. Då kan ni köra in bilen i garaget där och klura lite? va in till DMC sound igår och dom tyckte jag skulle komma in me bilen så skulle man gå vidare därifrån..

/ StowL<<<

191 Inlägg
3 januari 2008
Svårt som fan att få de att låta vettigt i a4 b5 sedanerna tycker jag iaf.. hade portad förut, provade vända den åt alla håll o kanter, men de kändes som att de mesta fastnade i skuffen.. Men me min bandpass nu så är ja rätt nöjd, kör dubbla portar genom hyllan och så smile Men som sagt, knepigt att få till tongue

Just another sick man in this sick world..

130 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Tjenare igen, nu har jag varit iväg till min lokala billjudsaffär, de anser att jag borde köra med dubbla 10" och ett kraftigt steg så ska det slå igenom.
de tycke jag skulle köra på två rockford p2:or och ett gas silver steg.

Men det spräckte min budget lite när det sedan kommer till matrial för lådorna och så.
så jag titta runt lite och hitta två Mtx 10":or och tänkte driva de med ett sinus live 1500 steg.  Vad tror ni om detta?

De sa även att jag var tvungen att köpa nytt batteri, behövs det och så fall vad ska man  välja för batteri?

130 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Nu har jag tittat runt lite på basar och steg till a4:an vad tror ni om detta kit?

2st
Mutant MT1007XXX 10"
Teknisk data:
-300W rms
-600W musik
-1200W max
-2x2ohms talspole
-Fs 35,4Hz
-Vas 26,9L
-Qts 0,314
-Xmax 13,5mm
-Re 3,6
-BL 17 Tm

och sedan ett Sinus SL A1500 steg till detta.
Tycker själv att detta borde slå igenom, men vad säger ni?
Lyssnar ju främst på techno & Trance så vill ju ha snärtig bas med tryck.

Tänkte sedan också fråga om ni har nått bra tips på att mäta volymen på en plastad låda?
Vill ju komma så nära rekomendationen som möjligt

///Christofer

230 Inlägg
21 januari 2008
Om du redan har plastat lådan så kan du ju bara fylla den med vatten, liter för liter för att få reda på volymen, så drar du bara bort så mycket som högtalaren tar upp.

Annars är det ju bara göra en ritning efter rekommendationerna och plasta därefter. Tänk bara på att det är innermåttet man vill ha.

Second place is the first loser

21 januari 2008
sierracoff skrev:
Nu har jag tittat runt lite på basar och steg till a4:an vad tror ni om detta kit?

2st
Mutant MT1007XXX 10"
Teknisk data:
-300W rms
-600W musik
-1200W max
-2x2ohms talspole
-Fs 35,4Hz
-Vas 26,9L
-Qts 0,314
-Xmax 13,5mm
-Re 3,6
-BL 17 Tm

och sedan ett Sinus SL A1500 steg till detta.
Tycker själv att detta borde slå igenom, men vad säger ni?
Lyssnar ju främst på techno & Trance så vill ju ha snärtig bas med tryck.

Tänkte sedan också fråga om ni har nått bra tips på att mäta volymen på en plastad låda?
Vill ju komma så nära rekomendationen som möjligt

///Christofer

rätta mig om jag har fel nu, men kan du verkligen ha 2 st såna basar på ett sinus live a1500 steg?. en bas är ju på 2x2ohm = steget belastas i 1 ohm, so far so good. men om du har 2 basar så kommer väl inte steget kunna leverera, iallafall inte så stabilt = steget går ganska troligt sönder.

edit: sista frågan. lättaste sättet att räkna ut en baslåda på (iallafall för mig) är att mäta höjden*bredden*djupet. använd dm som mått så får du ut liter.
Senast redigerat av mickinho (21 januari 2008)

130 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
mickinho skrev:
rätta mig om jag har fel nu, men kan du verkligen ha 2 st såna basar på ett sinus live a1500 steg?. en bas är ju på 2x2ohm = steget belastas i 1 ohm, so far so good. men om du har 2 basar så kommer väl inte steget kunna leverera, iallafall inte så stabilt = steget går ganska troligt sönder.

edit: sista frågan. lättaste sättet att räkna ut en baslåda på (iallafall för mig) är att mäta höjden*bredden*djupet. använd dm som mått så får du ut liter.

har nu beställt basarna då jag kände mig tvingad att beställa de innan de tog slut var så jäkla bra pris... det jag kom att tänka på att de har ju fyra ljudutgångar som sedan "kopplas" ihop i steget kommer det ändå bli 0,5 ohm? och hur kan jag då koppla för att få det att funka?

jo jag vet att man räknar ut volymen på en rektangulär låda så men bästa sättet att få reda på litern i en plastad innan den byggs så det blir någolunda efter vad basen behöver i mitt fall ca.28 liter.

MVH:christofer

Sök